tisdag 13 augusti 2013

Mina 33 skäl till att feminismen behövs.

 

Gudrun Schyman och Supersnippan på Facebook uppmanar oss alla till att skriva sin egen "33 anledningar till att feminismen behövs."

Här är min...

1. Under min barndom och tonårstid blev jag utsatt för diverse sexistiska kränkningar från vuxna män. När jag talar med andra kvinnor om detta har de så gott som alltid liknande historier att berätta.

2. För att jag som 12 åring blev våldtagen av två betydligt äldre (vuxna) killar som jag kände "på skoj" och först som vuxen förstod att det inte var mitt fel eller jag som skulle skämmas. Att det inte varit någon lek som jag inte uppskattade utan en våldtäkt.

3. För att kvinnor som bejakar sin sexualitet och tar för sej anses som slampiga medan män i samma situation får högre status.

4. För att jag... 44 år gammal... är rädd att gå ensam hem på natten.

5. För att jag ängslas mer över att något ska hända mina döttrar när de är ute på kvällen än vad jag oroar mej för min son.

6. Den farligaste platsen för en kvinna att vistas på är sitt egna hem.

7. Ca 14 kvinnor/ år mördas av sin man. 10 000 tals blir misshandlade.

8. För att kvinnor efter en våldtäkt får stå till svars för sin promillehalt, sin klädsel, sina tidigare sexuella preferenser och hur hårt hon kämpade.

9. I Sverige, världens mest jämställda land, är det bara unga och smala kvinnor som duger.

10. De grå tinningarnas charm är vackert på en man men anses bara se ovårdat ut på en kvinna.

11. För att inte ens världens vackraste och utsvultna modeller duger utan måste retuscheras.

12. För att småtjejer som inte ens nåt puberteten väger sej och pratar om komplex samt hur man blir bra på att kyssas och vad killar tycker om

13. För att Mona Sahlin med all sin kompetens uppenbart inte kunde bli stadsminister... för att hon var kvinna.

14. För att kvinnors löner släpar efter mäns.

15. För att kvinnor fortfarande gör majoriteten av allt hushållsarbete hemma samtidigt som de yrkesarbetar

16. För att det plötsligt blivit hippt å modernt igen att vara hemmafru

17. För att någon som Maria Montazami kan bli en förebild

18. För att män fortfarande inte räknas som fullvärdiga föräldrar

19. För att en kvinna i publiken på Melodifestivalen råkade visa upp en hårig armhåla och det blev ett sånt ståhej att det till å med hamnade på förstasidan i kvällspressen. Hon fick även en mängd hatmail.

20. För att jag själv rakar både här å där och känner mej "ofräsch" annars.

21. För att kvinnor idag kallas horor.

22. För att kvinnliga journalister, krönikörer, programledare, bloggare får motta hatmail och rena dödshot medan det aldrig händer deras manliga kollegor.

23. För att ett kvinnofientligt parti som Sverigedemokraterna kan växa sej så stora att de konkurrerar om 3:e största parti.

24. För att kvinnor inte representeras i styrelser och i ledande chefspositioner

25. För att kvotering av kvinnor in på dessa positioner skulle vara ett problem när män kvoteras... och alltid har gjorts... in hela tiden.

26. För att flickkläder är tajtare, sexigare och mindre än pojkkläder

27. För att småtjejer lär sej att "vara söt" är deras viktigaste egenskap medan pojkar uppmuntras i att de kan.

28. För att kvinnor läser högre utbildningar och är mer studieambitiösa medan män ändå tjänar mer

29. För att kvinnor fortfarande "husfridsknullar."

30. Om vi släppt in kvinnor på alla positioner, uppmuntrat även sk kvinnliga egenskaper så skulle alla tjäna på det och Sverige bli ett rikare land.

31. För att kvinnor fortfarande tar ut majoriteten av föräldradagarna.

32. För att män på krogen tror att det är "okej" ja rent av smickrande att ta en okänd kvinna i häcken.

33. För att citera Jonas Gardell. "Ja jag är feminist, alternativet vore att vara dum i huvudet." 

Puss/ Asta

3 kommentarer:

  1. åh, skulle vilja ha en "gilla"knapp på dina inlägg!!!!

    SvaraRadera
  2. Våldtagen när man är tolv år....verkligen ledsen för din skull. Det är inte lätt att vara kvinna inte. Kramar.

    SvaraRadera
  3. WORD på ditt inlägg - och precis så! Feminist - javisst! Kramar (och klart vi skall ses snart!)

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare