måndag 30 september 2013

Asta recenserar på egen hand: "Änglarnas svar" av Stefan Einhorn

 Änglarnas svar (pocket)

En av böckerna som jag läste på Cypern var Stefan Einhorns "Änglarnas svar."

Stefan Einhorn är läkare, professor och författare. Han är förmodligen mest känd för sin bok "Konsten att vara snäll" som jag ännu inte läst men tänker göra inom en snar framtid.

"Änglarnas svar" är en stor roman på få sidor, boken är rätt tunn.
Det är en bok som rör kring och efter Andra världskriget och som förflyttar sej mellan det ockuperade Polen, till Israel, till Sverige.
Hanna, en ung judisk kvinna kommer till Sverige efter krigets slut, och hamnar som barnflicka hos en ung familj.
Livet förändras för alltid för alla inblandade.
Romanens sju huvudgestalter berättar var sin del, lägger samma pussel ur olika perspektiv, och först när sist biten är lagd ser man fullt ut hela mönstret.

Jag har läst flera romaner som försöker sej på samma grepp men få lyckas lika bra som Einhorn.
Berättelsen är vackert skriven och griper tag i mej som läsare.
Någonstans inom mej stör jag mej på att boken är skriven ur ett pro Israel perspektiv men det är endast en flyktig känsla och ingenting som i stort påverkar läsupplevelsen.
Berättelsen kommer att leva kvar inom mej länge.
Jag ger den betyget en mkt stark 4/5. Kanske till och med en vag 5:a.

Puss/ Asta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare