fredag 18 oktober 2013

En ny liten människa

 

Idag fick jag äntligen lov att berätta för den stora allmänheten... för hela världen... att jag ska bli mormor igen. I slutet av april eller i början av maj kommer ett nytt litet underverk att födas in i vår familj.

Det är lilla Mini och hennes Anthon som skall bli föräldrar.
Tidigt... är jag säker på att många tycker, men själv har jag aldrig känt några farhågor.
Hon har alltid pratat om att hon vill bli en ung mamma och om sin längtan efter barn så jag blev inte precis förvånad.

Man kan göra saker på olika sätt.
Min äldsta flicka har gjort allt enligt manualen.
Utbildat sej, fått fast tjänst, gift sej, köpt hus, rest, skaffat barn.
För henne är ekonomisk standard viktigt, att ingenting ska fattas detta barn, så som det delvis gjorde för henne då hon var liten.
Min yngsta har andra prioriteringar.
Hon är en lugnare person som tänker att "allt löser sej" och att saker å ting kan köpas begagnat.
Jag är vuxen nog att se att de båda har poänger och att bådas deras liv har för och nackdelar.
Men eftersom jag själv fick barn, betydligt yngre än Mini, och aldrig egentligen ångrat det så är jag väl själv mer lagd åt Minis sätt att resonera.

Mini å hennes kille bor här och kommer till följd av sin skrala ekonomi att göra så även när barnet föds.
Det ska bli... spännande.
Fantastiskt att få följa ett barnbarn så nära, kunna gosa varenda dag å även avlasta den unga familjen när det behövs.
Mini är väldigt prestigelös och inte rädd för att be om hjälp eller råd.
Men barnet är deras, jag ska bli mormor och inte extramamma.
Det känns väldigt viktigt för mej att balansera den rollen.
Stödja, finnas men inte ta över.
JAG är för gammal för spädbarn, jag har gjort mitt på det området.
Det som kan oroa är att jag blir... får... rollen som stormorsa och hushållerska.
Än lever de lite tonårsliv.
När vi blir två familjer under samma tak måste vi alla agera som just det oxå.

Den här lilla bebisen föds med rätt panka föräldrar.
Den föds med föräldrar som fortfarande är unga och lite omogna.
Men herre gud, barn föds under sämre förhållanden hela tiden.
Barnet kommer att få två kärleksfulla, omtänksamma föräldrar.
Den kommer att omges av många vuxna människor som älskar den.
Mormor, morfar, en morbror och en Gottfrid dessutom.
En farmor å farfar å farbror nära.
Jag tror att det blir en god start på ett gott liv.

Puss/ Asta

5 kommentarer:

  1. Grattis åter igen, till hela familjen. Tror det kommer gå galant och det lilla barnet har mycket gott med sig där ni bor under samma tak och de är unga, behöver inte vara något negativt alls. Kram!

    SvaraRadera
  2. Grattis till alla inblandade!!! :)

    SvaraRadera
  3. OMG, Stort Grattis till er alla!!!!!

    SvaraRadera
  4. Underbart, underbart och grattis!!!!

    Kramar

    SvaraRadera
  5. Vad roligt! Grattis till er!/Mormor

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare