tisdag 9 april 2013

Blottad å naken.

Upp som en sol å ner som en pannkaka.
Om igår var en strålande underbar dag så är idag inte fullt lika underbar.
Hör ni, egentligen vet jag inte om jag vill skriva om det.
Det känns så oerhört privat trots att jag redan dragit det i var å vart annat inlägg sista tiden, men det är väl mer känslan idag som känns privat.

Jag skulle arbetsträna mitt näst sista pass idag.
Jag gick till jobbet och det kändes ganska mycket som vanligt.
Lyssnade på P4 och Lotta Bromé på vägen som hade Petter som gäst.
Är ju lite förälskad i dom båda sedan gammalt.

Jag och sköterskan som skulle "stötta upp" mej fick rapport.
Sjuksköterskan som lämnade över är en a de nyaste och hon rapporterade så gott hon kunde men med mycket stress. Dels var det en hel del hon inte hade hunnit med, inte visste och dels hade hon bråttom iväg till en utbildning.
Redan där kände jag hur det liksom "smittade av sej" på mej lite grann.
Ändå kändes allt ok. Vi fick tillslut vår rapport. Jag gick å tog en fika.
Sen blev det lixom en rörig start.
Så där som det ofta blir på min avdelning.
Patienter som skulle flyttas till andra avdelningar, andra patienter som skulle byta rum, patienter som var på väg upp från akuten.
På ronden var det en del ordinationer på saker som skulle göras.
Inget dramatiskt eller ovanligt alls, men lite rörigt...

En vårdsamordnare var uppe å ville mitt i allt rapportera att det skulle komma en patient. Här kände jag första ruset när jag blev irriterad på hennes attityd.
Jag gick å delade mediciner. Läkemedelsvagnen var i kaos. Där saknades vissa läkemedel, där låg läkemedel patienten inte hade.
Vi har ett relativt nytt system där läkemedel inte längre står i bokstavsordning utan i ATC ordning, dvs utefter den effekt det har i kroppen, och jag har inte lärt mej hitta allt ännu.
Nu började det bli jobbigt. Tiden rann iväg.
Det i sej var inget problem, vi var gott om folk och jag hade ju min back upp, men så är det ju det där... "kan själv"... bevisa både för sej själv å andra att man har kontroll.
Hjärtat började banka helt galet. Lätt upp mot en 120-140 slag/ minut.
Jag kände mej matt, andades först högt upp i bröstet och senare hyperventilerade jag utan kontroll.
Jag var ensam i medicinrummet mestadels, jag försökte "andas i fyrkant" och djupt ner i magen.
Det snurrade i huvudet, jag kände mej svag i benen och jag började skaka.
Tappade fokus på vad jag gjorde. Fick kolla om, å kolla om, å kolla om de mediciner jag delat.
Så brast det inför en kollega.
Jag började gråta.
Sedan brast det för ytterligare en, min vän Mi.
Högljutt. Kippande.
Jag beslöt att gå hem.
Ge upp.
Kapitulera.
Det brast inför min back up sköterska. Inför hennes student.
Jag kände mej så fruktansvärt liten, misslyckad, fånig, utlämnad, löjlig, dum, svag, idiotisk.

I omklädningsrummet var jag... tack å lov ensam... och där satt jag en lång stund och bara storbölade. Ni vet, högt jämrande med tårar å snor som väter ner hela ansiktet.
Snor i håret, mascara på kinderna.
När jag körde hem kände jag flera gånger att "nej, det här går inte."
Det kändes som om jag var helt off. Helt bortkopplad. Som om jag skulle krocka eller köra av vägen när som helst.

Men jag kom hem.
Åt, kramade min hund och gick å la mej.
Orkar inte prata om det här.
(Men skriva så hela världens cyberinvånare kan läsa går bra. Bha!)

Nu efteråt har jag (nästan) släppt att jag började grina inför kollegor å studenter.
(Själv skulle jag nog som student blivit livrädd om en erfaren sköterska bar sej åt så.)
Men känslan av ett GIGANTISKT misslyckande är kvar.
Frustration över att inte bli bra. Rädsla över hur lite som behövdes för att tippa mej. Jag menar, i praktiken kunde jag ju bara sagt "jag går å vilar en stund" vid första symtomen. Jag var ju på inget sätt oersättlig idag, tvärt om... jag var utöver, helt på mina egna villkor.
Hur blev jag så här? Varför? När ska jag bli bra? BLIR jag någonsin bra?
Det är en vidrig känsla.
Å även om alla är snälla på jobbet så vill jag inte bli sedd på som "henne, den stackars klena. Kan hon verkligen vara kvar?"
Jag är van vid att vara den erfarna, tryggheten, en del av stadgan på avdelningen som de nya kan vända sej till.
Nu får de nya ta över efter mej medan jag hulkande och stukad åker hem.
Det känns... för jävligt på ren svenska.

Usch, usch, usch.
Å nu ska ungarna äta pizza och jag tackade nej (!!!) för den där jävla dieten.
Jag skulle behöva en mugg sprit. Och pizza.

Puss/ Asta

11 kommentarer:

  1. Fy fan! Önskar jag kunde ge dig en stor kram. Ett rejält bakslag. Men det blir bättre och det är inte hela världen att gråta. Även om det känns som det när man är där. Hur man ses som någon svagare som inte kan hålla sig samman. Otroligt tungt. Men var inte för hård mot dig själv nu, utan tänk att du faktiskt klarade det ändå och satte en gräns och åkte hem när det svämmade över. Du har ju inte varit tillbaka så länge. Stor kram, hjärtat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vännen. Fast jag stressas av att redan nästa vecka jobba "på riktigt." Visserligen bara 25% men ändå, på riktigt å utan back up.
      Det där att jag grät inför folk har jag släppt nu, nu är det mer själva härdsmältan som skrämmer. Kram

      Radera
  2. bitterfittigtfeministpatrasket annanas9 apr. 2013 20:57:00

    Älskade Hjärtat!!!

    SvaraRadera
  3. Men fina du! Vilken skitdag. Snart är den över, hoppas det blir bättre imorgon.

    Stor kram Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag är en... spänd dag. Är ledig men stressad å ledsen inombords.
      Ska ta mej ut med hunden här strax å hoppas på att må lite bättre.
      Kram tillbaka fina.

      Radera
  4. Du A - det där var inget bakslag. Det är en naturlig sjukdomsreaktion!!! Sådär reagerar man om man har den sjukdomen du har. Precis som du inte kan "styra" eller "rå för" din pollenallergi, kan du inte styra dessa reaktioner! Glöm inte det vännen! Så är det. Det enda du behöver "lära dig" är att INTE ignorera de första tecknen du får på att något är "fel". Redan där måste du backa, dvs, gå ifrån/tacka nej/avsluta/åka hem/skita i... Det är du skyldig din kropp och själ! Och det är där det är så svårt. För det är då man får sådana här tankar. Att man är dum i huvudet, knäpp, psyko.. PRECIS sådär kände jag mig när folk frågade mig när jag kommer tillbaka till politiken. Som en j*la svikare och vekling.

    Det blir bättre. Med tiden. Så småningom blir det HELT bra. Men. Det blir ALDRIG på samma sätt. Bara bättre! Men på ett annat sätt. Och den tiden är man liksom skyldig sig själv. OAVSETT vad andra kanske eventuellt tänker och tycker om en. Jag brukar trösta mig med att folk tycker och tänker så mycket ÄNDÅ och ALLTID. Så då kan jag kosta på mig att göra som jag vill. Och må bra. Istället för hur jag tror att alla vill att jag skall göra och så pratas det skit ändå.

    Kramar på dig!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så lustigt att du och Emelie skrev nästan samma. Å ändå inte konstigt, för ni två är några av de klokaste kvinnor jag vet.
      Du betyder mkt för mej, som vän så klart, men även att jag har dej framför mej som kommit längre. Det är nån tröst i det.
      Kram mitt hjärta.

      Radera
  5. STOR KRAM!

    Tänkte på en grej: har läkaren erbjudit dig någon form av terapi? Typ KBT eller liknande? Då jag själv föll samman (för 13 år sedan) tyckte jag att det hjälpte mig något oerhört och än idag använder jag mig av KBT-övningarna vid behov. Exempelvis: står jag i en kö och känner pulsen extremrusa räknar jag hur många i kön som har jeans. Eller känner jag plötslig panik (i vilket läge som helst) hittar jag närmaste "ram" (tavla, datorskärm etc) och andas långsamt in genom näsan samtidigt som blicken vandrar på ena sidan och långsamt ut på nästa sida. Efter ett tag är jag lugn igen.
    Sedan gäller det såklart att gå till botten med att paniken/ångesten uppstår, men övningarna hjälper mig att inte "fly" utan stanna kvar i nuläget.

    Sedan tycker jag personligen inte att du ska se ovan händelse som ett misslyckande eller bakslag, utan snarare som en av många kommande processer på vägen till ett normalläge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack raring. Jag har gått i KBT för några år sen. Det hjälpte till viss del, tex har jag andningsövningar som fortf ofta hjälper mej.
      Nu ska jag träffa en psykolog. Hon är grymt duktig (vet jag av andra) och det ser jag mkt fram emot, att kanske få hjälp med verktyg.
      Hur mår du nu? Kram

      Radera
    2. Vad bra att du ska få träffa en psykolog! Suveränt ju!

      Om du menar med panikångesten så är den frånvarande. Undrar du om det som varit på sistone så går det lyckligtvis framåt. Är dock livrädd för att få tarmvred igen så nu är det strikt diet som gäller. Kan ju vara av godo även av andra anledningar. :)

      Kram

      Radera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare