fredag 29 november 2013

Araberna eller mörkret

 

God kväll kära ni...

Jag har en bekännelse att göra å det är lika bra att ta det direkt.
Ta tjuren vid hornen så att säga...
Jag har redan tänt julstjärnorna.
Jo.
I köket i alla fall. Resten av huset struntar jag i att julpynta för det ser förfärligt ut ändå.

Jo jag vet...
Traditioner är till för att hållas på. Vaktar vi inte på dom utan låter muslimerna komma hit så kan det bli så där. Att julstjärnorna åker upp på en onsdag. En halv vecka före advent. De där araberna vill inget hellre än förstöra den svenska julen.
Julen och fornlämningarna. Men fornlämningarna är jag åtminstone oskyldig till.

Eller kanske är det som Pipan skrev i sin blogg.
Det är så mörkt och så kallt att vi helt enkelt inte står ut.
Vi skiter i jul å vi skiter i advent, vi vill helt enkelt bara ha upp våra lysande stjärnor i papp.
Jag tror mer på den teorin när jag tänker efter.

När jag var liten var det stört förbjudet att tända julstjärnorna eller stakarna före söndagen den första advent. De satt kanske uppe på lördagskvällen men de tändes JÄVLAR I MEJ inte!
Jag älskade min pappstjärna i orange papp. Den som gav ett sånt vackert sken.
I åratal som ung vuxen ville jag ha en pappjulstjärna men det fanns inte.
Det var hopplöst ute, fruktansvärt mycket -70 tal.
Det fanns stjärnor i trä. I metall. I halm. Men inte i papp.
Ja, tills för ett gäng år sedan då när det kom tillbaka med buller å bång.

Min mamma lever å kan inte vända sej i någon grav.
Men min ordentliga, städgalna, pedanta mamma finns inte längre, jag är numera ordningsam än henne.
Jämfört med min barndoms mamma har jag fuskat mej igenom adventsstädningen så jag blir alldeles skär om kinderna. Jag försöker strunta i det. Jag är ändå medelålders.

Idag har jag käkat lunch med Ergo. Jätte god mat. Å jag fick en liten present.
Sen kollade jag runt lite i affärerna, provade ett å annat men handlade ingenting.
Är trött idag. Trött och lite lite ledsen.
Så här ser jag ut i alla fall. Sliten men klassisk dagens putfit...

Gammal tröja från Lindex som jag fortfarande gillar.
Byxor från Only. Snäppet för små nu sedan jag gått upp lite vikt... igen.

Vad gör ni?

Puss/ Asta

1 kommentar:

  1. Jag satte upp alla mina adventsljusstakar och stjärnor idag utan att tvätta flugprickiga, katt-tassiga fönster (på jakt efter flugorna) orkar inte/skiter i lortiga fönster just nu...Mille dammsög upp gamla torkade blommor, flugor och annat krafs som fanns på fönsterbrädorna innan jag ställde dit ljusstakarna...INTE en flugprick eller annan smuts syntes när mörkret infallit. blir nog en fin jul i år oxå ;) Ha en härlig helg, kram

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare