torsdag 7 mars 2013

Önskeinlägg av Magda, Långa förhållanden

De flesta människor upplever att de är bättre på att lösa andra människors problem än på att lösa sina egna. I synnerhet när det kommer till andra människors relationer. Jag är inget undantag där. Tvärtom.
Jag är livserfaren, klok och hyfsat analytiskt lagd. Jag är en jävel på att se hur andra människor brister, fastnar i sina tankesnurror och hur de skulle kunna göra istället.
Nyligen såg jag en professor tala om detta fenomen på tv och det visar sej att det är inte så märkligt, vi använder olika delar av hjärnan.
En del när vi själva är känslomässigt involverade och en del när vi tänker förnuftsmässigt.

Magda önskade ett inlägg om hur man håller liv i långvariga relationer och jag kan svara rent intellektuellt på det.
Komma med massor av tips!
Som sagt, jag är en analyserande själ, intresserad av människor och har lagt ner timmar å åter timmar på olika sorters av terapi.
Hell... jag skulle nog klara av att vara familjeterapeut tror jag :)
(Lite glimten i ögat där, all heder till deras profession.)
Men när det kommer till mitt eget äktenskap är det svårare.
Svårare av två anledningar.
Dels tycker inte maken om att jag vädrar för mycket privat om honom och dels är jag inte särskilt framgångsrik där.

Eller nja, det beror väl på hur man ser det.
Jag firar ändå... av tur, rädsla, stor kärlek å skicklighet eller på rent trots... 25 årig bröllopsdag till sommaren.
Silverbröllop... smaka på det ordet.
Vi har ännu inte slagit ihjäl varandra... av tur, rädsla, stor kärlek och skicklighet eller på rent trots. Å det är alltid något.

Vi borde absolut ta i varandra mer... för det tror jag är det absolut viktigaste.
Ha sex oftare, hålla i handen när vi går ut, göra fler roliga saker tillsammans och ägna oss åt hederligt gammalt hångel, tungkyssar och händer innanför tröjan.
Absolut.
Även i "hetare" gamla förhållanden än mitt så har jag reflekterat över att par med ett gäng år på nacken inte längre kysser varandra. Möjligtvis bortsett från när de har sex.
Eller har jag fel? Gör ni det? I soffan "bara för att"?
Däremot är vi BRA på att prata med varandra.
Vi pratar om allt, vi diskuterar mycket, i huvudsak hockey, samhällsfrågor, politik.
Vi är en trygghet för varandra, har en vetskap om att vi finns för varandra, kanske inte alltid i det lilla men i det stora.
Jag lever i en trygg förvissning om att oavsett problem så reder han ut det, på nåt sätt.
Vi har en hel del överseende med varandra. Vi... faktiskt särskilt jag, har för länge sedan slutat att sucka å pusta för minsta lilla.

Återstår "bara" det där gullandet då. Å tungkyssarna.
Jag får väl jobba på det, kan vi säga att det ska vara klart till guldbröllopet?

Puss/ Asta

4 kommentarer:

  1. Jag hör ju också till den där klicken med relativt långt förhållande. Jag tror på mycket fysisk kontakt, precis som du skriver, och att man "ser" varandra. Det kan räcka med en hejdå- eller välkommenhempuss i dörren. Sitta nära i soffan och kolla på tv. Sex är också viktigt ofc. Ofta tror jag mer för killarna.
    Att man är ärliga mot varandra och får göra saker på egen hand tror jag också är viktigt. Och att inte reta upp sig och bråka om små saker. Typ att fälla ner toalocket och sånt...
    Både tycker om och inte din nya design. Gillar bilderna jättemycket men den här beiga bakgrunden och prickarna känns lite för ... beiga?! Du känns mer färgstark som person så prickarna hade varit jättfina i klarare färger. Och textbakgrundsfärgen är faktiskt inte fin alls. Nu bad du inte om någon åsikt men nu fick du en ändå :)
    Kram Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har fått intrycket många gånger av att du lever i en väldigt harmonisk relation. Grattis till det. Det är blandad tur å skicklighet antar jag. Ungefär de sakerna du beskriver som ett framgångsrecept för ett långt å kärleksfullt äktenskap får jag ofta höra av patienterna oxå. De som fixat både 50 å 60 år ihop. Fantastiskt jobbat. Att vara lyckligt gift så länge.

      Gällande din kritik, vad ska jag säga?
      Trist att du inte gillade den, det gör jag å det räcker gott. Prickbakgrunden tycker jag ffa mkt om.
      Kram

      Radera
  2. *ler* Fantastiskt fin sida! Kul med ändring. Och trevliga inlägg.. Förållanden? Mmmm.. det är nog som du skriver. Man är hur mycket bättre som helst på ANDRAS förhållanden. S och jag "firar" 18 årig bröllopsdag om 10 dagar. Vi har varit tillsammans i 20 år..

    Kramar <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är kul med förändringar å jag ville ha lite vårkänsla i bloggen.
      18 år är oxå en imponerande tid. Inte som 25 men ändå ;) Kram

      Radera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare