måndag 1 juli 2013

Sverigevänner...

 

Jag är svensk.
Så långt bakåt jag vet... och det är en bit... härstammar mina släktingar från detta kalla mörka land i Norra Europa. Om det spelar nån roll i sammanhanget...
Jag älskar mitt land. Jag är stolt över mitt land. Jag skulle aldrig frivilligt bosätta mej någon annanstans.
Jag är nog precis vad man skulle kalla en riktig Sverigevän.
Mitt hjärta klappar för allt från våra skogar, våra kalla hav, våra stugor, fjäll, raukar, den fladdrande fanan till Astrid Lindgren, Vilhelm Moberg å Zlatan.

Ändå känner jag mej HELT främmande inför Jimmie Åkessons lockrop på Sverigevänner.
Den mannen talar helt uppenbarligen inte till mej, mitt blågula stolta hjärta till trots.
Tvärtom, det är med stigande illamående, förakt, förskräckelse och avståndstagande som jag lyssnar till Åkessons hopakok av nationalistiska slagord, stulna värdeord, fejkade omsorg om mej som en "hjälte i vardagen" inom vården.
Det är med ett äckel och ett raseri jag hör honom tala om hur akutsjukvård till flyktingar gör så att de gamla som byggde detta land inte har råd med tandvård.
Det är med närmast häpnad som jag lyssnar till hans önskan om att backa tillbaka till 50-talet när det kommer till jämställdhet och hur han utmålar kvinnor.
Det blir närmast magstarkt när han talar om det våld å det kvinnoförakt som flyktingar för med sej hit samtidigt som hans EGNA partimedlemmar använder både våld, hot och könsord mot för dem främmande män å kvinnor på stan.

Jag är Sverigevän. Jag älskar och är stolt över mitt land.
Ett land som inte är något av det som Åkesson beskriver.
Ett land som står för och som förmår så mycket mer än vad Åkesson tror.
Jag tycker att i Sverige får alla plats, ryms olika kulturer.
Alla utom rasister.
Främlingsfientlighet är ingenting jag förknippar med vårt land.
Inte heller en ovilja att hjälpa den som är i nöd eller att känna rädsla för det annorlunda.

Vi är ett av världens absolut mest privilegierade folk.
Jo, men vi ÄR det. Tänk efter innan du protesterar. Jämför.
Eller kontrollera helt enkelt med fakta om det känns bättre.
På alla sätt märks detta.
I den låga spädbarnsdödligheten, i våra långa livsåldrar, i vår levnadsstandard, i våra jämställdhetslagar, i vår fackrörelse, i hur vi konsumerar osv osv.
Vi drabbas sällan av naturkatastrofer.
De flesta människor omsluts av skyddsnätet på något sätt (även om allt så klart kan göras bättre.) Vi har inte varit i krig på flera hundra år.
Vi har råd. Ja vi har en förbannad skyldighet att hjälpa människor som flyr för sina liv.
Vi har förpliktelser att bistå de som inte dragit samma vinstlott i livets tombola.

Tala inte för mej Jimmie Åkesson vad jag behöver!
Tala inte för mej vad mitt land och dess befolkning behöver.
Du å dina gelikar är en skam för det här landet.
Emot utveckling, emot mångfald, emot individuell frihet, emot omsorg med sin medmänniska. DET som faktiskt ÄR svensk kultur.
Emot allt jag fått lära mej är moral och etik.
Tvi för den lede!

Puss/ Asta Sverigevän

10 kommentarer:

  1. Applåder!!! ;-) Kram Mariah

    SvaraRadera
  2. Jag håller med - Monika Breti heter jag. Född i detta land. Älskar Sverige och alla svenskar. Men inte det Sverige Jimmy står för. ALDRIG det Sverige SD står för. För så fungerar inte min solidaritet, mitt hjärta, min hjärna. Ty de fungerar nämligen.. Har bara ett enda ord för SD, Jimmy och dess gelikar: stackare..

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jimmie sa att han i grunden är emot integration :) Då tycker han det är käckt som det är nu då? :) Kram

      Radera
    2. Hahahahaha - sicken idiot! För integrationen har vi ju inte lyckats med - därför har vi vissa saker vi absolut borde förbättra oss på.. Men tycker han att det är bra som det är nu så... Jösses!!

      Radera
  3. Hurra! Kunde inte ha sagt det bättre själv.

    SvaraRadera
  4. carola...........2 juli 2013 08:31:00

    och jag kan barahålla med ovanstående kommentarer!!! du skriver så j-la BRA!!!

    SvaraRadera
  5. Åh vad jag har saknat bloggen! Vansinnigt bra skrivet - som vanligt!
    Kram på're

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare