torsdag 10 januari 2013

För alltid

Stanna alla klockor, stäng av vår telefon.
Ge köttben åt hundarna, få iväg dem härifrån.
Stäng locket på pianot, låt trumman ensam dov
ledsaga kistan och de sörjandes hov.


Låt flygplan skriva över himlens sista glöd
sitt vita jämrande budskap...
Hon är död!
Klä duvorna i sorgflor
på gator och på torg.
Ge polisen i trafiken
svarta handskar av sorg.


Hon var mitt norr, mitt söder, mitt väst, mitt öst.
Min arbetsvecka, min vilotröst.
Min dag, min natt, mitt tal, min sång.
Jag trodde kärleken var evighetslång. 


Ta bort alla stjärnorna.
De behövs inte mer.
Månen kan slockna,
solen monteras ner.
Dra proppen ur havet,
sopa bort all skog.
För ingenting kan någonsin bli bra sedan hon dog. 


W.H Audens

Hon är borta.
Den 10:e januari- 2013 ca 17:40.
Hon finns inte mer.
Efter en pigg dag med egen promenad och efter att ha vaktat tillsammans med Gottfrid gick hon och la sej under trappan.
Vid fem började hon andas konstigt. Frustande. Snarkande med öppna ögon.
Vi, jag och Gotte, skulle precis åka till valpkursen.
Då såg jag.
Hon försökte ställa sej upp men föll.
Vi hann dividera om hur vi skulle få in henne i bilen för att få in henne till veterinären när hon ändade andning. Fick flåsande andning med andningsuppehåll.
Jag la mej tätt intill, höll henne hårt.
Så gick hon.

En del av mej är lättad. Efter tusen tårar kan jag känna tacksamhet över att det gick så fort. Över att hon fick dö hemma.
Men sen kommer de hemska orden alltid och aldrig till mej.
Hon kommer aldrig mer tillbaka.
Jag får aldrig mer se henne.
Jag kommer för alltid vara ensam.
Jag kommer för alltid vara halv.

Älskade Märta.
Du var min stora kärlek, min bästa vän, mitt ankare i livet.
Du var min trygghet, min stolthet, min ledstjärna.
Jag försökte ge dej det bästa av liv i gengäld.
Jag äskar dej. Jag saknar dej.
Du kommer att fattas mej varje dag i resten av mitt liv.
Nu. Alltid.

/ Asta

25 kommentarer:

  1. Anneli, kära vän. <3 Gråter och känner så oerhört mycket med dig i denna stund. Många kramar! ( skriver till dig på fejjan direkt nu)

    SvaraRadera
  2. Gråter jag med och känner så med dig♥ Kramar

    SvaraRadera
  3. Gråter och gråter...och tänker på dig!

    SvaraRadera
  4. Gråter och tittar på mitt lilla hjärta... Vad skönt att du var där, vad skönt att det gick så fort...<3

    SvaraRadera
  5. Jag beklagar verkligen förlusten.

    SvaraRadera
  6. Tårarna rann vid första raden av "dikten". Så skönt på sett och vis att det fick ske så pass odramatiskt. Stor kram

    SvaraRadera
  7. Anna Mikaelsson10 jan. 2013 20:08:00

    Det gör så ont att jag vill skrika...fast jag egentligen inte känner dig eller Märta så gör det så ont...har följt ert liv tillsammans sen 2007 tror jag...gråter och inser att ja jag kommer att sakna... också...
    TA HAND OM DIG och ALL min kärlek idag går till dig...
    Anna

    SvaraRadera
  8. Älskade vännen min. Märta är inte borta ifrån dej, du bara inte ser henne...Hon kommer alltid vara där tills du får se henne igen vid regnbågsbron.
    Tacksam över att det ganska fort och att det var hemma i din famn.
    Kramar om

    SvaraRadera
  9. Jag är verkligen ledsen och tårarna trillar ner för min kind. Fina Märta.

    Stor kram Nina

    SvaraRadera
  10. Några minuter av skälvande sista andetag, tid och rum står still.....Det är en tung förlust. Stötta och var rädda om varandra! Tänker på dej! kram Magdalena

    SvaraRadera
  11. Så sorgligt. Jag är uppriktigt ledsen för din/er skull. Kram

    SvaraRadera
  12. Kära Anneli! Vad tråkigt för dig! Mina tårar trillar, och skulle försöka läsa för Leif men kunde inte, sa bara; kom hit och läs!
    Nu ska jag citera han ordagrant; "hon fick dö hemma, fy fan va gött!"
    Ursäkta ordvalet, men så tänkte jag också om än i lite vackrare tankar ;-)
    Så oerhört skönt att få dö hemma, med dig tätt intill! Det kunde inte bli finare!
    Nu har du en tuff tid framför dig, och Gottfrid också! Ni får stötta varandra!
    Usch, det gör så ont när ens hund dör! <3
    Många många kramar Pia

    SvaraRadera
  13. Så tråkigt att höra! Känns overkligt, tycker ju fortfarande hon är lilla valpen Märta. Uppriktigt ledsen för er skull.

    SvaraRadera
  14. Så ledsamt men så underbart att hon gick ha dej nära ända till slutet, hon kunde inte haft en bättre matte än dej,jag känner dej inte men all din kärlek till henne lyser lång väg i dina inlägg. Ta hand om dej o lillbebisen. Kram maria

    SvaraRadera
  15. Har ju följt dig och Märta i flera år men känner er ju egentligen inte. Jag vill bara säga att jag är så otroligt ledsen. Tänker på dig/er.
    Varma kramar Carina

    SvaraRadera
  16. Beklagar. . . . Så fruktansvärt ledsamt. . . Tårarna rinner när jag läser. . . . .finner inga ord. . . . . .KRAM!!!!!
    Sara

    SvaraRadera
  17. Kära vännen!
    Har nu följt dig och Märta nu i ett bra tag, typ i 1 år. Min tårar rinner ner när jag har nu fått läsa om dig och Gotte och så fina Goa Märta som hon verkade vara! Det fick mig känna sorg, i kvälle . Vill bara säga att jag tänker på dig o Gotte, och ta hand om er!
    Måste bara säga att så underbart o få vara med henne i slutet,det måste ha känns lite speciellt.
    Mina tankar är hos dig ikväll. Tänker på dig och på dom andra på 5B. Hälsa så gott ifrån mig/ kramar Gabriela
    ( ses kanske någon dag på avdelningen)

    SvaraRadera
  18. Blev rörd ac ditt inlägg, ta hand om dig, er. <3

    SvaraRadera
  19. Neeej!!! Skriker mitt hjärta! :-( Hur blir Astas blogg utan Märta?? Så oerhört ledsamt! Jag kan bara föreställa mig den smärta och saknad du känner just nu! Så innerligt älskad denna ståtliga dam var... Du var den bästa matte hon kunde tänka sig! Du gav henne allt! Alla mina tankar finns hos dig just nu.... Gråt, sörj och vad ledsen nu...men bakom de mörka molnen kommer solen att visa sig igen. Jag lovar. Ta hand om dig älskade vännen. <3 Många kramar från Mariah

    SvaraRadera
  20. Så himla ledsen för din skull.. den sorgen är enorm, finns inga ord egentligen. Jag är så glad över att hon hade dig vid sin sida när det var dags och att hon fick vara hemma i sin trygga miljö. Hon fick ett härligt liv hos dig. Skickar en styrkekram <3 Pia

    SvaraRadera
  21. Åh så sorgligt ! Jag hoppas att du kan hitta någon tröst i alla fina minnen Du har av din alldeles fantastiska och unika Märta. Min boxertik Billan lämnade mig för drygt två år sedan på samma sätt som Märta gick bort , hemma under köksbordet .Hon finns med mig varje dag .

    SvaraRadera
  22. Ledsen för din skull :( du fick iaf vara med henne in i det sista... kramar

    SvaraRadera
  23. Så oerhört sorgligt för dig och för din familj. Jag förstår att det är oerhört tomt nu. Ta hand om er. Försök glädjas åt Gottfrid./ Blueberries

    SvaraRadera
  24. Ånej... jag har missat det. Facebook & datorpauser gör mig missande... men jag vet att du vet att jag förstår allt du går igenom min vän. Gottfrid är ju ditt plåster, han är din Gunda, han är din Bibbi... din räddning.
    Så här efter en tid, efter Rut gått kan jag säga att det känns mildare, men långtifrån osaknat. Jag saknar henne varje steg jag tar. Såsom du kommer göra med Märta... Vi är ju lika på det sättet du & jag. Våra krokodiler. Vår "förbannelse" vår räddning. Ingen var som dem, ingen kommer någonsin vara. & det är bra, tycker jag.

    Älskade Märta. Vila mjukt. Gottfrid axlar ansvaret & du kan vila lugnt.

    Största av kramar finaste du!

    Du finns i mina tankar, Märta med...

    KRAM LISA & röda

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare