lördag 8 juni 2013

"Men dra då"

Det finns något som kallas "falkenbergsandan" och som inte syftar på något positivt.
Det menas att det är lite grälsjukt, lite inskränkt, lite likriktat.
Ingenting och ingen får sticka ut. Allt måste vara fint på ytan.

Tja, jag vet inte det jag...
Jag tror att det är synonymt för rätt många småstäder.
Att det finns för och nackdelar med var man än bor.
Små städer har sina problem. Stora sina.
Uppenbarligen tycker jag att tillräckligt mycket är positivt här eftersom jag ändå valt att bo i den här staden i över 20 år.
Jag älskar denna lilla plätt på jorden. Häpnar varje dag, året om, över hur vackert det är.

Å nej, jag har inga planer på att flytta i dagsläget.
Även om det faktiskt finns folk som önskar det och som uttalar det "men dra då om det inte passar."
Varför? Har jag sagt att Falkenberg är den pestigaste stan på jorden?
Har jag sagt att falkenbergarna är efterblivna?
Har jag sagt att jag vantrivs?
Nej, tvärtom faktiskt... allt jag sagt var på en fb tråd "Du vet att du är från Falkenberg om... "Förlåt om jag är lite fr ämnet här å nu men när jag läser denna tråd där alla vet vilka alla är å känner varenda gatsten så slår det mej att Fbg efter 22 år inte är min stad. Att jag inte tillhör. Å då är jag fr Göteborg. Tänk alla som kommer fr andra länder. Hur svårt det är att känna sej inkluderad. Hmm, bara en tanke. Trevlig lörd på er"

Det väckte väldigt mycket ont blod å mycket av attityden "men dra då om det inte passar. Stick här ifrån." Både outtalat mellan raderna och direkt.
Jag anklagas för att vara grälsjuk, efterbliven, mallig och lite allt möjligt.
Ändå är det på nåt sätt jag som är bråkmakaren.
Jag blir häpen och faktiskt lite ledsen över hur lite som skall till för att inte vara välkommen och att jag uppenbarligen inte är första generationens falkenbergare, uppenbarligen inte lika självklar här eftersom jag kan dra.
De kan säga åt mej att dra.
Bara så!
Då är jag ändå arbetande, akademiker, vit, etniskt svensk, kristen, socialdemokrat, villaägare, mor, hundägare, volvokörande, köttätare osv osv.
Jag är alltså väldigt representativ för detta landet. Väldigt "icke avvikande" om ni förstår hur jag menar.
Men det räcker... att någon inte blir klappad på huvudet... ja, då kan jag dra.
Då är jag inte välkommen.

Jag fortsätter att jämföra, precis som i mitt förra inlägg, att komma hit från ett annat land. Inte nödvändigtvis HIT... slappna av alla falkenbergare... hit till Sverige.
Ha annan hudfärg, andra kläder, annan religion, annan kultur, andra värderingar, andra referensramar, andra osynliga koder osv osv.
Hur lätt är det inte att "göra fel" då?
Att inte passa in?
Hur mycket önskas man inte "dra" då?

Det känns lite sorgligt. Småsint rent av.

Puss/ Asta

4 kommentarer:

  1. Kan bara hålla med dig. Läste och vill mest informera om att den blonda "mycket smarta" tjejen som kommenterade är otroligtkorkad och har aöltkd varit. Förmodligen inte ens hon som komponerade ihop orden (eller kanske;) satt mest och skrattade åt hennes kommentarer.... jag och mannen ;)

    SvaraRadera
  2. Kan bara hålla med dig. Läste och vill mest informera om att den blonda "mycket smarta" tjejen som kommenterade är otroligtkorkad och har aöltkd varit. Förmodligen inte ens hon som komponerade ihop orden (eller kanske;) satt mest och skrattade åt hennes kommentarer.... jag och mannen ;)

    SvaraRadera
  3. Kanoninlägg! Jag mår dåligt av allt som andas "vi" och "dem", det är en grogrund för så mycket ont!

    SvaraRadera
  4. Har tyvärr HELT missat denna FB-tråd och vad som hänt. Men det är för jävla idiotiskt att dela upp folk. Suck. Precis som Freja säger - grogrund till så mycket!!

    Kram

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare