onsdag 16 januari 2013

Jag blir ledsen...

 

Detta inlägget är kopplat till inlägget nedan.
LÄS det först!

Jag har haft det tvivelaktiga nöjet att läsa igenom en del av de kommentarer som Laila Wahlgren Bagge fått under sina inlägg om hemlösa.
Någonstans mitt i denna läsning gick jag från att vara irriterad till att bli ledsen och förfärad.

Vad håller på att hända med det svenska samhället? Med det svenska folket?
När gick vi till att bli så satans inskränkta, oempatiska, egoistiska och elitistiska???
Var någonstans tappade vi omsorg om våra medmänniskor och olyckssystrar?
Jag citerar Lars Winnerbäck: " Jag ber till Gudarna om nåd, det kan vara jag som står på tur."


I kommentar efter kommentar tas inte bara Laila Bagge i försvar utan människor ondgör sej över utslagna. Över hemlösa och över missbrukare. Över fattiga och över utanförskap.
Det finns tydligen hur mycket hjälp som helst att få "om de bara inte envisades med att fortsätta med sitt missbruk."
De borde köpa mat och kläder istället för mobiltelefoner.
Det är skådespelare. De är ligor.
Beräknande och utnyttjande.
Parasiter. På oss hårt arbetande svenssons.
Nu GRÅTER de till och med.
De har själva satt sej i situationen.
Knarkat. Supit. Tagit sej till vårt land illegalt.
De får helt enkelt  S K Y L L A  S E J   S J Ä L V A!!!

Jag vet inte var alla dessa hundratals människor har skaffat sej sin kunskap om sluga uteliggare och golddiggers hemlösa men deras erfarenheter stämmer inte överens med min.
Jag har en hel del personliga erfarenheter av hur missbruk slår sönder en hel familj.
Jag har betydligt mer personlig erfarenhet än vad jag önskar mej om hur ett samhälle brister i att hjälpa sina svagaste.
Jag har dessutom en medfödd och upptränad empatisk förmåga.
Det vill säga, förmågan att leva sej in i en annan människas situation.
Och jag kan tänka...
Alldeles oavsett varför du sitter där utanför ett köpcentra med snön yrande omkring dej i trasiga kläder och händerna framsträckta med böjd nacke så är du ett offer.
Livet har fart hårt fram med dej, svårigheterna har varit större än dina resurser, förödmjukelsen är lika stor.

Psykisk sjukdom och alkoholism kan drabba vem som helst.
Ingen av oss är vaccinerade mot det.
Har du dessutom en genetisk svaghet, en trasig barndom och ett eländigt skyddsnät kan branten komma till dej fortare än du tror.
Vem är jag... eller du... att säga att en tiggare inte får lov att köpa sej en mobiltelefon för pengarna? Eller för all del, en flaska starksprit.
Vem är jag... eller du... att säga vad han/ hon ska orka, mäkta med, förtjäna?!
Om du som hårt arbetande skattebetalare känner dej så förbannat utnyttjad så kunde ni ju kanske byta liv ett tag? En månad eller så?

Puss/ Asta

20 kommentarer:

  1. Jag tror inte att empatin har minskat. Jag tror sociala mediers framfart de senaste åren som låter vilka jävla stolpskott som helst komma till tals

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi kan hoppas du har rätt Sahra, men det känns som om samhället blir allt mer elitistiskt och som om man ser ner på dem som faller. Det är tragiskt och säger rätt mkt om ett samhälle.

      Radera
  2. Jag önskar att fler fötts med tankens kraft. Blir, liksom du, ledsen på hur folk behandlar i princip alla som inte är som de själva, eller som de anser stå under dem.
    Läste om din fina vovves bortgång hos Maria. Beklagar verkligen, det måste kännas fruktansvärt tungt.
    /Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Malin. Det är verkligen jätte, jätte tungt. Kram

      Radera
  3. Skylla sig själv. Världen enklaste argument.

    Ord är överflödiga för har man en fungerande hjärna och lite empati så kan man inse hur blåst det här är. Jag kan ta en familjemedlem som exempel. Med missbruk och psykisk sjukdom som vederbörande sökt hjälp för men där vården och soc genom åren varit helt otillräckliga och faktiskt inkompetenta, gjort att denne person står med ena foten på gatan. Har fått en mobil av familjen för att kunna nås och om andras försorger inte ordnat en lägenhet så hade denne kunnat vara en av de som Bagge sett sitta på gatan och svara i telefon, när soc, öppenvården eller familjen ringer för att höra; Lever du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vittnar om en syn på människan och dem som står "under" en som inget pudelinlägg i världen kan återställa. Vem fan ska ha en mobil om inte en hemlös?! Kram

      Radera
  4. Detta var ett av dina bästa inlägg på länge! Du skulle ha blivit en bra socialpedagog! :-) Känner att jag inte har något att tillägga, du satte varenda ord! Förhoppningsvis tänker fler som oss än som Laila.... STOR KRAM från Mariah

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mariah. Ja jag tror oxå att jag hade passat att jobba med dessa frågor. Kram

      Radera
  5. Min pappa var hemlös under kort period. Han var deprimerad och försökte bota sig själv med sprit, struntade i räkningarna, ville bara sova. Till sist blev han vräkt. Om inte jag och min syster funnits hade han fortsatt bo i bilen eller på gatan. Innan mamma blev sjuk och dog och vårt familjeliv raserades hade han chefs- och arbetsledarjobb inom industrin. Vi bodde i villa. Hade alltid pengar. Åkte på mysiga semestrar.

    Det går fort ner till botten. Det räcker med en sorg, att någon får sparken eller blir sjuk. Ingen har ett 100%-igt skydd. Men det vill folk i regel inte prata om. För de är rädda att nästa gång kan det vara deras tur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det visste jag inte, ändå känns det som om vi gamla bloggare känner varann så väl.
      Tack för att du delar med dej. Å ja... så är det, raset ner kan gå fort. Kan drabba vem som helst om livet bara är tillräckligt jävligt.

      Radera
  6. Men snälla du, börja jobba politiskt.
    Strunta i landstinget.
    Såna som du behövs inom politiken.
    Du är ju så jäkla klok.

    SvaraRadera
  7. Ja det går fort och undan och utför om det vill sig illa. För vem som helst. Jag blev chockad när jag som väldans ung och naiv började jobba på soc och fick ett telefonsamtal från en hemlös. Jag trodde alla hade nånstans att bo. Innerst inne även om jag hört motsatsen. Och att de som möjligtvis fanns bodde på gatorna i Stockholm. Så naiva jag hade hjärtklappning resten av den dagen. Den dagen glömmer jag aldrig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är mkt vi inte vet om, inte ser.
      Såg du Uppdrag granskning ikväll? Jag fick ont i magen av det, jag vet inte vad Josefssons syfte var men jag fick ont i magen. Kram

      Radera
  8. Jag gjorde som du, jag läste Lailas inlägg och sen blev jag förfasad över så mycket oempatiska människor det finns runt om oss. Sen var det oxå, tack och lov, några som hade en annan vinkel på sina kommentarer, men det räcker liksom inte för att förta den otäcka smaken i munnen från de andra kommentarerna... Åhh, så jag ogillar de där som i sin trygghet tycker sig ha rätt att döma ut andra och deras val/eller ickeval av liv!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är förfärligt att det finns så många som känner sej förmer eller som tror att det där med utanförskap inte skulle kunna drabba dem.

      Radera
  9. Ja, det är ju faktiskt så att Sverige numer är ett samhälle där det har blivit väldigt lätt att bli hemlös.
    Håller med anonym ovanför, börja jobba inom politiken Asta, du är ju vansinnigt klok! Snubblade också över Emelies inlägg om socialdemokraterna, jösses vilken klok unge du har fostrat, det var ett av de bästa blogginlägg jag någonsin läst! Om alla familjer pratade om sådana värderingar med sina barn skulle vi helt klart ha ett bättre samhälle!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla, för hela din kommentar.
      Ja, hon är klok och fin min Emelie. Jag har verkligen inte varit någon perfekt förälder men jag har i alla fall tänkande å empatiska ungar. För det är jag stolt!
      Vi har alltid talat mkt politik och solidaritet. Naturligt eftersom jag kommer ur en familj med mkt utanförskap och missbruk. Kram

      Radera
  10. Verkligen ett otroligt starkt inlägg!! I min utmattning har jag inte riktigt orkat gå in och läsa Bagges blogg. Rädd för att jag skulle kvävas av ilska - och otroligt rädd för alla känslor jag skulle få över det faktum att jag lämnat politiken och därmed också tystat min röst som arbetat mot sådana åsikter som Baggen har.

    En väninna, som var över med lite fika för att muntra upp mig idag , gav mig en otroligt vacker komplimang. Hon lade huvudet på sned och log: "Du M, du skulle nog aldrig någonsin kunna vara något annat än en socialdemokrat". Och det värmde mig. Och gjorde mig sorgsen.För jag har ju lämnat in. NU! NU när det behövs mer än någonsin.. FAN!!!

    Kramar

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare