onsdag 24 april 2013

Fem minuters gnäll, varsegoda

 

Vem orkar läsa om gnäll?
Sällan jag om jag ska vara ärlig och jag misstänker att det är lika dant för dej.
När jag för några år sedan gick på kognitiv beteendeterapi så fick jag i uppgift att ha en gnäll/ ältarstund om dagen på ca 15 minuter.
Varje dag, helst samma tid, skulle jag sätta mej ner och älta/ tycka synd om mej själv/ gnälla en kvart.
Sen var det bra!
Allt gnälligt som dök upp i huvudet till nästa dag skrevs upp på en lapp och lades i en burk.
Nästa dag, samma tid, tog jag tag i gnällandet.
Eller ja... skulle göra, för detta är svårare än det låter.
Dels kanske man just då... kl 17:00... är på ett särdeles gott humör.
Dels kanske man är jätte sugen på att gnälla 09:00.
Hur som helst är 15 minuter rätt länge att... i ett sträck... sitta och tycka synd om sej själv.
Pröva själv!
Övningen går ut på att alla människor behöver få älta och gnälla men att man måste lära sej att begränsa det och inte bli en bitter person som bara går runt å tycker synd om sej själv hela dagarna.

Just nu tycker jag lite synd om mej själv.
Å jag vet att det ärr trist med gnälliga människor.
Så... jag tar fem minuter... vi får se vad jag hinner på det... FEM minuter att skriva upp allt som är så fasligt hemskt just nu.
Ingen aning om det är "gott om tid" eller "ont om tid."

Så vi kör (nu blir det inget finlir på språket) från och med...
NU!
Jag har magkatarr som fan, det svider å bränner å är tungt i magen.
Jag mår illa.
Jag känner mej sugen på chips men kan inte äta det för dieten och för att jag bara skulle få mer ont i magen.
Jag har varit så sjukt trött hela dagen.
Orkeslös, ont i ryggen av trötthet.
Jag har haft ont i huvudet ända sedan jag vaknade, fått käka Treo med jämna mellanrum (vilket väl inte heller är lysande för magen.)
Jag är så trött på mej själv. På min orkeslöshet, att jag inte bara kan rycka upp mej.
(Phuu, halvvägs)
Sa jag att jag mår illa?
Jag kunde inte springa idag pga tyngden i magen. Försökte men fick upp magsaft i halsen.
Magsaft är inte gott.
Vädret är så jävla pissigt. Varför måste det regna för? Kan det aldrig bli vår på riktigt?
Jag vill sola, grilla, göra somriga saker.
Det kändes jobbigt på jobbet igår. Som om jag var "för mej själv", i en bubbla, inte med. Som om jag ingenting kan och ingenting vill, jag var bara trött, ledsen och ville hem.
Måste ut med hunden igen. Han vill bara jaga. Inkallningen är ett minne blott
Och... 


Hopp. Där var de fem minuterna slut. Kan säga att det var "ont om tid", hade lätt kunnat gnälla i 5 minuter till.

Nästa inlägg blir bergis happy happy

Puss/ Asta

3 kommentarer:

  1. Vhichyvatten och dags att sova i din säng fröken!!! Låt mini sova på madrassen med Gottfrid. För vad är symptomen på sömnbrist kära syster?

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Jajaja... fast magkatarr får man väl ändå inte av samsovning med krokodill?
      Kram

      Radera
  2. Jo det har jag hört;-)

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare