tisdag 25 juni 2013

Svar på en kommentar. Anonym förstås.

"Mina barn får rösta på vilket parti dom vill, om din son skulle rösta på SD då vill du inte ha honom som son längre? Vad är rasism för dej? Får man vara kritisk till invandrarpolitiken eller är man en ointelligent rasist då? Är allt svart eller vitt för dej? Att säga blatte är rasistiskt men inte svennefitta?"

Precis såna åsikter, den attityden, kan ge rasistiska barn.
Tänk och fostra tvärt om så blir det bra ska du se.

Men jag ska svara på dina frågor. Det vore otänkbart som sagt att min son skulle rösta på Sd. Det är inget jag fruktar, ingenting som jag behöver ta ställning till eftersom min son lärt sej att se saker i ett större sammanhang, förstå orsak och verkan, är uppmuntrad till empati och medmänsklighet.

Rasism är för mej att ge människor egenskaper utifrån sitt ursprung, sin etnicitet och sitt utseende. Det är den vita överhetens och den privilegierades makt över andra.
Det är att använda epitet som svartskalle. Det är att inte bli kallad på en anställningsintervju för att du har ett utländskt efternamn. Det är att tvingas arbeta som taxichaufför när du är utbildad ingenjör.
Det är att kräva att alla ska vara/ tänka och se ut som du.
Det är att ta för givet att ett problem beror på etnicitet när det egentligen handlar om utanförskap och fattigdom.
Det är att tro att vår lilla exotiska syn att se på livet och världen högst upp i en fläck i norra Europa är det enda rätta.
Det är att vilja inskränka människors rätt till att utöva sin ursprungskultur och religion.
Det är att kalla en religiös tillhörighet som ond.
Det är att dela upp människor i vi och dom.
Och              så               vidare.

Vad är att "vara kritisk till invandrarpolitiken"? Vad menar du med det.
Visst får man det, kan vara det men min erfarenhet är att det oftast är rasister som är just det.
Att det döljer en oempatisk människosyn.

Gällande "ointelligenta rasister" så föreslår jag att du läser om och läser rätt.
Jag skrev inte så. Tvärt om, jag ifrågasatte det greppet.
Däremot kallade jag dem korkade.

Nej, allt är inte svart eller vitt för mej. Det mesta är grått faktiskt.
Vad det gäller alla människors lika värde så är däremot verkligheten svart eller vitt.

Var skrev jag om svennehora?
Att säga blatte är att vara rasist. Att säga svennehora är att tala nedlåtande till den vita majoriteten. Det är inte rasism. Det är oförskämt.

Hoppas att det klarnat nu.

/ Asta

Ps. Ser att denna kommentar kommer via min facebooksida. Från Västra Götaland. Då känner ju vi varann? Så varför kallar du dej inte via namn?

4 kommentarer:

  1. Jag vill tillägga: Att vara kritisk till invandrarpolitiken ställer också krav på att man kommer med lösningar. Det är inte konstruktivt att bara gnälla..och framför allt är det nog som du säger Asta, en fråga om att dölja en oempatisk människosyn. Att förhålla sig kritisk till samhällsfenomen av olika slag, är inte problematisk så länge man alltså kommer med motförslag som är möjliga att genomföra och dessutom anstår en demokrati - d v s allt som handlar om att slänga ut, stänga ute är bara att glömma. För det ANSTÅR INTE en demokrati. Dessutom är det nu dags för dem som bekänner sig till SD, att också läsa på, lära sig om andra kulturer, ta vara på mångfalden och inte minst att läsa de rapporter som säger att invandrare generellt ger mer än vad de får tillbaka av samhället. Det om något borde ju för en intelligent person räcka som argument för att sluta tro på ofaktiska uppgifter om kostnader för invandringen!! Tack för ordet!

    SvaraRadera
  2. Klart man ska vara kritisk till invandrarpolitiken, som mot all annan politik. Den ska ifrågasättas. Men det betyder inte att man ska vara hatisk mot invandrare. Det är lika dumt som att hata sjuksköterskor för hur vårdpolitiken ser ut eller bönder för hur lantbrukspolitiken ser ut eller miljöaktivister för hur miljöpolitiken ser ut.

    Att inte skilja mellan begrepp och enskilda personer - det är sådant som barn gör. Skolan suger. Eller att mörkret är ont. Vuxna tänkande människor kan skilja på sak och person.

    SvaraRadera
  3. Åhhh, kanonbra inlägg, heja Asta!

    SvaraRadera
  4. *ler* Jopp!! Precis så. Och jag såg en helt fantastisk show på SvtPlay häromnatten, som kanske kan förklara saker och ting på ännu ett sätt: "Dålig Stämmning" med Özz Nujen. Kanske går den fortfarande att se? Annars finns den säkert på Youtube.. Om rasism. Om oss svenskar. Om makten över att få göra indelningen "vi" och "dom". Fantastiskt bra kommentar av Åsa också!

    Kramar

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare