fredag 4 oktober 2013

Jag har fostrat mina döttrar till att inte våldtas

 

Hur uppfostrar man en våldtäktsman?
Tja, jag tror att man kan välja lite olika vägar.
Jag tror att man kan välja metoden "slå och förnedra."
Man kan välja att själv vara kvinnofientlig och nedlåtande mot kvinnor.
Å man kan, om det passar bättre, fostra sina söner utan gränser och utan konsekvenser.

Mina barn å andras ungar...
Jag har aldrig haft svårigheter att se mina barns fel å brister.
Men lika lite som någon av mina barn skulle kunna rösta på Sverigedemokraterna skulle min son kunna bli våldtäktsman eller stillatigande se en flicka/ kvinna bli våldtagen.
Jag ogillar skuldbeläggande av föräldrar och då i synnerhet av mammorna som ofta sker, men faktum kvarstår ändå... någonstans blir barn en produkt av sin fostran.

Jag sticker inte under stol med att jag "lärt mina döttrar hur de ska undvika våldtäkt." I den mån det går...
I all välmening har de fått råden att inte dricka för mycket, aldrig lämna ifrån sej sin drink, hålla ihop, ta taxi hem, undvika att följa med killar de inte känner osv.
Samma råd som jag håller mej till själv.
Att vara streetsmart.
För att jag är rädd om dom.
För att jag inte litar på att andra pojkföräldrar gjort sitt jobb.
Men någonstans är det SJUKT och precis som bilden säger... uppfostra sönerna att inte våldta istället för att ge döttrarna restriktioner och så rädsla.

För hur svårt är det egentligen att tala kärlek, respekt och empati med sina söner?
Hur svårt är det att med kärlek och samtal lära unga pojkar att ett ja är ett ja och ett nej är ett nej.
Om tjejen säger nej. Om tjejen med sitt kroppsspråk visar att hon inte vill.
Om tjejen är för full för att fatta ett vettigt beslut. Om hon ångrar sej mitt i.
Vänta på ett "Ja tack"... det är väl inte så jävla märkvärdigt?!
Så jävla svårbegripligt?!

Rättegången med pojkarna som friades för våldtäkt och där domstolen beslutade att flickan inte befann sej i "ett hjälplöst tillstånd" har upprört människor.
Precis som tidigare domar där pojkar/ män friats pga kvinnans klädsel, promillehalt, brist på motstånd eller skrik.
En våldtäkt är en våldtäkt även om offret inte fruktar för sitt liv.
En våldtäkt är en våldtäkt även om hon valt att vara naken och skitfull.
En våldtäkt är en våldtäkt även om hon tidigare under kvällen hånglat med förövaren i fråga. 
En våldtäkt är en våldtäkt även om hon inte skriker å klöser.
Tvärtom visar faktiskt betrodd forskning att de flesta kvinnor "stänger ner" i en så traumatisk situation som en våldtäkt. Som en skyddsmekanism går de flesta kvinnor in i sej själv för att överleva och stå ut.

Lär era söner kärlek och respekt.
Lär era söner att ingenting annat än JA duger.

Puss/ Asta

4 kommentarer:

  1. Jag håller, som vanligt, helt med dig! Och tänker oxå att det inte bara är föräldrar som "fostrar" barn, utan det är samhället. Via förskola, skola, arbete, vänner och andra vuxna, media, reklam, musik... De bilder som visas upp och det beteende som presenteras som gångbart. Som förälder kan jag försöka plantera grundvärderingar i mina barn, men sen bara hoppas att plantorna överlever i en hård värld...

    SvaraRadera
    Svar
    1. I det här fallet gör dom det. Det är jag övertygad om. Kram

      Radera
  2. Jag håller också med - både dig och Freja - och som mamma till två pojkar och dessutom lärare på gymnasiet är det detta jag gör dagligen. Lär mina pojkar att alla människor har lika värde, att man inte våldför sig på någon, att ett nej är ett nej, att man är mot andra som man själv vill bli bemött och att det bara är fega ynkryggar som tar till våld. Tack och lov har mina söner en pappa som känner precis likadant. Och han inte bara talar om det, utan visar det i hur han agerar. ..

    SvaraRadera
  3. Extremt intressant ämne, eller hur. Ska blogga om det jag med idag, när jag formulerat mig klart.

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare