fredag 1 mars 2013

Psykologi, rätt å slätt

Jag kan av någon outgrundlig anledning inte svara på kommentarerna ang städinlägget nu. Det blir bara error från Google. Säkert Reinfeldt som inte vill att jag ska sprida mer sossepropaganda :) Skall försöka återkomma till det där å svara er, är så glad över att ni tyckt till i frågan.

Såg på Skavland i kväll. En gubbe som skriver psykologiböcker var där å pratade.
Det hade säkert kunnat bli mer intressant om han var mer intressant, jag tänkte mest på att han var arrogant.
Men han talade våra olika sätt att tänka, det snabba... intuitiva  och det långsamma mer eftertänksamma.

Många människor säger sej lita på sin intuition. På sin magkänsla, följa sitt hjärta eller hur man väljer att uttrycka det.
Jag säger det själv... upplever själv att jag har en mycket stark intuition.
Men vad ÄR egentligen intuition?
Ja, för mej är det den samlade livserfarenheten, allt jag lärt, känt, upplevt som kokas ihop till en känsla. Ett intresse av att försöka förstå människors psykologi och varför de handlar och agerar som de gör.
Jag kan... i ett rum fullt av folk... känna av spänningar.
Vilka som egentligen inte tycker om varandra, vilka som spelar lyckliga, om några har en hemlig förälskelse, om någon vänstrar osv.
Det är inget magiskt, inget hokuspokus, det är min blick och all min hjärnas tidigare information.

Problemet är bara att ibland har jag fel.
För hur mycket jag än tycker om att studera andra människor, och mycket livserfarenhet jag än har, så är den begränsad. Det är allas.
Min intuition... känslan i magen... styrs oxå av andra saker.
Förhoppningar, drömmar men kanske framför allt rädsla.

Rädslan att misslyckas eller att såras eller att göra bort oss eller något annat otrevligt sätter ibland käppar i hjulet för oss.
Får oss att backa... och dessutom med magkänslan som alibi.
"Det kändes inte riktigt rätt i magen" kan vi säga.
Å tro på.
När det egentligen handlar om någonting annat.

Författaren hos Skavland sa något jag hört många gånger förr när det gäller psykologi.
Detta att "man kan inte välja att vara en lycklig person."
Huruvida du blir lycklig beror i hög grad på dina föräldrar, dina gener, din uppväxt.
Du kan välja att göra smarta val, framgångsrika val. Du kan välja att arbeta med dej själv, gå i terapi osv men den där "lyckliga peronligheten" den har du eller har inte.
Jag har den inte.
Mina föräldrar var inte särskilt lyckliga, min barndom var "så där" och mina gener gapflabbar inte precis.
Jag är en grubblare, en filosof.
Jag tänker å ena tiden alltid på glaset som halvtomt, men har å andra sidan ett obotligt "hopp" om att allting kommer att lösa sej, allt kommer att bli bra till slut. Hey, jag har snart varit gift i 25 år! Bara en sån sak.
Då är man uthållig.
Men den där bekymmerslösa människan kommer jag aldrig att bli.
På gott å ont.
Jag avundas dem. Avundas människor som inte oroar sej för någonting, vars värsta problem är varför inte äppleträdet på tomten ser ut att ta sej.
Min make kan säga saker som "Nej, jag orkar inte tänka på det idag, jag får ta det imorgon" om RIKTIGA problem och så gör han precis så.
Jag... jag ältar å ältar å ältar och det finns ingen avstängningsknapp för det.
Det sinnesläget göder min intuition men gör knappast mitt liv enklare.

Hur har du det med intuitionen? Litar du på den?

Puss/ Asta

12 kommentarer:

  1. Jag förstår dig verkligen. Har också god intuition, kan verkligen känna på mig saker och ting och långt före de sker. När någon säger till mig att hen kommer ringa, vet jag redan att personen inte kommer ringa. För att ta enklare exempel. Precis som jag kan lukta mig till någons historia på något märkligt vis och vilka de är. Men tänker också att det här fick både du och jag lära oss göra, för vi hade en barndom där så mycket hängde på det där. Överlevnad på något sätt. Jag tänker också på det du skriver, att man ibland har fel. Jag tänker mer på att det är då är önskningar och egot som springer iväg med intuitionen. Man hör det rätta först, men sen blir det flimmer på frekvensen för man vill något så mycket eller vill inte tro illa osv. Men rösten är sann, ändå. Jag är nog heller ingen bekymmersfri person, ältar som bekant också i det oändliga. Även om det beror på ämnet, mer personliga svek då. Jag har "katastroftänk" som psykologin kallar det. Förutsätter alltid det värsta i tanken, för att inte bli besviken. Men sen är jag nog jämförs med dig ändå mer benägen att hoppa så som vi skrev om för ett par dagar sen angående det du skrev till mig om Jacob. :) Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mkt handlar om det, ett tidigt och nödvändigt behov av att räkna ut omgivningens humör och reaktioner och att helst i förväg ha en handlingsplan för det.
      Sen delar ju både du och jag ett genuint intresse för människor. Hur och varför de agerar som de gör.
      Jag har oxå ett katastroftänk som enl en kurator jag hade påminner mkt om PTS.
      Sånt spelar absolut in.
      Kram

      Radera
  2. Jag är bra på att läsa människor, du kan inte ljuga för mig. Men det kallar jag inte intuition. Intuition för mig är när jag vet att det kommer hända något. Jag vet inte vad men något är det och det är oftast dåliga grejer och det slår aldrig fel.
    Som den kvällen på krogen när jag sa till alla att vi borde gå hem klockan 11 för att det var något som kändes fruktansvärt fel. Ingen lyssnade men jag gick hem och var den ende som inte blev svårt misshandlad av nazister.
    Eller härom dagen när jag nästan var hysterisk för att jag kände att någon måste titta till mamma som låg influensa, och mycket riktigt, hade pappa kommit hem någon timme senare hade hon varit död i allmän sepsis pga streptokockinfektion... Det är intuition för mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det låter nästan lite synskt tycker jag. En förmåga som jag faktiskt tror att vissa männniskor bara har. Vakta på det sinnet, det låter bra att ha. Jag har varit med om liknande saker och då tänkt på det som skyddsängel, Kram

      Radera
  3. Jag litar på min intuition och för mig är det när kroppen berättar något för mig innan hjärnan kan formulera vad det är. Jag antar att det är djupt lagrade reflexer och reaktioner som finns i min kropp och det har alltid handlat om farliga situationer och signaler om att fly innan det egentligen finns någon att fly ifrån. Jag är på ett sätt tillitsfull och tror alltid gott om människor. Kan inte avgöra om någon ljuger eller inte, utan tror. Men det kan också bero på att jag nästan aldrig släpper någon riktigt nära inpå och släpper till den äkta, djupa tilliten. Och då är jag ju inte sårbar för om folk ljuger eller sviker, om det ändå finns lite distans emellan oss. Kram Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så som du skriver känner jag med. Hjärnans sätt osv.
      Däremot är jag inte speciellt godtrogen, tvärtom, jag kan ofta nosa till mej om människor ljuger för mej.
      Jag är lite dubbel i min tillit. Öppen och tillitsfull, det tror jag att de flesta uppfattar mej som, ungefär som här i bloggen, att jag kan vara ganska privat. Ändå är det väldigt få som på riktigt känner mej, jag spar på en kärna som ingen kommer åt. Kramar

      Radera
  4. Hmm, jag tror ju som dig, att intuition är bara min hjärna som använt sig av all tillgänglig information innan jag själv hunnit processa den. Och sen har jag gjort tester som visar att jag har väldigt kort sträcka mellan det snabba och det långsamma, det intuitiva och det logiskt analyserande, så jag hinner hitta exempel och resonemang som kan stödja min intuition innan jag lägger fram min åsikt. Men ändå, fast jag ofta kan gå på magkänslan, så litar jag inte alltid på den, även fast det efteråt ofta visar sig att jag borde gjort det...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm, jag tror att du är riktigt intelligent Freja. Alltså riktigt jävla skitsmart, jag har ofta fått det intrycket av vad du skriver utan att ju eg känna dej "på riktigt."
      Magkänslan kan spela oss spratt, mej rätt ofta, det kan vara rädslan å inte förnuftet som talar. Kram

      Radera
  5. *ler* Ja, du vet ju var jag står vad gäller intuition.. Men jag är övertygad om att det handlar om hur vår hjärna behandlar olika sammanhang och skeenden - alltså inget "hokus pokus". Och kärt barn har många namn: sjätte sinnet, synsk, magkänsla, intuition, deja vu, känslan... Vad gäller det andra, om att födas eller inte födas lycklig skrev jag precis ett inlägg om det.. Fast jag kallar det att vara förnöjsam. Eller inte.

    Kramar i mängd fina A!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fina Ergo, dej känner jag ju på ett annat sätt än de andra.
      Jag upplever att du, liksom jag, har oerhört stark intuition kring saker å ting, av ungefär samma anledningar som jag själv. Sen har ju du nåt annat, nåt som inte jag har. Kram

      Radera
  6. Vilket bra och intressant inlägg! Jag kan diskutera sånt här i timmar:)

    Jag har som du haft en tuff uppväxt med allehande skit och trauman så det räcker och blir över för en livstid. Som vuxen levde jag destruktivt tills jag var ungefär 28 år. Då "vaknade" jag upp och tog tag i det och det tog en jäkla massa år, med terapi, panikångest osv. osv för att ha det så bra som jag har idag.

    Nu några år senare (jag är ju lika gammal som du dvs snart 44 år) har jag kommit fram till att jag är i grunden en positiv person (personligheten) med mycket styrka (genetiskt och det sociala arvet))och min mycket välutvecklade känsla för andra människor handlar om att jag har vuxit upp dysfunktionellt och lärt mig att läsa av människor plus att jag är en person som lätt känner in alla människor och hur alla mår, vem som mår dåligt osv. Jag är HSP men om det är jag som person eller upplärt..hmmm..tål att tänkas på. Kanske både och.

    Åh, jag skulle kunna skriva spaltmeter om detta för jag får inte med allt här och allt jag skrev känner jag kan missupfattas och mina tankar kring detta kan självklart förändras...men jag slutar skriva nu:)Fråga mig om du undrar ngt.

    Kramar Nina

    PS. Jag går alltid tillbaka och läser svaren..för att jag är nyfiken och jag vill ha bekräftelse;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande Nina. Det ÄR ett spännande ämne som jag kan diskutera hur mkt som helst.
      Förhoppningsvis får vi tillfälle till det någongång.
      Jag är liksom du oerhört känslig men oxå stark, jag vet att du förstår hur jag menar.
      Det ÄR en gåva, men ibland oxå en belastning för det hade varit så mkt enklare att bara strunta i saker å ting ibland.
      Kram

      Radera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare