lördag 21 september 2013

Attraktion

 
Bild: Oerhört stilig karl. 

Det talas ibland om mäns attraktion till kvinnor ur ett "horan och madonnan perspektiv", vilket ju låter förfärligt. De flesta kvinnor, om inte alla, vill ha hela spannet att spela på, vill vara kompletta individer.
Men män attraheras av den sexiga, den erotiska, den lössläppta (ofta unga) kvinnan men vill ha en rekorderlig hustru och mor till sina barn.
Min make är inte annorlunda där.
Jag vet minsann vad han går igång på men han skulle inte uppskatta om jag såg ut så där bland folk.

Egentligen är väl vi kvinnor inte annorlunda.
För länge sedan gjordes det en studie (kanske har det kommit en nyare, i så fall går temat säkert igen) som visade att den man flest kvinnor ville ligga med var Mikael Persbrantd och den man flest kvinnor ville gifta sej med var Martin Timell.
Det är oxå en form av horan-madonna syndromet.
Vi attraheras fysiskt av den starka, oberäkneliga, sexiga, farliga Micke men när det kommer till familjebyggande vill vi satsa på någon som är händig, rejäl och ofarlig.
De flesta kvinnor jag känner i min egen ålder beklagar sej över att deras makar är lata, egocentriska och initiativlösa. De vill mest dricka öl, se på sport och ha sex som de inte förtjänat.
Samtidigt väljer flertalet kvinnor under förälskelsens flammande ögonblick bort de där stadiga, jämställda, snälla männen för de ses som en smula... trista.
Synd. Å dumt.

Vad attraheras jag själv av?
Väldigt sällan yta faktiskt. Väldigt mycket egenskaper. Utstrålning.
Men några olika "typer" av män kan ändå urskiljas.
Den typiskt svenska arbetargrabben... Jo men precis. Han som jag inom nåt år skulle bli så jävla trött på att hans uppfattning om "lika ansvar för hemmet" var att klippa gräset och byta däck. Kanske snickra en altan en gång var 10:e år.
Han som på fyllan drar skämt som man hört 1000 gånger förut och som jag inte alls kan ha några intellektuella själsliga diskussioner med.
Mannen från Balkan... Jag vet inte vad det är och jag gillar ju inte ALLA därifrån men det är ofta män som är säkrare, tryggare och starkare i sin mansroll. Dessutom går jag igång på det mörka eller det grå å som ni vet sen tidigare så älskar jag ju skäggstubb. Förmodligen skulle jag efter ett år där tröttna på att det är få män (jag har nog inte mött nån) från de trakterna som inte raggar hej vilt varesej de är gifta eller inte.
Den intellektuella... Jag går igång på intelligens. Intelligens är makt och självförtroende och innebär en ständig utmaning åt mej själv att bli bättre.
Den jämställda mannen. Nörden.
Efter ett år hade jag säkert tröttnat och bara velat ha lite svettigt sex utan empiriska analyser av det hela.

Ja jag ironiserar lite. Överdriver. Förstärker. Generaliserar.
Men ni förstår kanske vart jag vill komma?
Vi människor är komplexa, det gäller inte bara män, det gäller i synnerhet oss kvinnor.

Puss/ Asta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare