söndag 7 april 2013

Vad tycker ni?

 

Ikväll har jag suttit med Mini medan hon gjort sin skoluppgift.
Slopat Bönderna på tv till och med!
Är jag inte en god mor så säg?
Det ÄR nåt med den ungen (18 år fyllda) som gör att hon måste ha sin mamma bredvid sej när hon gör läxor.
Vissa skoluppgifter är roligare å mer intressanta än andra.

Idag skulle hon göra färdigt ett arbete där hon skulle fundera och skriva om...
Jämför -30 talets retorik mot judar med dagens retorik mot muslimer. Ser du likheter/ skillnader.
Ska vi ha religionsfrihet. Argumentera.
Skall det finnas begränsningar i religionsfriheten. Argumentera.
Ser du några problem med religionsfriheten. Argumentera
.
Gissa om mamma Asta gick igång!

Det är jättespännande och viktiga frågor.
Frågor som Mini är van vid att diskutera här hemma sedan innan och vi gick in för uppgiften med liv och lust.
Läste en massa annat som egentligen låg utanför.
För hur skall tex Mini kunna jämföra retoriken om hon inte först satte sej in i hur retoriken lät före Andra världskriget gentemot judarna?!

Vad tycker och tänker ni kring religionsfriheten?
Vågar jag fråga det eller hör det till ämnena som får det att eka dödstyst i kommentarsfältet?
Äsch. Jag gör det ändå? Vad tycker och tänker ni kring de tre sista av Minis frågor?

Vad jag tycker? Det får ni veta sen, när ni tyckt på själva duktigt. 

Puss/ Asta


4 kommentarer:

  1. Väldigt stora frågor, men för mig är det enkelt: Jag förhåller mig helt till de mänskliga rättigheterna och Europakonventionen artikel 9 :
    Envar skall äga rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet.

    Rätten till religionsfriheten, som även innefattar rätten att undslippa religion är überviktig! Alla skall ha rätt att utöva sin religion privat, det ska ingen kunna ta ifrån dig. Däremot går inte religiösa påbud förre demokrati och mänskliga rättigheter för mig. Vad man tror eller inte tror är var människas ensak och jag är en stark hävdare av att politik och religion aldrig skall blandas.

    Vad gäller retoriken så är den sig lik från 30-talet. Då jagade de som ansåg sig vara kristna judarna, idag jagar de plötsligt väldigt kristna (Sd &Co) muslimerna istället, med absolut samma propaganda och förakt.
    Det är allas vårt ansvar att inte låta de smutsiga smädelserna slå rot som ett vedertaget begrepp i vår tid. 30-talet vill ingen ha tillbaka, inte ens vi som inte var med.

    Kram
    Jessica

    SvaraRadera
  2. (Sedan att jag själv inte är ett fan av NÅGON religion hör absolut inte till saken. Att inskränka människors rätt till sina tankar och tro är aldrig någonsin berättigat).

    SvaraRadera
  3. Stora frågor så här på söndagskväll... Ateist som jag är tycker jag religionsfriheten är lika självklar som åsiktsfrihet, yttrandefrihet och demokrati. Sen dyker det upp problem, men det gör det på grund av de andra sakerna jag listar oxå, då får vi använda lagen och vår demokratiska grund för att lösa dem, det är så vi utvecklas och växer som samhälle. Jag gissar att de som lagstiftade om religionsfrihet tänkte sig olika varianter av kristendom, med några inslag av judendom och islam, men i och med att världen kommer närmre blir valen fler, berikande och intressant tycker jag!

    SvaraRadera
  4. Jag hade tänkt att skriva något intelligent och smart - för jag brinner för de här frågorna. Men. Så hade allt redan blivit skrivet av Jessicathejournalist. Så jag säger bara: jag håller med föregående talare!

    Kramar

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare