måndag 18 februari 2013

Bloggcirkeln... ris å ros.

 

Bloggdalas bokcirkel startade jag upp under förra året.
Mest för att jag alltid har längtat efter att tillhöra en bokcirkel.
Jag kom på att minus vin å ost så funkar ju bloggen lika bra (nästan.)
Min känsla och intention när jag startade den var att man nästan skulle kunna göra så ändå. Käka ost å dricka vin.
Att vi läste varandras recensioner den bestämda dagen och diskuterade.

Nu har det snart gått ett varv.
Så himla många hoppade ändå inte på, men å andra sidan så var vi ett gott gäng och inför denna omgången tror jag bestämt att vi fått två stycken nya medlemmar.
Tråktanten som är allt utom tråkig och Elina , kanske mer känd som Köpenhamnsmamman.
Mina intryck så här långt är att det har varit JÄTTE roligt!
Jag har kommit igång med att läsa igen, vilket jag annars periodvis gör i massor och periodvis inte alls. Nu blir det mer regelbundet!
Jag får läsa böcker som jag normalt kanske inte skulle ha valt själv och det är det mest spännande av alltihop.
Å jag får dela det med andra, kanske lite mindre diskussioner hos varandra än vad jag trott/ tänkt men ändå...
Kul!

Men...
Har ni känt "men'et" i luften? :)
Men! Jag tycker... faktiskt... att ni får skärpa till er nu.
Jag pekar inte ut någon, jag talar till er allihop.
Vi får lång tid på oss att läsa boken. Ibland en månad, ibland mer.
Ändå är det alltid så att några recenserar senare.
Det är oxå så att deltagare "hoppar över" denna boken.
Vid nåt tillfälle var vi väl typ 3 st som läste boken varav en inte helt...
Det tycker jag är respektlöst mot gruppen och framför allt mot den som har valt bok!
Vi är alla varierat skickliga/ vana läsare, en del är mer bizzy i sina liv osv osv.
Men har man 4-5 veckor på sej att läsa en bok så får man utifrån det lägga upp sin läsning.
Vissa böcker har jag tagit veckor på mej att läsa. Andra gånger har jag gått skynda mej och ta det på en kväll el två.
Jag tycker hela idén faller om vi inte läser alla böcker ihop och recenserar samtidigt.
Skärpning nu!
Jag vill inte höra era försvar eller ursäkter, jag vill att ni tar er Bloggcirkel mer på allvar. Den är ju inte för MIN skull, den är VÅRAN!

Så!
Muttra ni på om hur sträng å oresonlig jag är och att det är lätt för mej att säga som bara går hemma å är utbränd hela dagarna :) men skärp er ändå.
Denna gången är det alltså den ljuva Elina som väljer bok.
Hon har valt "Jag skulle aldrig ljuga för dej" av Moa Herngren.
Tid för recension har hon inte satt ut så då gör jag det.
Jag tänker mej den 24:e mars, Då har vi fem veckor på oss. 

Vilka är på?
Några fler nya?
Har ni egna tankar?

Puss/ Asta

5 kommentarer:

  1. Jag tycker bloggklubben är underbar! Och hittills har jag varit "duttig". Hittills. Förjag har ännu inte recenserat Öster om Heden. Recension kommer i morgon. *ler* Och inte muttrar jag på dig inte! Bra rutet!

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Å. Jag ska definitivt läsa den boken. Jag gillar henne. Men någon bokcirkel är jag tyvärr inte nog strukturerad för nu för tiden. Du vet ju hur det gick med breven ;)
    Hoppas att ni blir många!
    Kram /N

    SvaraRadera
  3. Ska försöka bättra mig!! ;-) Håller egentligen med dig....
    Kram

    SvaraRadera
  4. Heja dig - en jättebra insats. Men (där kom det ett men) jag behöver mer någon som slår mig i huvudet och säger åt mig att SLUTA läsa just nu, inte någon som får mig att läsa mer ;-)

    SvaraRadera
  5. Jag håller verkligen med dig. Även om jag själv tar åt mig av det du skriver. Jag har inte orkat eller varit kapabel att ta mig an den här bokcirkeln acv hela mitt hjärta alla gånger. Men man måste också tänka på personen som valt bok. Och det är ju hela meningen med en sån här grupp... att man ska vidga sina vyer. En del böcker kanske kan vara svåra att ta sig igenom... men då får man väll helt enkelt anstränga sig lite mer. Allihopa! Jag saknar faktiskt diskussionerna. Det är mest "jag håller med" eller "jag håller inte med, jag tycker tvärt om", men sen blir det inte mer... Egentligen borde man lägga mer tid på kommentarer än på sin egen recension. Och man ska ju inte vara rädd för att säga vad man tycker. Tycker man att en roman är skitkass så kan man säga det... utan att vara rädd för att såra den som valt den. Bara man argumenterar för VARFÖR man tyckte så!
    SAMTIDIGT så är livet så fyllt av krav och vi har alla våra områden där vi måste prestera. Bokcirkeln ska ju inte vara ännu ett formum där allt måste vara perfekt och där man ska visa sig duktig.
    Jag vet inte... men jag tycker att det är roligt iaf! Som du säger mamma... det gör att man läser mer än man skulle gjort annars och bara det är ett stort plus och en glädje. Det andra... med vidgade vyer och social kontakt... det kommer på köpet!

    Puss!

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare