lördag 22 juni 2013

Vilken låt gör dej lycklig?

 Har ni vaknat upp ur silldimman å gräddfilen ännu?
Jag har jobbat... dagen. Phu.
Gick hem å la mej å sov ett par timmar och begav mej därefter ut och sprang en dryg timma. Nu sitter jag här, sippar på ett glas vin och luktar så långt ifrån en parfymbutik du kan tänka dej.
Men lugn, bara lugn, alla ivrare av hygien. Jag ska bege mej in i duschen alldeles strax.

Läs denna texten mina damer å herrar...

När du står ensam kvar på tå
och ytan inte går o nå
När du träffat botten
Kom ihåg mig då


När du tagit första bästa tåg
och gör vad som helst för en dialog
När du står sist i kön
Kom ihåg mig då


När vintern gömmer dina spår
så att du inte hittar hem
När du är vilsen i en vinternatt igen
Kom ihåg mig då


När det blir varma sommardar
Kom ihåg mig då
Kom ihåg mig då

När vinterisen ligger klar
Kom ihåg mig då
Kom ihåg mig då


Här finns du kvar

O när du står på toppen och tittar ner
och det är ljust vart än du ser
När du har vunnit
Kom ihåg mig då

När du får spring i dina ben
och jordens dragningskraft är klen
När du är i luften
Kom ihåg mig då

 

När våren öppnar sina dörrar
och du tar den långa vägen hem
Och sitter på ute serveringen där vi satt igen

När det blir varma sommardar
Kom ihåg mig då
Kom ihåg mig då

När vinterisen ligger klar
Kom ihåg mig då
Kom ihåg mig då
Här finns du kvar

När varje dag känns likadan
och när det skymmer över stan
och när du drömmer
 

Kom ihåg mig då
När du har varit i alla vrår
och du har testat allt som går och
när du tröttnat
Kom ihåg mig då

 

När det blir varma sommardar
Kom ihåg mig då
Kom ihåg mig då

När vinterisen ligger klar
Kom ihåg mig då
Kom ihåg mig då


Detta är min älsklingslåt alla kategorier. Den bästa av den bästa.
"Kom ihåg mej då" av Lars Winnerbäck. 

Jag har varit på en mängd konserter med honom och denna spelas nästan alltid i någon tappning.
Jag har hört den rockig, jag har hört den stillsam.
I min Spotifylista har jag en helt fantastisk live version av den som gör mej lycklig hur jag än mår innan.
Idag lyssnade jag på den sista biten av min löpartur. Trots att jag sprang hem genom villaområdet skrålade jag med, klappade i takt och sen rusade jag sista 100 metrarna. Av pur livglädje.
Den är fantastisk.
Jag ska ha denna låten på min begravning. I rockversion. 

En annan låt som alltid får mej på bra humör är Paul Simons "You can call me Al."
A man walks down the street
He says why am I short of attention
Got a short little span of attention
And wo my nights are so long
Where's my wife and family
What if I die here
Who'll be my role-model
Now that my role-model is
Gone Gone
He ducked back down the alley
With some roly-poly little bat-faced girl
All along along
There were incidents and accidents
There were hints and allegations

Vilken fantastisk text, Fantastisk melodi. Oxå med på min springlista.
Jag hörde en gång en radioprogramledare som presenterade denna låt med orden "Blir man inte glad av denna låt så måste det vara något allvarligt fel på en" och jag håller med.

Vad har ni för låtar som alltid gör er på gott humör? 

Puss/ Asta

2 kommentarer:

  1. Vad glad jag blir av att läsa hur väl du mår av dina löparrundor!! Helt fantastiskt A! Och visst är det underbart? Att känna kraften? Orken?
    Bra gjort vännen.

    Tycker mycket om Winnerbäcks låt. Jättefin text - många av hans texter är ju det. Jag älskar musik - har mycket svårt att tänka mig livet utan musik. Och många låtar gör mig lycklig. Just nu är det "kedvesem" med ByeAlex och Hoffmaestros nya. Andra gånger är det Melody Gardot eller Laleh. ..

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Just nu otippade Blaze of glory med Bon Jovi

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare