onsdag 16 januari 2013

Laila Bagge, välfärdens väktare

 

Laila Bagge... har det alldeles brunnit i skallen på dej?
Läste i Aftonbladet igår att "Laila fart ut mot uteliggare som hade mobiltelefon" och beslutade mej för att gå till källan. Lailas egen blogg.

Fru Wahlgren Bagge hade passerat en hemlös man som med knäppta händer satt och tiggde. Han hade en skylt på sej där det stod att han var hemlös.
Plötsligt ringde det och den fattiga mannen fiskade upp en mobiltelefon och svarade.
Den som ringde hade uppenbarligen oxå en mobiltelefon (Här drar Laila Bagge en massa förutfattade meningar om att den enda som kan ringa en hemlös är en annan hemlös.)
Efter att Bagge strängt spänt ögonen i honom gömde mannen raskt undan telefonen.
Laila Bagge skriver: "Det verkar vara ganska välbärgade hemlösa vi har här i Sverige."

Man kan ha åsikter och man kan ha åsikter.
Man kan som människor tycka olika.
Man kan som människa missförstå.
Men vissa åsikter uttrycker väldigt tydligt hur man ser på saker och ting.
Detta blogginlägget visade väldigt tydligt på Laila Wahlgren Bagges syn på utsatta och svaga. 


En enkel mobiltelefon kostar idag inte många kronor.
En mobiltelefon är en hemlös människas enda möjlighet att bli nådd.
Kanske av migrationsverket, kanske av socialen.
Kanske av sina barn... även hemlösa har ju ett förflutet?
Kanske av en vän.
Hemlösa får nämligen fortfarande ha vänner i det här landet.
En mobiltelefon är inget tecken på välstånd.
Mannen är ändå hemlös... för han BOR väl inte i sin telefon?

Laila Wahlgren Bagge gör i inlägget efteråt en halv pudel.
Menar att inlägget kanske inte var helt genomtänkt, att känslorna for iväg med henne och att hon är präglad av sin tid i USA.
Hon upplyser oss oxå om att det... faktiskt... finns som tjänar stora pengar på att använda fattiga människor att tigga åt dem.
Jag tror så här...
Att sitta mitt i smeten där "alla vi som fortfarande klarat oss" springer förbi med våra shoppingpåsar och matkassar, att sitta där i kylan och frysa med framsträckta händer och tigga är den yttersta förnedringen.
Jag hade själv hellre sålt min kropp.
Att böja sin nacke för några mynt i en kopp.
Fy fan.
Är det någon tillfällighet att både Laila Wahlgren Bagge och en annan medkännande donna... Katrin Zytomierska båda kampanjat för Moderaterna?
Ehhh. Knappast.

Usch!

Puss/ Asta

2 kommentarer:

  1. Läste inlägget nu och kände bara att tonen och den människosyn hon har till sina medmänniskor är förkastlig. Det finns inte ett uns av förståelse eller ens vilja till förståelse, för inlägget efter där hon ska släta över är lika otäckt det.
    Kram från mig!

    SvaraRadera
  2. Av någon outgrundlig anledning har jag mycket svårt för denna donna. Av vad jag har sett och läst om henne verkar hon dessvärre vara totalt världsfrånvänd. Och det jag läser här nu - gör mig rasande (till och med så att jag reagerar i min utmattning) Fy faaan för dylika åsikter. Och som vanligt, hejja dig A!

    Kramar

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare