torsdag 7 februari 2013

Var är du Lövén?

 

Förskola från 2 år?
Obligatoriskt gymnasium?

Jag säger inte att det är något fel på de förslagen men är det SÅ Socialdemokraterna tror att de ska vinna valet 2014 så är de illa ute.

Jag vill, som trogen gråsosse, att mitt parti återgår till att först och främst tala om traditionella socialdemokratiska frågor.
Jobb.
Rättvisa.
Trygghet.
Välfärd för alla.

Jag är som bekant sjukskriven med utmattningssymtom.
Trots det blir jag stressad av att läsa på facebook om hur det är på min arbetsplats.
Det är ständiga överbeläggningar.
Det är flera... många... som är sjukskrivna med utmattningssymtom.
De som fortfarande arbetar får ta extraturer, byta pass och ha både studenter och hospitanter upptill sina patienter.
Och det har varit så här länge.
Det är inte som förr... en liten "topp" och så blir det bättre sen... nej kaoset har blivit det normala.

Kära ansvariga politiker.
Självklart önskar jag er inte en hjärtinfarkt.
Men jag önskar er kanske lite bröstsmärta.
Jag önskar att ni som står inför invånarna och lovar att vårdsäkerheten och kvaliteten inte skall försämras pga skattesänkningar får tillbringa några dygn hos oss.
I en korridor. Under ett lysrör som aldrig släcks.
Eller bredvid en dement. Som pillar i dina saker så fort du vänder ryggen till eller sätter sej i din säng och kissar ner sej.
Eller får ligga isolerad bredvid medpatienter som har antingen vanliga influensan med hög feber och frossa eller kräks som en kalv av calisi.
Så ser nämligen den kvalitativa vården ut.
Jag önskar att du fick uppleva hur läkaren inte kommer ihåg ditt namn eller varför du kom in när hen går rond. Hur din sjuksköterska tyvärr dröjer en kvart-tjugo minuter när du har ont.
Att du fick SE stressen i våra ögon.

Jag vill inte se en socialdemokratisk ledare tjafsa med vår nuvarande stadsminister om procentsatser hit eller dit. Om bagateller.
Jag vill se en stark Lövén lova svenska folket att vansinnet inte ska få fortsätta!
Att det inte blir nåt 5:e jobbskatteavdrag. Att Rut inte skall kunna användas, finansieras av skattepengar, till bartenders eller läxhjälp. Att ni tänker slopa dyra reformer som ger få riktiga jobb så som sänkt krogmoms.
Höj skatten. Därför att välfärd kostar!
Vi vill ha FLER riktiga jobb.
I vård, skola, omsorg, tågtraffiken, den gröna sektorn mm mm.
Vill se att forskningsresultat leder till praktiska förändringar och inte till motsatsen av vad de kommit fram till.
Fler händer inom sjukvård och skola.
Uppgradering av kvinnliga akademiska yrken.
Gör det attraktivt att arbeta som sjuksköterska och att vidareutbilda sej annars har vi snart en katastrof!
Sjuksköterskor flyr vården och Sverige nu. Allt för få läser vidare därför att de a.) är trötta på landstinget som arbetsgivare och/ eller studieskulderna lönar sej inte.

Var ÄR du Lövén?
Det är dags att kavla upp armarna. Du KAN ju det här med jobb och välfärd.
Varför var det inte DU som förhandlade med näringslivet och LO om en jobbpakt?
Ska Socialdemokraterna vinna valet måste de ge människor ett trovärdigt ALTERNATIV och berätta HUR de tänker göra det. Å i augusti -14 är det för sent.

Puss/ Asta

5 kommentarer:

  1. Åh, men PRECIS!!
    Skicka vidare till Löfven! Det är ett jätte bra brev. Han hade behövt läsa detta!
    Puss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Det är inget "jätte bra brev", det är ett inlägg skrivet i desperation och affekt. Men jag kanske finputsar upp det lite. Kram. Längtar efter dej.

      Radera
  2. Bra rutet Asta! Jag ska nog skriva ett inlägg om hur mina föräldrar (83 och 89 år) fick kuska runt med egen bil på isiga och mörka vägar i flera mil eftersom det inte finns någon sjukvård värd namnet i de trakter där de bor...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch, det är skrämmande hur patienter behandlas. Å hur det drabbar personalen med. Skrämmande.

      Radera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare