torsdag 18 juli 2013

Moraliskt bloggdilemma

Då och då läser jag en blogg som heter Vimmelmamman.
Den skrivs av Lotta som jobbar på en skvallertidning och som har en skön blandning av djup och glättighet i sina inlägg.
Jag har inte läst henne så länge, nåt drygt halvår kanske, men riktigt stor blev hennes blogg innan när hon behandlades för cancer.

Hur som helst. Här om dagen skrev Vimmelmamman ett inlägg som jag förmodar var i affekt. Ni kan läsa det här.
En ung och odrägligt packad kille beter sej illa och sexistiskt mot henne.
Frågar om hon är bra på att knulla, hur stor den största kuk hon sett är.
Han vill gärna knulla Vimmelmamman för att hon är en neger!

Hejsan hoppsan. Charmig yngling det där.
Ung men vuxen. Uppenbart fördomsfull och nedlåtande mot kvinnor.
Vimmelmamman berättar om deras möte. Hon spekulerar i det allt mer rasistiska Sverige där Sd vinner mer å mer mark och att vi som inte sympatiserar med detta måste våga stå upp för det, bemöta, vägra hålla tyst. Å hon publicerar en bild på honom.
Reaktionerna och kommentarerna låter inte vänta på sej.

Jag läste inlägget när det var alldeles nytt första gången och innan kommentarerna hade trillat in.
Jag läste ett välskrivet inlägg. Höll med Lotta till fullo. Men reagerade lite för bilden och funderade på det.
Rätt eller fel att lägga ut en bild på en packad kille som uppenbart inte har alla indianerna i kanoten?
Rätt eller fel att nyttja sin makt som stor bloggare att nå ut med denna bild och information om hur denna kille betett sej till så många människor?
Ja, det är inte ett helt enkelt dilemma.
Det tål att funderas på. Är inte svart eller vitt.
Vad tycker ni????
Det hade varit jätte roligt att höra era åsikter för eller emot.
I Lottas blogg var det väldigt många som blev upprörda över hennes beteende.
Bilden är nu pixlad men som alla andra bilder på nätet redan spritt i orginalskick via facebook osv.

Själv kom jag fram till att han kunde ha det.
Ung, jo då. Men även unga människor får faktiskt ansvara för vad de säger och hur de kränker andra människor.
Även unga människor får rösta, gå på bolaget, avtjäna fängelsestraff så varför inte stå upp för att man är korkad.
Jag tycker det är en annan sak när människor hängs ut för brott de påstås/ har begått. I synnerhet grova brott som faktiskt kan påverka deras trygghet.
Rättsväsendet skall skötas av polis och åklagare.
Det enda som lär hända den här killen är att han förhoppningsvis får skämmas lite och att folk garvar åt honom/ tittar snett på honom.
Har man gett sej in i leken genom att bete sej rasistiskt och kvinnohatande... ja, då får man väl ta att få mothugg då.
En annan aspekt är att, vem är blonda å blåögda människor (i synnerhet män) att säga att "killen var bara full å dum och det du gör är mycket värre."
Lotta som är färgad har säkert mött den här attityden otal gånger, hon har en son som kommer att växa upp bland fördomar. Självklart är det känsligare för henne.

Vad tycker å tänker ni?

Puss/ Asta

5 kommentarer:

  1. Hej !
    Jag läser Vimmelmamman och reagerade på bilden och att uttala sig om att killen tillhörde SD !!
    Det han sa är inte acceptabelt men jag hade nog valt att gå därifrån i stället för att ge mig in i samtalsämnet .
    Att bli kallad SD anhängare kan visst ge konsekvenser eftersom det är ett laddat ämne !!
    Sedan vill jag påtala att gå på bolaget är 20 års gräns så det får inte den här killen på 18 göra !!
    MVH // Christel

    SvaraRadera
  2. Läste det här igår och håller med dig i det du skriver. Blev mer arg för kommentarerna där man någonstans vill förminska Lotta och förmildra mannen på något sätt. Det var inte okej och visst, som bloggare har man en makt på så vis - men han var myndig och bär man på sådant förakt så är det ju med största sannolikhet sådant man även bär på även när man inte är berusad. Trist var det i alla fall och jag tycker ( det är ett inlägg du kan grunna på) att det är så märkligt med vissa bloggare, för Lotta får ta emot mycket skit i sin blogg bara hon uppdaterar sig - medan andra bloggare inte ens får hälften. Vad är det som gör en läskrets som är så emot en hela tiden och ändå fortsätter följa en, medan en annan så som hos LD är mycket samma åsikter och andra bloggare, ja dem har bara snälla ( mona´s universum t ex) läsare som kommenterar. För tonen var ju att de plötsligt tog mannen i försvar och det är tveksamt om de hade gjort det hos andra bloggare. Det hade varit intressant om du tillägnade ett inlägg. :D Kram kram!

    SvaraRadera
  3. Det hela handlar för min del om vem som använder sig av en teknik för att utöva makt mot den andre. Den här unge idioten försökte använda sig av typiska förminskande tekniker (du är kvinna, utländsk och jag tänker prata om sex). Det var fel. Sedan använde Lotta sig av sin makt som mediepersonlighet för att förminska honom genom att kalla honom ung och dum och rasist. Det var också fel. Ur juridisk synvinkel (angående förtal) var det hon som bar sig värst ut genom att lägga ut bilden på nätet. Ur moralisk synvikel - ja, det vet förmodligen bara de som var där och lyssnade till koversationen. Man måste fan tänka lite på vad man gör som bloggare också och passa sig en aning. Det är så lätt att tro att de där 100 eller 1000 eller 10000 läsarna man har bara är siffror på en skärm och det man skriver inte har någon effekt alls.

    SvaraRadera
  4. Häng ut honom, han försatte sig själv i situationen. Jag har slutat med att hålla fol om ryggen om de inte förtjänar det. Om någon frågar om hur min chef är som ledare så säger jag att han är kass, han har inte förtjänat att jag är lojal. I Vimmelmammans fall så har hon ingen anledning att värna om den killens privatliv, han visade ju ingen respekt för henne. Och nu känner jag att jag blev haska gammaltestamentlig, med "öga för öga, tand för tand", jag som gärna vill vara nytestamentlig, "Älska din nästa...". Men i vissa lägen FÅR man faktiskt tydligt visa vad man tycker!

    SvaraRadera
  5. Tyckte nog texten var värre än bilden. Tyvärr gör ju hon ungefär som han... Absolut var det fel det hon gjorde. Kanske skulle hon väntat lite innan hon skrev. Jag tänker ofta att jag ska skriva ett inlägg men så lägger det sig och jag låter bli.
    Sedan jag kanske låter bli av andra anledningar också..,

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare