söndag 10 mars 2013

Bluff & båg

 

Vet ni, jag tror inte på skönhetskrämer. På antirynk å allt vad det heter.
Så där! Nu var det sagt. Orden.
Jag inväntar er dom.

Nej, men på allvar... dom fungerar inte. Sorry alla ni som dränker er... eller snarare duttar på... små små klickar av svindyr rymdraketforskad föryngringsformula.
Eller ja, den kanske fungerar på vissa sätt men inte som den utlovar.
Kanske upplever ni huden slätare, kanske svarar den på all omvårdnad med att få färre blemmor eller torra fläckar men livets gång, rynkor å allsköns ålderstecken rår den inte på.

Jag har tex börjat använda en eyepuff från Nivea (inte särskilt dyr, det finns svindyra likvärdiga preparat.)
Den innehåller Q10. Något som finns i kroppens egna celler och har en fuktgivande och föryngrande effekt.
Låter ju kalasbra.
Det är bara det att cellen har inga receptorer för Q10 på utsidan. Den kan således inte ta upp någon Q10 även om vi BADAR cellen i Q10.
Å så är det med så gott som alla magiska substanser i skönhetskrämer.
Redan befintliga rynkor går inte att ta bort. Inte heller att minska i omfång.
De är där de är.
Det krämer KAN göra är att ge fukt, ge en viss svullnad som liksom "fyller igen" rynkan tillfälligt.

Att förebygga är det enda som hjälper huden. Som möjligtvis kan fördröja rynkorna även om mycket sitter i arvet å generna.
Själv har jag alltid misshandlat min hud å det grövsta.
Rökt under många år, solat kraftigt, i princip varit paniskt rädd för solskydd.
Jag tvättar sällan bort sminket på kvällen och jag använder vanlig flytande tvål till rengöring.

Känslan av en smidigare å föryngrad hud kan dock ingen ta ifrån en.
Själv använder jag som sagt just nu Eye puff från Nivea och Loreal revitalift total repair.
Kostar... inte särskilt mycket. Är precis lika bra (eller inte bra) som nån kräm från Lancome för 1000 spänn pytteburken.

Puss/ Asta

4 kommentarer:

  1. Jojobaolja använder jag endast då det är det den enda jag tål... och nu vid trettio ser jag mina första bestående rynkor vid ögonen. Lite mysigt tycker jag, ger lite karaktär;-*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, är du så känslig? Fixar du inte smink å så heller? Kram

      Radera
    2. Jo jag tål smink men jag chansar inte, så jag använder det inte varje dag. Och använder "bra" rengöring. Dermalogica och dermanord

      Radera
  2. Håller helt med!! Nästan lite löjligt tycker jag det är att tro på mirakel salvor. Det handlar nog tyvärr mest om gener och livsstil. Du vet ju hur jag ser ut till exempel? Min mage har jag efter min mor. Spelar ingen roll hur liten och tunn hon var jhade hon alltid en liten mage. Jag har inga celluliter, inte hon heller. Jag hade inte acne, inte hon heller. Hon har som 59 åring fortfarande finnar. Det har jag också. Jag har aldrig rökt. Hon har, så hon har tunna linjer runt munnen. Jag är inte särsklit rynkig alls trots att jag fyller 41. Men jag har smörjt mig varje dag och kväll sedan jag var 13 år. ALLTID tvättat av mig smink, MEN alltid solat som en galning. Min pappa har en massa myelier i ansiktet. Det har jag också. Som måste skäras bort. Dvs, har man inte det ena, har man det andra. Punkt.

    Kramar

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare