måndag 28 januari 2013

Öm tå

 

Millan frågade mej en gång hur det kom sej att jag brann allra mest mot den orättvisa och de fördomar som drabbar utlandsfödda och jag kunde inte riktigt känna igen mej.
Nog för att jag brinner för den frågan och skriver om den relativt ofta här på bloggen, men kampen mot rasism är bara en av många dumheter som jag inte klarar av att sitta tyst inför.

När det kommer till droger och missbrukare så trampar man mej på en om möjligt ännu ömmare tå.
Jag kom i ett litet tjafs igår med nån karl på twitter som hävdade att ingen behövde vara fattig i Sverige för vi hade en sån utbyggd socialförsäkring. Att hemlösa i princip var det på pin kiv.
"Ja, så vida dom nu inte är missbrukare och då har man ju valt det själv."
Ehhh... har man?!

Handen upp på alla er som känner en narkoman eller en alkoholist eller en läkemedelsmissbrukare som tycker att livet är lattjolajbans?
Ingen???
Vi gör ett försök till...
Handen upp på alla er som känner någon som när hen var ung å dum och drack första ölen eller rökte på första holken sa "Jag vill bli missbrukare när jag blir stor!"
Ingen där heller???
Men DET var väl märkligt då!

KAN det verkligen vara så att människor av en eller annan anledning fastnar i skit de inte borde på grund av en massa olika faktorer där genetisk svaghet för missbruk, bristande skyddsnät, tillfälligt låga sociala el psykiska resurser kan höra till?

Missbruk är en sjukdom. Varesej du missbrukar alkohol eller narkotika.
Missbruk av narkotika leder i regel fortare till utslagning och för tidig död.
Att vara heroinist är att ha en dödlig sjukdom med mycket negativ prognos.
Vi har i detta land heroinister som är 15, 20, 25, 30, 35 år gamla.
De lider av en sjukdom som obehandlad blir deras död.
Får de behandling då?
O ja.
Får de behandling som fungerar (och är långsiktig o kostar mycket pengar)?
Betydligt mer sällan.
Är inte det vansinnigt märkligt?
I princip vilken annan dödlig sjukdom som helst behandlas med full kraft oavsett vad det kostar?
Ingen doktor säger "Nu har vi prövat dessa cellgifterna och det bet inte, jag har visserligen fler behandlingsalternativ men nu har Kalle 28 år redan haft sin chans."
Nej... in absurdum behandlas somatiska sjukdomar oavsett ålder.
Ingen läkare skulle säga "Njursvikt och i behov av transplantation? Nej det går inte, han har själv misskött sin diabetes i unga år och får skylla sej själv."
Men med missbrukare kan man uppenbarligen resonera så?!

Mannen jag tjafsade med på twitter igår tyckte inte våra hemlösa var något att tala om.
Det var ju missbrukare, psykiskt sjuka, kanske en å annan illegal invandrare.
Det var inte "vanligt folk" som frös ihjäl ute.

Puss/ Asta

7 kommentarer:

  1. Suck! Den här diskussionen har jag också fört i evigheters evigheter. Val kan man bara göra om man vet vilka val man KAN göra och om man resurser att väla (då menar jag inte bara ekonomiska resurser, utan all sorters dito). Det är dumt att tala om val, när det gäller både fattigdom, missbruk, psykisk sjukdom eller vad som helst. Lika dumt som att säga att någon väljer att få cancer. Ja. Energislöseri att diskutera med människor som inte förstår det! Fast jag vet, det är omöjligt att bara lämna en sådan diskussion, fast man borde. Mot dumheten kämpar gudarna förgäves.

    Du är klok, erfaren och kunnig, Asta! Och har rättspatos! Det är fantamej inga dumma egenskaper.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja suck... vissa människor har sin världsbild klar för sej och jag i min tur har säkert fördomar mot dom. Hur man blir sån. Med ett sånt förakt och ovilja till att förstå. Tack Cis. Kram

      Radera
  2. Åter igen... Jag älskar att läsa dina "fighting-inlägg"! Kör hårt Asta! Du är min IDOL! Kram Mariah

    SvaraRadera
  3. *sssuuuuuuuuucccccckkkk* Alltså ibland - läs "rätt ofta" - blir man stum av ilska över människors okunskap. Och det i ett land där vi alla har tillgång till utbildning. Hur KAN man ens på icke-allvar uttrycka sig så ensidigt som mannen du växlade ord med på twitter???? Jösses!!!!!! Och fyyyyyyy skäms. Men det är väl en jävla tur att inte han drabbats av arbetslöshet, snedtändning, blackoutfylla eller annat... En jävla tur... Baaaaaaahhhhh

    Bra inlägg!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. ÄN skall tilläggas Ergo. ÄN! För missbruk el psykisk sjukdom kan drabba alla. Kram

      Radera
  4. Ååååååhhhh.... och man kan inte ens önska eländet på idioterna som uttalar sig så, för ingen INGEN ska behöva ha det så jävligt.

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare