onsdag 31 juli 2013

Bloggdalas bokcirkel, recention av "Livet efter dig."

 Livet efter dig

I Bloggdalas bokcirkel var det dags för vår nyaste medlem... Katja... att välja bok.
Katja har ingen blogg och får vara vårt lilla undantag från den regeln.
Hon kommer att recensera på facebook.
Hur som helst, Katja valde den bok som just nu säljer som smör smälter i solsken.
"Livet efter dig" med Jojo Moyes.

Kort handlar historien om två mycket olika människor och om deras lärdom, vänskap och kärlek till varandra.
Lou är den bohemiska, ansvarsfulla flickan som bor hemma och försörjer sina föräldrar. Hon är lugn å trygg och utan större ambitioner.
Hon arbetar på café och trivs med det... till hon blir arbetslös.
Will är hennes motsats. En gång en framgångsrik affärsmän med ständiga utmaningar, blondiner och äventyr på lut. Uppvuxen i ett ekonomiskt välbärgat hem.
En olycka förändrar allt för Will. Han blir totalförlamad och fullständigt beroende av andra människors vård och omsorg.
Det är här arbetslösa Lou kommer in i bilden.

Jag har tidigare aldrig läst något av Jojo Moyer. Faktiskt inte ens hört talas om henne, ändå finns tre titlar till utgivna av henne på svenska och ytterligare fem som inte är översatta.
Jag finner rätt lite information om henne.
Hon är född- 69 (fin årgång)i England, journalist och författare på heltid sedan 2002.
Jojo Moyes skriver med ett enkelt språk som ändå inte känns banalt.
Personporträtten är fint frammejslade och dialogerna känns ärliga och trovärdiga.


"Livet efter dig" utsågs till årets bok i England.
Själv läste jag den under några dagar och nätter på min första semestervecka.
Jag tyckte om tonen från början och jag kände mej alldeles ovanligt fäst vid huvudkaraktärerna Will och Lou.
Boken är inte helt oförutsägbar. Jag tycker inte om titeln som berättar alldeles för mycket om historien.
Men, jag älskade berättelsen!
Jag älskade romanen.
Ibland får man förmånen att läsa en bok som man vet att man kommer älska och tänka på i många år framåt. Detta är en sådan bok.
Jag har sett fram emot varje stund med den och när den var slut grinade jag säkert en kvart och kände mej helt tom, helt övergiven utav att det inte fanns fler sidor att läsa.
Jag läser gärna kärlekshistorier. Men det måste ha lite finess och inte bara vara "pojke möter flicka, hjärta och smärta."

Betyget kan inte bli något annat än 5 av 5.
Tack snälla Katja för valet av denna bok!
Nästa bok och tid för recension väljs av Sammelsurium.

Puss/ Asta

3 kommentarer:

  1. Åh, vad roligt! Att jag får välja, fast oj...

    SvaraRadera
  2. Hej Asta! Håller helt med dig om att banala kärlekshistorier är tråkiga. Denna innehöll så mycket mer :)

    SvaraRadera
  3. För mig var det här en "jasså"-bok, jag tyckte den tickade på i ett och samma spår mot det oundvikliga slutet hela tiden. Men jag gillade både Lou och Will och jag tyckte om sättet Jojo skrev på!

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare