onsdag 19 juni 2013

Saker jag har dåligt samvete över...

 

Det finns många saker man jag gör som jag känner dåligt samvete över.
Misshandlar maken å så där när jag blir arg.
Nej, jag bara skojar.
Det har jag inte dåligt samvete över :)

Nej, men visst är det så, eller är det bara jag?
Att vi gör saker som inte känns helt rätt i magen eller som vi inte fullt ut kan försvara.

En sån där sak är maten jag handlar. Kött då framför allt.
Av klimatmässiga skäl borde vi alla äta mindre mängd kött rent generellt.
Nöja oss med att äta kött var tredje dag eller nåt sånt.
Ju pankare jag är desto mer avkall gör jag dessutom på maten och köttet som jag köper.
Jag kan inte rättfärdiga för mej själv att köpa billig kycklingfilé som inte bär sina egna kostnader. Eller kött från andra länder. Med transporter och med en djurhållning som inte är okej.
Helst skulle jag vilja köpa kött från någon gårdsbutik. Där jag som konsument inte bara vet att köttet är från Halland utan exakt vilken gård det är ifrån. Att jag själv kan kontrollera att djuren har det bra.
Men min ekonomi... eller min prioritet... ligger inte så att det är möjligt.
I stället blir det ofta dansk fläskytterfilé för 59 kr kilot.

Billiga kläder är en annan sak som jag har dåligt samvete över.
Detta slit och släng samhälle.
En billig klädtrasa för en hundring eller två som jag egentligen inte behöver och som gör mej lycklig just i den stund jag bär hem den.
Ett tygstycke som någon fattig människa har sytt under urusla förhållanden för en skitlön.
Jag har ju egentligen kläder som jag skulle kunna leva på i säkert 10 år.
Jag behöver inte någonting.

Flyg och onödig bilkörning.
Det är samma där. Hur kan vi egentligen rättfärdiga det här med att åka på semesterresor i flygplan som bara spyr ut gifter i atmosfären?
Sjuka Moder jord.
Bara för vårt nöjes skull. För att vi vill ha en vecka eller två med sol å bad.
Å hur många gånger kör jag inte bilen in till stan både tre å fyra gånger?
För att jag ska handla. Glömt nåt att handla. Hämta å lämna ungar. Osv.
För att inte tala om att man faktiskt kunde åka kollektivt till jobbet.
Men nä, det är för omständligt med en buss att passa å en liten promenad till och från bussen.

Vi i vårt land har dragit vinstlotten i livets tombola.
Sverige är ett av världens absolut rikaste och tryggaste länder.
Demokrati, fritt från större naturkatastrofer, samhälleliga skyddsnät, inga krig.
Jag har dåligt samvete över hur lite jag bidrar till dem som inte är lika lyckligt lottade.
Jag har ett fadderbarn. Vi betalar en liten slant till Greenpeace och ännu en till Läkare utan gränser. Men det är småpengar. Kanske 250-300 kr i månaden.
Egentligen tycker jag det vore rimligt att jag åtminstone skänkte bort lika mycket pengar som vi "roar" oss för... dvs älkohol, chips, prenumerationer, onödig konsumtion.
Att dela den summan 50/50 mellan nöje-välgörenhet.
Å i vardagen. Hur illa känns det inte i magen att på fredag eftermiddag komma på stan bärandes på Lindexpåsar, god mat, systembolagskassar och gå förbi tiggare?
Tyst och med blicken stadigt fäst framför sej.

Och så vidare. Och så vidare.
Jag lägger rätt mycket tankeverksamhet på detta onda samvete men jag GÖR väldigt lite åt det. Jag bara tänker. Å det är som bekant inte tanken som räknas.
Vad känner du dåligt samvete över?

Puss/ Asta

9 kommentarer:

  1. Jessica i Malmö19 juni 2013 18:51:00

    Mitt välmående generellt skulle jag säga att jag har ett konstant dåligt samvete för. Jag har inte gjort mycket för att förtjäna det,välmåendet, det har kvinnorörelser, fackförbund och whistle blowers gjort före min tid. Arbetare runt om i världen sliter dagligen för min billiga och trygga levnadsstandard.Det suger egentligen. Sambon min är alltid "imponerad" av min stämingsdödarförmåga, som kan låta något i stil med "ahhh, vad mysigt vi har det när vi ligger under täcket och lyssnar på regnet" varvid mitt svar alltid är "stackars dem som inte har något täcke att ligga under". Så, för mitt välmående mår jag konstant dåligt. Och det är väl det minsta jag kan göra med tanke på hur förfördelad världen är.

    Sen, mitt tips till dig: hitta en jägare och bli bundis med så har du alltid tillgång till naturligt, ostressat kött de dagar du vill ha kött på tallriken. Billigt och fantastiskt. De gånger vi äter kött här hemma så är det alltid vilt.

    Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är väldigt ovan vid att äta vilt, har kanske gjort det vid nåt tillfälle som jag inte minns men det är en bra idé.
      Kram

      Radera
  2. Har dåligt samvete för precis samma sak som du, vår västerländska sjuka påverkan av miljön. Precis de saker du tar upp; onödig bilkörning och konsumtion av saker och kött. Ibland tar jag bilen några enstaka kilometer och knölar ner en glasburk i soppåsen. Och min dåliga ursäkt är tid. Att tiden inte räcker till. Som att det inte går att planera och prioritera. Och som att det tar så lång tid överhuvudtaget?

    Jag kan tänka mig att det är vår tids "Förintelse". Det som kommande generationer kommer undra hur fan vi kunde låta det hända. När vi visste?! Vi låter miljontals människor svälta och sedan konsumerar vi sönder Moder Jord för billiga HM-toppar och snabbmat. Blä.

    Har börjat köpa ekologisk mat dock. Och shoppa mindre. Men det är ju en droppe i havet...

    Kram Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska helt klart börja se över mina shoppingvanor. Nåt köpstopp är jag nog inte mogen för.
      Men precis som jag ibland äter av fel anledning (trött, uttråkad, orolig mm) så shoppar jag av fel avledningar. För att jag är uttråkad, för att jag vill belöna mej själv, trösta mej själv och inte för att jag behöver.
      Tror jag ska börja där. Å minska mitt köttätande.
      Kram

      Radera
  3. Först: "Misshandlar maken å så där när jag blir arg.
    Nej, jag bara skojar.
    Det har jag inte dåligt samvete över :)" hahahaha, det var superroligt!

    Sen: Jag känner dåligt samvete över precis samma saker som dig. Köpstoppet i vintras handlade faktiskt rätt mycket om det! Och kött försöker vi dra ner på, men när jag mår dåligt och inte orkar organisera maten, då faller mannen lätt tillbaka till gamla vanor. Och då är han ändå egentligen den som driver köttfrågan hårdast i vår familj. Det är lättare att vara etisk än moralisk... Det vill säga, det är lätt att säga men svårare att göra... Sen har vi turen att ha tillgång till älgkött, det minskar det dåliga samvetet lite...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det alltid. Lätt att tänka de fina tankarna med världen behöver mindre prat/ tanke och mer handling. Det hjälper varken klot, djur el andra människor att tänka snällt. Kram

      Radera
  4. Hej Asta! Ett tips: Välj ut ett eller några område där du är sträng mot dig själv. Tex att bara äta kött varannan dag och ta bussen in till stan. Sen kan du tillåta dig Lindexklänningen och ett glas vin på fredagarna utan dåligt samvete. Eller tvärtom om du hellre vill det... Varje gång samvetet försöker påkalla din uppmärksamhet kan du bara trycka tillbaka det genom att tänka på de bra saker du gör. Det funkar för mig:)

    Ingen kan göra allt, men alla kan göra lite. Och dåligt samvete gör dig inte till en bättre samhällsmedborgare - bara lite olyckligare... ;)

    Kram från Ensamma mamman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en bra idé. Tror jag ska börja på att dra ner på mitt shoppande, försöka att bara köpa sånt jag behöver. Med 15-20 klänningar i garderoben behöver jag ju tex inte det.
      Kram

      Radera
  5. Oj vilket bra inlägg!! Du fick mig verkligen att fundera här A!!!! Satt länge och stirrade på skärmen och funderade..

    Egentligen skäms jag över två saker allena: att vi lämnar en värld som ser ut som den gör till våra barn - TROTS ATT VI VISSTE !! Och att jag nu, efter 20 år lämnat politiken och inte längre kan vara med och aktivt påverka just detta: att göra saker för att världen skal se bättre ut - det skäms jag oerhört för. Men. Om fem år, så ger jag det 20 till av mitt liv...

    Annars slog det mig att jag gör en hel del (trots att det finns hur mycket mer som helst att göra!!): vi har bara en bil i vår familj, trots livet med två barn. Jag promenerar till och från arbetet varje dag. Vi har ingen torktumlare och vi använder sköljmedel ytterst sparsamt. Vi sänker värmen på vintern till 19 grader. Alla våra glödlampor är utbytta och vi har källsorterat i många år. I sju olika fraktioner.

    Vi handlar sällan. Hos oss går saker sönder innan vi köper nytt allra oftast. Jag har 9 par skor allt som allt och det senaste paret köpte jag för två år sedan. (Sedan fick jag ett par vinterstövlar i julklapp förra året då mina gamla inte gick att sula om längre). Jag impulshandlar aldrig. Inte ens utomlands. Alla inköp är planerade.

    Vi har inte flugit till Thailand. Och miljöpåverkan är faktiskt anledningen. Tyvärr har jag ju flugit en del i mitt värv som politiker dock. Som du känner till skänker vi mycket pengar varje månad till andra. Jag dricker inte alkohol och har aldrig rökt.

    Men. Vi äter kött. Och tänker fortsätta med det. Ibland köper vi från gård. Ibland inte. Ibland blir det fiskpinnar eller korv, andra gånger blir det halalslaktat från en gård. Vi äter kött ofta. Annars försöker vi handla ekologiskt. Det jag absolut skulle kunna bli bättre på är att inte alltid köpa plastpåsar att packa mina varor i - tygkasse, eller en platback/korg vore mycket bättre...

    Phuuuuuu, en massa tankar i natten.... *ler*

    Sov gott A!! Kram

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare