onsdag 23 oktober 2013

Kom igen å hjälp mej bli en bättre människa.

 

Jag har rätt länge haft dåligt samvete över min köttkonsumtion.
Mitt dagliga ätande av kött är en av flera saker jag gör men som med regelbundenhet pockar på nåt ömt inuti.
Vi äter enorma mängder kött i västvärlden och det är inte hållbart för klimatet.
Priserna blir dessutom allt lägre. När jag var liten var kycklingfilé och fläskfilé "fin" mat, mat som man åt vid festliga tillfällen.
Nu kostar det typ 49 kr/kg.
Det säger sej själv att det priset inte bär upp kostnaden för en sund djurhållning och en human slakt.

Egentligen tycker jag inte att det är fel att äta kött.
Det är sättet vi äter kött på som jag inte kan försvara moraliskt inför mej själv.
Billigt och ofta.
Om jag visste att djuret levt ett bra liv och att det slaktats med minimalt lidande så skulle det inte vara något problem för mej.
Men nu ÄR det ju inte så.

Sedan en tid tillbaka äter jag bara svenskt kött.
Det som fick mej att avstå från det billigare danska köttet var informationen om hur suggor hela sitt liv fick ligga fixerade, något som är godkänt i alla EU länder men inte förekommer i Sverige.
Så ja, då har jag betalat de där 20-30 kr mer/ kilo för att få kött från svenska gårdar.
Men så här om dagen lyssnade jag på en dokumentär på P1 som handlade om "den sista resan"... slaktnäringen i Sverige.
De flesta djur slaktas på stora slakterier som finns fördelade över landet.
Även om transporttiderna med levande djur är kortare än på många andra håll inom Europa så kan de var uppåt 8 timmar.
Slakten behöver vara så effektiv som möjligt, vilket kräver en strid ström av djur.
Elfösare får då användas för att få djuren dit man vill. På led.
Det är smärtsamt och det skapar stress och rädsla hos ett djur.
Ibland hinns slakten inte med samma dag och djuren tvingas sova över på slakteriet. De föses ihop med främmande djur.
För ex grisar som lever i flockar och inom hierarkier skapar det stor stress och leder till slagsmål.
Under själva sövandet av grisar så görs de medvetslösa med hjälp av koldioxid.
De är då i grupper. Panik utbryter när de andas in gasen.
De trampar på varann för att försöka fly. Det hela kan ta uppemot en minut.
Under dokumentären fick man höra ljuden!
Programmet tog även upp att det fanns mindre "eko slakterier" där ett djur i taget slaktades. Där det togs hänsyn till djurets beteende, väntade in djuret till det kom på rätt plats och kvickt gav dem en stöt över huvudet som fick dem att omedelbart bli medvetslösa.
Men sånt är sällsynt. Å kostar så klart väldigt mycket mer pengar.

Alltså SKA man äta kött så ska man bannemej veta vad man gör oxå.
Jag tvingade mej att lyssna på dessa ljud.
Å någonstans där kände jag att nej, det här kan jag inte längre rättfärdiga för mej själv.
Jag är djurvän. Jag är humanist.
Så!
Jag kommer inte förändra mej från en dag till en annan. Men jag tänker försöka att äta allt mindre kött och när jag unnar mej kött köpa från små lantgårdsbutiker som kan garantera att hela kedjan gått schysst till alt köpa vilt kött.
Men!
Jag behöver er hjälp. Jag är inte särskilt mycket för grönsaker.
Jo, sallad som tillbehör men ni vet böner å sånt.
Jag behöver tips... massor av tips... på goda vegetariska maträtter.
Pajer. Piroger. Röror.
Tips på bra proteiner.
Inspiration. Hejarrop.
Kom igen nu!!!

Hur ser ni andra på köttätande?

Puss/ Asta



10 kommentarer:

  1. Visst finns det mycket god vegetarisk mat men jag kommer att fortsätta äta kött. Jag äter inga stora mängder men jag älskar det för mycket för att låta bli helt enkelt. Men ett tips på bra proteiner kan jag iaf ge och det är quinoa. Det är hur gott som helst och jag kan äta bara det om det vore så. Bara att koka med lite buljong. Hmm, måste nog gå och köpa mig ett paket imorgon. Lycka till med dina val gumman. Kram L

    SvaraRadera
  2. Jessica i Malmö24 okt. 2013 00:39:00

    Slaktresorna och de stora industriella slakterierna i sig är definitivt varför jag blev vegetarian som tonåring. En väns bror blev vegetarian samma dag som han besökte ett slakteri så jag förstår dina tankar så väl. Och som de säger, om slakthusen hade glasväggar hade alla varit vegetarianer. De flesta svenskar vill nog gärna blunda och fortsätta hävda att "vi har så bra djuhållning". Idag äter jag iallafall vilt någon gång i månaden och även Bosarps kyckling och mitt tips till dig, som jag tror jag nämnt tidigare, är absolut att söka upp en lokal bonde och köpa en halv ko eller gris per tillfälle och införskaffa en extra frys. Att köpa direkt från gården behöver inte att bli så dyrt som att köpa Kravmärkt i butiken. Däremot vet jag att det finns en skånsk grisbonde som, precis som du säger, slaktar djuren utan att de hinner förstå vad som hände. Tillochmed jag kunde se på hela det programmet för det var så fyllt av respekt för våra djur.
    Om du känner dig ok med vilt så är inte fryst hjortfärs till exempel särskilt dyrt. Finns på Ica Maxi från Åke P.
    Annars, Quorn är riktigt gott. Testa det någon gång i veckan i en stroganoff till exempel som man ändå kryddar till och gojsar till ganska mycket. Jag har lurat mången folk med det, eller inte lurat, bara undanhållit sanningen om proteinet. Och det har alltid slukats. Sojawienerkorvar är mums. Basilikapuckar löjligt gott. Stek halloumi till klyftpotatisen och servera med vitlökstzatziki. Du kan ju prova att välja en köttfri dag i veckan helt enkelt och då rekommenderar jag starkt att testa att byta ut till något av dessa. Sedan är ju jag en sucker för mustiga linsgrytor (röda linser) som sköter sig själva i en gryta med lök, vitlök, potatis, chilioch slevas upp på ris om man så önskar, med naturell yoghurt till. Finfina proteiner i linser och supergott! Ja, det var väl vad jag kunde tänka på så här innan sängen. Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jessica i Malmö24 okt. 2013 00:43:00

      Och här ---> pajen som nummer två där är ljuvlig!!

      http://www.tasteline.com/Recept/Vegetariskt/

      Radera
  3. Quorn är ett superbra alternativ! t.ex. quornfärs kan du tillaga precis som köttfärs i en köttfärssås, och det blir inte stor skillnad.

    SvaraRadera
  4. ÅÅhh sånt här blir jag helt lyrisk av :) Är i samma sits, vill bort från köttet från vanliga mataffären men tycker det är småsvårt med vegetarisk mat. Upplever att det blir krångligt ibland med 72 märkliga ingredienser...men har börjat komma över detta nu genom en vegetarisk dag i veckan då vi provar lite olika. Pajer funkar ju alltid att göra vegetariskt, snabbt o gott (om man som jag kör med färdig deg...) soppor är också smidigt, tomatsoppa, grönsakssoppa, linssoppa. Pastasåser med svamp, sparris etc. Har gjort en del grytor med, om man kör i rejält med kryddor så blir det lite fart på det!! HAr insett att vi bor rätt nära varann och om du inte redan handlar där så rekommenderar jag gårdsbutiken utanför Glommen, de har ju både gris, nöt, lamm o kyckling och de sköter allt på ett föredömligt sätt. Jag köper deras färdiga köttlådor på mellan 5-14 kg, det finns en del olika innehåll att välja på o så fyller jag frysen, inte alls speciellt dyrt o allt är färdigstyckat. Kan även köpa hel eller halv gris men jag har inte orkat ännu ;)

    SvaraRadera
  5. Åh, jag är gärna på att peppa och hejja på varandra när det gäller det här! Tänker nästan på exakt samma sätt som dig om det här och tog ett aktivt beslut att göra något åt det för några månader sen. Har kommit en bit på väg, men det är inte helt lätt att ändra invanda mönster.

    Ska försöka skriva om förändringen på min blogg och samla recept underetiketten "grön mat" där.

    Så heja oss, nu GÖR vi det!

    Kram en gammal läsare som startat ny, anonym blogg (du kanske känner igen mig på ip-adress och e-post :) )

    SvaraRadera
  6. Gott alternativ är falaffel. Bönor, linser mm. Börja prenumerera på en grönsakslåda från Årstiderna då får man med ett antal nya inspirerande recept. Indisk mat är ofta mycket grönsaker, gå en kurs i indisk matlagning.

    SvaraRadera
  7. Woker gar att variera hur mycket som helst utan kott, och ar ju fantastiskt gott. Vegetarisk lasagne ar en favorit hemma hos oss, gar oxa att variera med massa olika gronsaker. Indiska grytor ar oxa toppen och ofta vegetariska.Vi kor varje tisdag vegetarisk middag och forsoker torsdagar oxa men ater da ofta fisk.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  8. Här sammanfattar jag svar till er alla och vill säga TACK från djupet av mitt hjärta för allt engagemang, allt pepp, alla bra tips.
    Jag är inspirerad och taggad som tusan och har idag haft min tredje köttfria dag utan problem.
    Kram och nu kör vi!

    SvaraRadera
  9. Nu är det min tur att "sammanfatta" Jag blir ytterst förvånad om det går mer än en månad så säger jag inget mera. Puss o kram /Lillebror.

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare