måndag 25 februari 2013

Barnbarnsnamn

 

Asta, Alma, Agnes, Amanda, Amalia, Astrid, Cordelia, Cornelia, Dagny, Elvira, Esmeralda, Elsa, Ellen, Fanny, Filippa, Havanna, Judit, Kerstin, Lisa, Leha, Lahle, Märta, Ophelia, Rut, Stina, Stella, Selma, Tintin,Viola, Josefin

Albin, Alfred, Alfons, Abbe, Bengan, Calle, Elias, Hampus, Holger, Isak, Jonathan, Jack, Konrad, Leon, Maximilian, Nikodemus, Otto, Torsten, Viggo, Zakarias,Teo, Teodor, Leonard

Fina namn. Tips till min dotter som väntar barn. Då har jag inte tagit med fina namn ur den närmsta familjen. Min Mini te.x heter Petronella och det är bedårande på henne.
Hon gick under arbetsnamnen Cordelia eller Moa.
Jätte vackra namn.
Men när hon föddes var hon helt enkelt ingen Cordelia eller Moa.
Vi var blanka i skallen på namn och tycker dessutom så olika kring vad som är fint.
Men så låg jag där, med min lilla kråka på bröstet, så alldeles perfekt, och ute ruskade november.
Det regnade hårt på fönstret och från ingenstans kom "Hej sa Petronella ifrån Plaskeby, det är dags att fälla upp sitt paraply" upp i skallen på mej och plötsligt var hennes namn alldeles självklart!
Petronella är... och var... för mej ett namn lite som Pippi Långstrump.
Det utstrålar en stark, busig och självsäker flicka. Inte någon liten dussintös.

Vilka namn tycker ni är fina? Då och idag.

Puss/ Asta

11 kommentarer:

  1. Min äldsta son heter Albin, kallas även Abbe. Gillar namn som Adrian, Isabella, Daniel, Alice. Ja, man ska ju vara lvere om nambet också. Ska bli spännande att se vilket namn det blir...kram Magdalena

    SvaraRadera
  2. ska vara...överens om namnet...

    SvaraRadera
  3. Havanna heter ju min dotter och det är ett otroligt vackert namn, än så länge inte så jättevanligt. Man kan även slå till med Savannah eller Rosannah. :)
    Min andra dotter heter ju Olivia och det tycker jag också är jättefint såklart.
    Det här med namn är minsann inte lätt att komma på, men någonstans så brukar det komma när barnet väl är fött. Kram kram!
    Ps. Din Petronella är jättefin!

    SvaraRadera
  4. Hilma och ev hulda ligger på min topplista. Innan låg Olivia på högsta toppen men sen kom Livia min underbara brorsdotter och då var det kört;-)

    SvaraRadera
  5. Många fina namn ...
    Jag tycker det är jätteroligt med namn och är alltid nyfiken på vad bebisar ska heta ... :)
    Hade min dotter varit en pojke är jag säker på att det blivit Andreas (70-tal) jag tyckte det var väldigt fint och för all del det fortfarande, men det känns lite "uttjatat"nu.
    Det blev en Angela istället och jag tycker fortfarande det är ett väldigt vackert namn och ganska ovanligt, vilket var viktigt för mig - ett namn som "inte 5 st i samma klass delade" ... Jessica var också en favorit för mig på 70-talet, men så många runtomkring blev kallade det då ... så det gick bort.
    Innan min dotterdotter föddes lämnade jag tips till dottern på pojknamnet Vide, det är fint ... och ovanligt tycker jag ... nu som då och Vivi som flicknamn.
    /Mormor

    SvaraRadera
  6. Daniel Noah Ludvig (Ludvig är tilltalsnamn) och Anna Evy Lo (Lo är tilltalsnamn) heter mina ungar.

    Jag älskar namn, kan sitta och skriva listor i flera timmar utan att ha någon egentlig användning för det.

    SvaraRadera
  7. carola.............26 feb. 2013 09:01:00

    Jag har ju en son och fem döttrar så när jag nyss fick en dotterdotter var den dottern lite bitter för att "- jag har ju tagit alla fina tjejnamn??!!!" Mina fem första har tre namn var och den sista fick fyra, vill du höra alla?? Kim Pontus Emanuel, Caroline Lovisa Therese, Cornelia Felicia Evelina, Molly Ciara Isabelle, Ida Mayya Elina, Sigrid Elvira Mirabelle Elise. De två sista har M namnen som tilltalsnamn, visst e det fantastiskt roligt med namn??? Charlie är en till favorit!

    SvaraRadera
  8. Min lilla tjej heter Tora Luna, vi ville ha nåt Svenskt så då blev det Tora för det kan alla här säga oxå. Luna valde vi för att det betyder måne och jag älskar månen och stjärnorna! Nästa (om vi har tur och kan få en till) kommer att bli Reuben Jett eller Sigrid Naemi! Namn är kul men ack så svårt!

    SvaraRadera
  9. Oj vad många som svarade på det här inlägget, det hade jag inte räknat med.
    Å så många fina namn ni valt eller tycker om.
    Det är spännande å roligt med namn. Själv har jag gett alla mina barn 3 namn var.
    Å utifrån den tiden så försökte man välja fina å lite speciella namn.
    När jag döpte min äldsta, Emelie, så kände jag ingen som hette så. Det var -87.
    När hon sen började i skolan tror jag de var tre st Emelie.
    Well...
    Ibland när jag möter människor som typ heter Anders Andersson, Carl Carlsson, Nils Nilsson så blir jag full i skratt. Vilken fantasi! HUR tänkte de där föräldrarna?
    Kram på er alla.

    SvaraRadera
  10. Jag tycker så klart att sami, arvid och victor är fina namn för så heter våra skruttar :-)

    SvaraRadera
  11. Jag tycker så klart att sami, arvid och victor är fina namn för så heter våra skruttar :-)

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare