måndag 14 januari 2013

OMG

(Vilket för er äldre läsare betyder rakt översatt Ohh my God å inte omgående.)

Jag var hos läkaren idag på den lokala vårdcentralen.
Pustade ut när jag hörde hans namn... det var svenskt.
Nej, jag är inte ett dugg emot utländska läkare men jag har på det stället träffat så många doktorer som inte förstår vad jag säger eller där jag inte förstår vad hen säger.
När man söker för psykbryt så känns kommunikation som något viktigt.

Jag fick vänta en dryg timma på att få komma in.
Det gjorde ingenting. Jag bläddrade i glassiga magazin och tjuvlyssnade på dom andra som satt i väntrummet.

Så kom jag in till doktorn.
Okej, jag har träffat några läkare i mitt liv. En del bättre än andra.
Unga, gamla, kvinnor, män, svenskar, av utländsk härkomst, skickliga, mindre skickliga, empatiska, ointresserade, snorkiga, trevliga osv.
Detta var en man.
I 50-55 års åldern. Rätt så alldaglig. Klädd i sjukhuskläder.
Jag slog mej ner. Han bad mej berätta om mitt problem.
Jag kände mej samlad. Lugn.
Jag beskrev hur jag under en längre tid haft det jobbigt.
Stressigt på jobbet, besvärligt hemma i mitt äktenskap, att jag inte upplevt mej kunnat vila någonstans.
Jag berättade att jag ffa haft psykiska stressymtom som svar på detta.
Ont i axlar, rubbad sömn, ont i bröstet.
Mina resurser var slitna... så dog Märta i torsdags.
Jag frågade honom:
"Jag vet inte om du kan förstå hur en relation till en hund kan bli den viktigaste man har. Ens bästa vän. Ens följeslagare under 8 år?"

Han satt vänd mot datorn medan jag pratade och vände sej plötsligt för att fråga "vad han skulle göra åt det?"
Jag sa som det var.
Jag fungerar inte, jag äter inte, jag gråter hela tiden, jag behöver vara sjukskriven nån vecka och samla ihop mej.
"Hur skulle det hjälpa?" sa han. Blir din hund levande av det? Jobbet mindre stressigt? Ditt äktenskap bättre?"
Han var så rak. Så direkt att han fick mej ur balans.
Jag började gråta. Stamma. Gå i försvar.

Han hakade mycket upp sej på mitt äktenskap och dess problem.
Ville mest prata om det. Verkade tro att "där" fanns det verkliga problemet.
Jag beskrev det rätt svalt, var rätt ointresserad av att tala om det, det var liksom inte därför jag var där.
Men han pratade om det. Frågade närgångna frågor. Sa... för all del... en del klokheter. Som att knäcka varandras näsben, gå i terapi, säga sånt vi har hållit käft om i för många år. Blöda. Se vart vi landar.

Jag kan inte återge 30 minuters samtal bara känslan.
Det var liksom ingen pardon.
Det var rakt å naket å närgånget å upprörande.
Ett tag kände jag mej villig att säga:
"Fine, vi skiter i sjukskrivningen, jag kan börja jobba dubbelpass med start i natt om du bara släpper ut mej här i från."
Jag är van vid att ha kontroll över konversationer men jag var helt lost.
Imponerad och obekväm och nästan rädd på samma gång.

Jag fick en veckas sjukskrivning mot en mängd krav.
Att ta tag i mitt liv, prata ut med min man, boka psykologbesök, äta, promenera, ta hand om mej.
Han frågade mej rakt ut vad som blir bättre av att gråta och tycka synd om mej själv.
Av att inte duscha på 4 dagar. Blir hunden mer levande då?

När han äntligen var klar med mej sa jag som det var.
"Fan, vad du var tuff doktorn."
Han sa att han bryr sej om sina patienter. Att jag inte blir ett dugg hjälpt av att bli sjukskriven och duttad med. Att jag behöver konfronteras... och att han skulle kunnat handskas med det om jag inte klarade av det.

Jag fick en kram när jag gick, han strök mej över håret och sa "gumman."
Som sagt... jag vet inte om jag tyckte han var bra som fan eller om jag inte gillade honom ett skit.

Puss/ Asta

6 kommentarer:

  1. Åh, jag vet inte om jag ska skratta eller om jag ska bli imponerad, förfärad eller vad?...får nog suga på den karamellen. Men vi kan konstatera ovanligt i alla fall och du fick mig att skratta som vid att du kunde ta dubbelpass och du skriver med lite humor, så det känns gott i magen. Även om det var rakt så var det väl kanske lite väl magstarkt ändå att säga till någon som förlorat sin bästa vän att det gör henne inte mer levande igen. Men också bra i att han hjälper dig om det blir för jävligt. Tja, när du plockat upp hakan från golvet ( låter det lite som) får du återkomma om det var bra eller dåligt det här. :) Ovanligt, det kan vi konstatera i alla fall och bra att du gick dit. Om inte annat så kommer du för alltid minnas den där doktorn i samband med den här veckan som något dråpligt och udda, kunna skratta åt det om något år kanske. Många kramar!!

    SvaraRadera
  2. Det var nog precis den doktor du behövde, som många av oss hade behövt. Oftast. Funkar kanske inte alltid. Men den här gången. Du reser dig igen. Kram/ Blueberries

    SvaraRadera
  3. Underbar doktor A! Förhur det nu var med det så sjukskrev han dig faktist. Precissom du önskade. Och förmodligen för att du verkligen behöver det. Men det var nra att han var så rak. All heder åt honom. För han har ju rätt.. Inte sant?

    Kram på dig finaste du.

    SvaraRadera
  4. Ja han verkar bra han, i vanliga fall kan du nog ta sånt. Fixar du det nu? Försök i alla fall att lyssna på de andra han sade...

    SvaraRadera
  5. Jag hade nog blivit lite perplex. Och arg. Extra arg om jag inte fått sjukskrivningen i ditt fall. Sen tror jag att jag hade gillat honom om en vecka. Eller längre framöver...

    SvaraRadera
  6. JAg blev omedelbart kär i din doktor! Sådana människor kan ju synas hjärtlösa, men jag tror faktiskt det är tvärtom. Jag förstår förstås din reaktion och ambivalens..Skönt med någon som tar det svåra i sin mun, vågar benämna. Inte bara sitter tyst och ointresserad. Bättre tuff än renons på svar. Bättre tuff än ingenting, liksom. Det blir bra! Du är ju egentligen och i grund och botten ingen räddhare, jag tror att du är mer betjänt av en sådan doktor än en "snäll". Lika rak som du, inget omsvep och inget kringelikrokande. Det blir bra! STor kram till dig/Cis

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare