söndag 25 augusti 2013

Bloggdala och Asta recenserar "Tusenskönor" av Kristina Ohlsson

 

Då var det åter igen dags för Bloggdala att samlas för en bokrecension.
Denna gång har vi läst Ulrikas val av bok, Bloggdalas första deckare.
"Tusenskönor" av Kristina Ohlsson.

Ett prästpar med starkt engagemang för flykingfrågor hittas mördade och en hotbild från "Folkets söner" tonar upp sej.
En flykting sitter inlåst i en lägenhet och väntar på ett uppdrag som skall ge honom och hans familj friheten och ett liv i Sverige.
En svensk kvinna i Bankock får sin identitet stulen och blir anklagad för narkotikabrott.
Den gravida Fredrika Bergman ingår i Alex Rechts utredningsgrupp tillsammans med bland annat den skilda å sexistiska Peder och den mystiska, tystlåtna Joar.
Samtliga poliser med sina egna kors att bära utreder mordet på prästparet och förstår till en början inte hur saker å ting hänger samman, bara att de gör det.

Jag läser sällan deckare numera. De enda deckare som jag alltid läser och med stor behållning är Roslund & Hellström som enligt mej är i sin egen liga.
Jag har knappt hört talas om Kristina Ohlsson tidigare.
Jag tycker intrigerna i Tusenskönor är raffinerade och att boken bitvis är spännande.
Mest intresserad blir jag... "icke deckare kvinna som jag är" av relationerna, polisernas privatliv och det runt omkring.
Det stör mej lite att det inte är första boken i serien. Även om böckerna är fristående så hänvisas det upprepat till tidigare historier.
Upplösningen är inte i klass med övriga boken. Jag tycker den känns rörig och lite konstlad. Osannolik kanske.
Det stör mej!

Jag läste boken relativt snabbt och utan svårigheter.
Ämnet "flyktingar" och "främlingsfientlighet" är tyvärr alltid aktuellt och Ohlsson berättar på ett spännande å välskrivet vis. Hon håller en helt annan klass än Läckberg som jag plågat mej igenom någon bok eller två av.
Jag fann den roande för stunden men det är tveksamt om jag läser någon ytterligare. Genren är helt enkelt inte min... lite konstigt när jag gärna ser deckare på tv, särskilt nordiska sådana.

Betyg: 3/5.

Återkommer med vem som skall välja nästa bok och tackar Ulrika för denna boken.
En bok jag förmodligen själv aldrig skulle ha läst om jag inte varit del av en bokcirkel.

Puss/ Asta

3 kommentarer:

  1. Jag har faktiskt också läst den! Trots att jag började sent då jag var bortrest.. Men recensionen är inte klar. Lovar att jag återkommer!
    Spännande att läsa din!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag är inte odelat förtjust i Olssons böcker, fats bättre än Läckberg är de. i vissa delar i alla fall. Jag tycker hennes personer är kantiga, inte riktigt genomarbetade, och dessutom var det en bok i serien som helt bytte stil och inriktning, för att i nästa bok återgå till ursprungskonceptet, det blev konstigt tyckte jag.

    SvaraRadera
  3. Håller med dig i det mesta den här gången verkar det som! Lite småtrevlig läsning, men inget som gör mig salig.

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare