fredag 12 april 2013

Tvserier i mitt hjärta

Tv serier vi minns. Tv serier som satt en någon form av avstamp inom oss av alla hundratals serier vi förmodligen sett.
Vilka är dina?

Familjen Macahan. Massor av gånger har den gått på tv. Jag har följt den, ibland sett ströavsnitt hur många gånger som helst.
Det var den första serie som jag följde (vad jag minns i alla fall) och jag älskade att sitta uppkrupen i soffan och följa de spännande äventyren med de starka kvinnorna och de ännu starkare männen. Å farbror Zeb... tuffast av dem alla.
När småtjejer i min ålder... och betydligt äldre antar jag... svärmade för bildsköna Luke så var jag fullkomligt betuttad i (hårdpermanentade) Zeb.


Lilla huset på prärien.
Oj som man grät och mös till den här familjen och deras äventyr.
Varendaste gång rann tårarna. Var det inte nåt djur som var i fara så var det nån kvinna som blev slagen av sin man eller nåt barn i skolan som blev mobbad av den där elaka flickan med korkskruvar. Men familjen Rekorderlig ordnade alltid upp allting igen. Troende, trogna, fina människor. Helylle amerikaner. 




Dallas. Såpoperornas såpopera.
Den första i sitt slag, skulle kopieras av tusentals.
Att följa familjen Ewing satte outplånliga spår i min hjärna och själ.
Tänk, man minns fortfarande vad alla hette och precis hur de var.
Ont och gott, olja och miljarder. Kärlek och hat. Å intriger!


Sen kom Falcon Crest. Jag följde den slaviskt.
Jag å bästisen Cissi satt framför tv'n med popcorn och det var heliga stunder.
Samma ingredienser som Dallas. Fast med vin.


Rederiet. Den svenska enda riktigt lyckade såpoperan.
Hela svenska skådespelareliten verkar ha passerat här, många gjorde en av sina första större roller här.


Lite modernare då.
Kalla fötter. Jag älskade den serien. Jag saknar den fortfarande.
Kunde identifiera mej med alla deras problem. Tre par i 30 års åldern.
Det var otroheter, barn som inte kom, barn som kom, äktenskapliga svårigheter, kärlek och vänskap.


Ally Mc Beal. Älskade den!!!
Det var en högtidsstund varje vecka.
Livet på en advokatbyrå. Relationer, kärlek, bråk, komplicerade fall och så barhänget efteråt.
Älskade alla karaktärerna. Tänker fortfarande på dem. Särskilt Richard av nån anledning och hans passion för hakhäng :)


Prisonbreak. Åhhh vilken serie det var.
Med intelligenta lillebror Scofield som begår ett rån för att hamna på insidan av det beryktade fängelset för att kunna rädda sin dödsdömda bror.
Åhhh så spännande. Hela tiden. Å så mycket vackra män.
Jag grät en vecka eller nåt åt slutet.
:) Det gör mej faktiskt lite ledsen ännu.
Ändå var det sååå bra.


Å så slutligen då. Seriernas Serie med stort S.
Lost. Lost som var (och är) helt nyskapande.
Lost som gjorde mej besatt.
Jag har sett alla säsonger. Alla avsnitt. De flesta flera gånger.
Lost var inte bara en serie som jag såg och älskade. Lost var en sån där serie som diskuterades överallt efter vart enda avsnitt, som analyserades, som tolkades.
En del lostfans var grymt missnöjda med slutet, själv tycker jag det var genialiskt.
Lost kommer alltid vara No 1 för mej.



Vilka serier har betytt mycket för dej?

Puss/ Asta

4 kommentarer:

  1. Jag är ett serie-freak! Favvosen av alla är nog första säsongen av Twin Peaks - sen blev den lite konstig men första säsongen slår ändå allt annat! Sen ÄLSKAR jag True Blood och Sons of Anarchy! Sex & the City är en annan favorit som man kan se lite då och då, det gör liksom inget om man missar avsnitt. Har även börjat se den nya 'folliwing' - den verkar väldigt bra oxå! Six feet under var ju jättebra oxå - kommer ju på mer och mer här. Tur vi inte pratar film, då skulle jag skriva en hel novell! Kram på're

    SvaraRadera
  2. Du glömde sunset beach :)

    SvaraRadera
  3. Falcon Crest och Twin Peaks med en aning Arkiv X och cityakuten, det vore min ultimata serie!

    SvaraRadera
  4. Macahan var nog min 1a serie jag tittade på ox.
    Dallas, åååååh så snygga man tyckte dom var.. :)
    Kollade oxå på Ally McBeal när den gick.
    Ha en bra lördag !!

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare