torsdag 14 november 2013

Mina 15 favoritböcker som ni måste ha läst innan ni packar ihop.





1. Utvandrarna av Vilhelm Moberg
Lätt den bästa bok jag läst. Lätt.
Ja, hela Mobergs Utvandrarepos är bra, men den första delen allra allra bäst.
Den är en viktig bok om vår historia, genom den kan vi dra viktiga lärdomar om vår nutid.

 Utvandrarna

2. En sorts kärlek av Ray Kluun
Ingen roman om kärlek har berört mej som denna.
Den följer inga klichéer, den rör sej i andra mönster.
Inte alls söta å rosenröda. En man som bedrar sin döende hustru, gång på gång, men som ändå älskar. En slags kärlek.

En sorts kärlek (pocket)

3. Boktjuven av Markus Zuzak
Detta är en roman mina vänner. En riktig roman med alla dess ingredienser.
En välskriven berättelse, en snirkligt språk, oväntade grepp, en historia som berör.
Om Andra världskrigen men på ett helt nytt sätt.

Boktjuven

4. Dödgrävarens dotter av Joyce Carol Oates
Detta är också en riktig roman, från en av mina favoritförfattare.
Hon kräver av sina läsare. Hon iakttar åt sina läsare med ett skarpsinne beskriver hon detaljer. Om en ung flickas väg bort från fattigdom. Ständigt länkad till sin historia.

 Dödgrävarens dotter (pocket)

5. Ur vulkanens mun av Helena von Zweigbergk
Denna var ruskig. Den träffade mej så på pricken. Som om jag själv skrivit den.
Om att leva i ett äktenskap man inte förmår leva i och inte utan.
Om hur vuxna människor som älskat förgör varandra för att det är allt de förmår.
Vardag och skärpa.

 Ur vulkanens mun

6. En man som heter Ove av Fredrik Backman
Sällan jag gillar böcker som den stora massan hyllar. Ove höll jag på att missa.
Tack Gode Gud att jag inte gjorde det. Att jag fick lära känna Ove.
En varm, humoristisk, rörande bok.

 En man som heter Ove

7. Tillsammans är man mindre ensam av Anna Gavalda
Läste jag för rätt länge sedan. När den var ny. Men jag minns att jag älskade den.
Tre sargade själar som fann varandra och blev mindre ensamma.
En bok man blir varm in i hjärteroten av

 Tillsammans är man mindre ensam

8. Box 21 av Roslund & Hellström
Eller egentligen allt av dessa herrarna. Box 21 är bara ett exempel. Egentligen kanske det är bäst att börja med "Odjuret" som är del 1 även om berättelserna är fristående. Box 21 handlar om trafficing i Sverige. Om hur bla baltiska unga flickor luras hit i tron om att de ska få ett anständigt jobb och tjäna pengar men istället brutalt utnyttjas i en sexuell slavhandel av svenska köpare. Ohygglig och mitt framför näsan på oss.

 Box 21 (pocket)

9. Igelkottens elegans av Muriel Barbery
En av Bloggdalas bokcirkelböcker. Som Ergo Sum valde.
Åter igen en riktig roman med fint mejslade persongallerier, en vacker historia och ett snirkligt språk som tar andan ur en.

 Igelkottens elegans

10. Molnfri bombnatt av Vibeke Olsson
En bok jag läste för länge sedan om Andra världskriget men sett ur en tyskas perspektiv. Jag läste den flera gånger och minns fortfarande ordagrant vissa citat ur den. Den fängslade mej.

 Molnfri bombnatt

11. Tusen strålande solar av Khaled Hosseini
 Jag tyckte om "Flyga drake" oxå av samma författare, men denna romanen om kvinnors öden i Afghanistan berörde mej än mer.
Fantastiskt vacker om starka kvinnor i en värld så långt ifrån vår.

 Tusen strålande solar

12. Vattenmelonen av Marian Keyes
 Vattenmelonen var min första bok för länge sedan av denna författare. Sedan dess har jag läst allt hon har skrivit.
Ingen kan som Keyes skriva om vardagligt tunga ämnen som depression, brusten kärlek, alkoholism med sådan humor och igenkänning. Jag minns att jag ville ta med denna bok in i duschen till och med.

 Vattenmelonen

13. Minnet av en smutsig ängel av Henning Mankell
Ännu en bok vi delat i Bloggdalas bokcirkel.
En roman av Mankell, jag är inte förtjust i deckare.
Om en ung fattig svenska som tvingas iväg från barndomens trygghet och hamnar som bordellägare på andra sidan jordklotet.

Minnet av en smutsig ängel

14. Fågelbovägen 32 av Sara Kadefors
Lästes på Cypern för bara några månader sedan... känns som ett år sen.
En väldigt gripande roman som hos mej nästlade sej in bland välbekanta funderingar. Vem är god och vem är ond? Vem är offer och vem är förövare?



Fågelbovägen 32

Alltid svårt att komma på sista platsen. Det finns så många som skulle kunna kvala in och på samma sätt ingen. Men jag antar att jag på nåt vis måste få med en av mina favoritförfattare så det får bli...

15. Aprilhäxan av Majgull Axelsson
Få kan som Majgull blanda fantasifullaste saga med glasklaraste realism.
I ena stunden kan hon sätta ljuset på olika samhällsproblem, för att i nästa flyga iväg i ett fågelöga.
Alltid, alltid läsvärd.

Aprilhäxan

Puss/ Asta

5 kommentarer:

  1. Oj har lite att läsa framöver, har bara läst en av böckerna på din lista :)

    SvaraRadera
  2. *ler* Har läst de flesta!
    1. Jättebra - men min favoritsvenskahistorieeposförfattare är P A Fogelström
    2. Inte läst - vill läsa
    3. Fantastisk bok!!!
    4. Fantastisk bok!!!
    5. Har läst men gillade den verkligen inte...
    6. Underbar bok!!!
    7.En bra bok. Men bara bra.
    8. Inte läst. Kommer förmodligen inte läsa.
    9. Underbar, underbar, fantastisk bok!!!!
    10. Underbar bok!!
    11. Fantastisk bok.
    12. Tyckte mycket om den när den kom och i sin genre är den bland den allra bästa.
    13. Bra bok.
    14. Helt ok bok.
    15. Ohh, jättebra bok!

    Kramar

    SvaraRadera
  3. Så olika vi är! Jag håller med om 6 och 8, måsteläsaböcker. Sen kan jag tycka att 5, 12, 13 och 14 är OK, bra böcker, men inte på måste nivån. 9 var väl så där, 15 var trist och ointressant och 4 tyckte jag direkt illa om... De andra har jag inte läst, men den enda jag skulle kunna tänka mig att läsa är 3 och kanske, kanske 11, men bara om de ingick i någon utmaning... jag längtar efter mina deckare nu, det har varit mycket annat den senaste tiden...

    SvaraRadera
  4. Fel, fel, fel, 15 gillade jag faktiskt, fast den är ingen måste-bok för mig...

    SvaraRadera
  5. Ja var har tämligen lika boksmak....alltså har du bra smak.....harkel.

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare