tisdag 2 april 2013

Är du feminist?

 
Bild: Lånad på google. 

Sent igår kväll ställde jag en fråga till mina facebookvänner.
"En liten ovetenskaplig undersökning. Vilka av mina fb vänner kallar sej för feminister? Kom igen... Ja el nej?"
Jag hade då nån käck tanke med vad jag skulle göra av resultatet... men nu har jag glömt det. :) Rätt typiskt mej. 


15 stycken svarade. Samtliga kvinnor.
Lite spännande. Jag är fb vän med väldigt många män oxå.
Ingen hade något att säga. Varken bu eller bä.
Men jämställdhet och kvinnors rätt angår kanske bara oss?
Män/ pojkar/ karlar skiter i vilket?
En annan, föga förvånande del, var att vissa kvinnor svarade "nej."
Förvisso med en motivering, där de tolkat in en massa annat än just feminism, i frågan. 


Nej?
Det finns alltså kvinnor (och män... men just det, de struntade ju i vilket) som anser att kvinnor INTE ska ha samma rättigheter å skyldigheter socialt, politiskt och ekonomiskt?! Som anser att vi kvinnor bör hållas underlägsna män eller rent av borta från vissa arenor. Kanske stå i hemmet å laga cupcakes i regnbågens alla färger iklädd vippig kjol å spets bh under blusen? 


Ja jag raljerar. Är en smula provokativ rent av.
För jag vet (eller tror mej veta) vad ni menar.
Samtidigt så blir jag förundrad och lite irriterad över att ordet "feminist" är så laddat och att alla å en var tycker att de kan "stoppa in lite vad som helst i det."
I Svenska Akademiens ordlista står det att feminism är en ”rörelse för kvinnors jämställdhet med män”. Feminism skulle även kunna beskrivas som en ideologi som erkänner att vi lever i ett ojämställt samhälle, och som genom en feministisk kamp vill nå en ekonomisk, politisk och social jämlikhet mellan könen.
Bara det. Bara så.
Handen upp nu den som inte är feminist! Å en rejäl förklaring på varför inte.
Inga andra ord laddas efter tycke och smak.
Det blir sällan någon diskussion kring andra demokratiska värdeord.
"Är du för demokrati?!"
"Ja alltså inte om det innebär att alla med bruna ögon ska ha dubbelt så mycket att bestämma om som de med gröna ögon."
" Är du för religionsfrihet?"
"Nej, för jag tycker inte att Jehovas vittnen ska bestämma allting."
Förstår ni vad jag menar? :)
Ord betyder det de betyder.

Så nej, jag vill inte ha något heligt krig mot män.
Jag vill inte tvinga män att vara hemmamän i 50 år eller tycker att en kvinna ska ha rätt att prygla upp sin make efter behov.
Jag vill inte förbjuda mascara och jag tycker inte att vi ska sluta sända all herridrott på tv.
Det vill inga feminister. Jo kanske fundamentalisterna... men de är ju läskiga inom alla grupper... varesej det handlar om tro, hopp eller rotfrukter.
Puss/ Asta

5 kommentarer:

  1. Heja dig! Visst är det konstigt att så många kvinnor inte vill stå fäör feminism? Vad tänker de sig efgentligen. "Men, då kan jag ju inte längre vifta med ögonfransarna för att slippa byta däck på bilen?", Visserligen inte, men å andra sidan skulle du tjäna så pass mycket mer att de kan betala nån för att göra det åt dem...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha. Precis. För byta däck själv tänker jag inte göra! Det står inte heller med i beskrivningen av vad feminist betyder :)

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Jag kan nog kalla mig feminist bland många andra ismer men framför allt är jag humanist. Jag vill ha total frihet, jämlikhet och syster- broder-skap mellan alla människor, oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder.
    Dit tycker jag inte enbart feminism når upp till.

    SvaraRadera
  4. Jag är en solidarisk humanist och därmed också feminist! Alltid och så länge det behövs. För det SKALL vara LIKA LÖN FÖR LIKA ARBETE!!! Punkt.

    Hoppas du har det bra? Kramar *ler*

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare