måndag 29 april 2013

Tankar om böcker å delar av min samling.

 

Jag blev inspirerad av min dotter som skrev om sin bokhylla och om det här med fin å fulkultur.

Här ovan är en liten del av min överfulla bokhylla.
Trots att Gottfrid malt i sej ett 50 tal så är den proppfull och jag måste köpa fler bokhyllor.
Trots att jag sällan läser om böcker så kan/ vill jag varken slänga eller ge bort böcker.
Böcker är lite heliga. Även om de är  pocket.

Well... det här med fil å fulböcker då.
Jag har alltid älskat att läsa och jag skulle nog säga att jag är en skicklig läsare som läser både snabbt och har en hög läsförståelse men likväl har jag inte läst många av de tunga författarna genom tiderna.
"Krig och fred", "Hemsöborna","Brott och straff", "Don Quiote" och andra i den ligan. Jag har läst få av nobelpristagarna i litteratur.
Ibland med smaken av dåligt samvete för viss litteratur hör liksom till allmänbildningen. Samtidigt har jag vansinnigt svårt för att ta mej igenom tunga böcker "bara för att." 

Jag har annars en väldigt blandad smak och läser (å uppskattar) både den seriösare litteraturen och den lättsammare.
Här nedan är ett axplock av sk "fullitteratur"...

Boken om Marley både grät och skrattade jag när jag läste, samtidigt som jag blev irriterad. Boken handlar för er som inte har läst om en man och hans stora kärlek till den egensinniga hunden Marley och det var PRECIS en sån bok jag tänkt skriva.
Ett manus å en idé som jag själv tänkt skriva och som var så lik "min roman" att jag bannemej skulle trott att författaren snott min idé om det inte vore så att jag aldrig tecknat ner den.
Marian Keyes är alltid Marian Keyes och även om hennes böcker kan variera något i kvalitet så är hon alltid bra.
Kinsella är en ny favorit bland lättsinne å Hamberg har varit bättre än vad hon var i denna boken Baddaren.

 

Här nedan är då lite av min finkultur.
Feministboken "Min mosters migrän" försökte jag läsa för rätt många år sedan men orkade inte igenom... kanske skulle jag ge den ett nytt försök?
Svinstalängorna var jag inte sååå förtjust i.
Jag är av nån anledning sällan förtjust i sådana där tokhyllade böcker.
Den var inte dålig, absolut inte, men jag blev inte lika såld som övriga Sverige.
Joanne Harris har jag läst de flesta böcker av och hon har ett fantastiskt språk och spännande historier att berätta. Mest känd är hon för sin "Choklad."
"Flyga drake" älskade jag. Författarens uppföljare tyckte jag ännu mera om, minns inte vad den hette nu?!
Carol Oates är fantastisk och "Dödgrävarens dotter" är kanske hennes bästa.
Men man måste vara på ett visst humör när man läser Oates för hon kräver mycket av författaren. Hon har en fantastisk blick för karaktärer och underströmmar men hennes historier är ofta trögflytande.
Douglas Kennedy är fantastisk. Även han kan vara lite krävande och omständlig.
Å så har vi tidernas bok.
1900 talets bästa svenska roman. Vilhelm Mobergs stora Utvandrarepos.
En av få böcker (bokserier) som jag klämt flera gånger.
Utvandrarna kan jag snudd på utantill. :)

 

Hur har ni det med fin och fulkulturen?
Vad föredrar ni eller blandar ni precis som jag?
Finns det någon vits med att läsa de stora klassiska romanerna och nobelpristagarna "bara för att"?

Här nedan har jag snott en bild från dotterns blogg å hennes bokhylla som jag tycker är så vacker.
Bibeln och Koranen sida vid sida.
En Gud, en tro, respekt för att de kallar den vid olika namn.

Puss/ Asta

 




9 kommentarer:

  1. Hej Asta! Aldrig att jag skulle läsa nobelpristagarna, bara för att som du säger. Har nästan aldrig hört talas om dem, med undantag Doris Lessing då. Jag tycker att man ska få läsa,och framför allt tycka vad man vill, fin-fulkultur,tyckarelitens åsikt,eller vad det än må vara. Läsning är i högsta grad en subjektiv upplevelse.

    SvaraRadera
  2. I min bokhylla står också Bibeln, Koranen och Bahgavad-Ghita bredvid varandra. För mig är de som vilka science fiction-böcker som helst, men jag har definitivt läst dem från pärm till pärm. Trängs gör de med allt från Thierry Maysan, Galeano och Stephen King. För att inte tala om hela Sandemo-serien "Isfolket". Så länge böckerna ger en någonting så tycker jag bara att det finns finläsning. Antingen fnissar man, skrattar man högt, gråter man eller så lär man sig någongting.
    Älskade böcker!

    Kram Jessica i Malmö

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och förresten tror jag du tänker på "Tusen strålande solar", boken som fokuserar på flickors situation i Afghanistan i motsats till pojkarnas i "Flyga drake". Underbara böcker.

      Radera
  3. Definitionen av bra litteratur inom litteraturvetenskap är: "En text som skapar en känsla hos läsaren som inte kan nås genom läsarens vanliga liv/existens." Det kallas Verfremdung eller Ostranenie - något mer/främmande/extra/utöver.

    Om du får det av chic lit eller Strindberg är skitsamma. Men man ska inte läsa sådant som inte berör en på riktigt. Det är slöseri med tid. Tycker jag. Och tydligen Jessica som var litterutrvetare av rang utan att veta om det :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Meh, jag svarade verkligen inte 2 frågetecken (som är vad jag ser nu iallafall). Men, men. Ett smile skulle det vara!

      Radera
  4. Så klok Åsa är...
    Härligt att få se lite av din boksamling!
    Jag kan inte heller göra mig av med böcker!
    Kram

    SvaraRadera
  5. *ler* Underbart med "hylle-böcker" ;)

    Jag tycker definitivt att man skall läsa det som ger lust. Som man njuter av - oavsett vad det är man njuter av (att bli skrämd, engagerad, tårfylld, hoppfull) På det sättet finns ingen dålig litteratur. Alls. Det handlar om vad alla och en var tycker om.
    Jag har innan haft otroligt svårt att göra mig av med böcker. För de är mina vänner, mina bundsförvanter. Men. Året innan m in utmattning rensade jag ut HÄLFTEN av mina böcker!!!!!!!! Kvar är de jag läst minst två gånger. Suck.

    Jag läser alla genrer - eller HAR läst alla genrer. Och som språklärare har jag läst alla böcker i den västerländska kanon också. Dvs, "alla" klassiker. Jag har haft lika mycket glädje av dem som av annat. En av mina mest överraskande favoriter var Dostojevskijs "Brott och Straff". Jag AVSKYDDE boken men skulle hålla i ett seminarium om den. Så jag läste. Och började tycka om den...

    Kram

    SvaraRadera
  6. Det där med "Boken om Marley" var konstigt..!
    Synd... det hade kunnat vara du som tjänade dem där miljonerna! :)

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare