onsdag 1 maj 2013

1:a maj


 
1:a maj och jag har arbetat.
I gengäld så var åtminstone tre av mina barn med och gick i demonstrationståget i Göteborg.
Det är inte utan stolthet jag säger det.
Ett ögonblick idag tänkte jag på Jönköping där Svenskarnas parti idag demonstrerade och som vanligt lyckades reta upp motdemonstranterna som inte alls var lika disciplinerade.
Hur skulle det kännas att ha ett barn som demonstrerade för Svenskarnas parti?
Jag kan inte riktigt föreställa mej det.
Förlåt om jag är fördomsfull, men jag tror inte att vettiga föräldrar får så ovettiga barn.
Barn som vuxit upp i hem där man talar om politik, människors lika värde, om Andra Världskrigets fasansfulla följder blir inte "sån."

1:a maj. Arbetarnas dag.
Somliga säger att den är förlegad och har spelat ut sin roll.
Ingenting kunde vara mer felaktigt. 1:a maj och allt vad denna dag står för är högaktuell med denna fackfientliga regering som Sverige har.
Den är urakut viktig med de rasistiska strömningar som viner över vårt land.
För mej står Socialdemokratin för jämställdhet, rättvisa, schyssta arbetsvilkor, full sysselsättning, antirasism, solidaritet och alla människors lika värde.
Det uppmärksammas på 1:a maj.

Jag är gråsosse och har socialdemokratin i blodet.
Det innebär inte att jag är okritisk.
Socialdemokraterna är så stort att det rymmer många olika falanger.
Jag tror på Stefan Löfvén.
Jag tror på hans kompetens och jag tror på honom som ledare, men han har mycket kvar att bevisa.
Jag tycker han har en feg inställning till mycket.
Framförallt upprörs jag av att Löfvén inte vill peta i de fyra jobbskatteavdragen regeringen genomfört (och fått stark kritik för.)
Jag upprörs över att han som feminist inte vågar/ vill lagstadga om delad föräldraledighet och att han tonat ner kravet på rätten till heltid.
Jag tycker vidare att sossarna har flera eftersatta områden.
Miljön är ett viktigt sådant.
Nytänkande vad det gäller företagande.
Jag hoppas därför på ett brett samarbete med Miljöpartiet efter valet.
Jag tror de behövs.

Har ni demonstrerat idag?

Puss/ Asta

2 kommentarer:

  1. Jag håller med i vad du skriver om partiet.
    Så mycket mer hade behövts, han är lite FÖR försiktig vår partiledare.
    Men det var en GO känsla i Gbg igår.
    Och Nella var så fin.
    Puss!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker absolut att 1 maj behövs. För allt vi uppnått kan tas ifrån oss och det är på väg hända redan. Kampen får inte tystna - för det är faktiskt det det är - en kamp. I solidaritet.
    Sedan så är det naturligtvis så att Sveriges största parti, och ett parti med så lång historia, naturligtvis har tagit en hel del felaktiga/dåliga beslut. Särskilt när man tittar i efterhand. Men. Då rättar man till det. Och tänker om. Tänker nytt. I solidaritetens anda. I socialdemokratisk anda. Så fungerar min socialdemokrati. Det är den typen av socialdemokrat jag är.

    Kram

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare