söndag 13 januari 2013

Ett inte så muntert inlägg.

 

Så blev det värre igen.
Upp å ner. Ner å upp.
Mindre hysteriskt idag men malande å nedbrytande.
Det är nästan värre.

Att insikten sjunker in...
Det är så här det är. Så här det ska förbli.
Hon kommer inte tillbaka.
Hur jag än sörjer, älskar och behöver.
Hon är död.
Borta.

Jag vet inte, jag är ingen kvinna som åkt räkmacka genom livet.
Ingen kvinna som normalt vältrar mej i självömkan.
Tvärtom, jag bryter ihop och kommer igen.
Jag reser mej alltid på nio.
Nu är jag som en boxare. En sönderslagen kvinna fallen på knä.
Där knock out'erna träffar mej på kinden om å om igen och jag vacklar.
Vacklar å förmår mej inte att resa mej.

Människor ringer. De sms'ar om att jag ska höra av mej.
Människor som jag älskar och egentligen behöver, men jag kan inte...
Och att inte kunna prata... DET är inte likt mej.
Gottfrid och Minis sällskap är det enda jag orkar, och dem kan jag i gengäld inte vara utan mer än några minuter.
Det får inte bli tyst, då skär ångesten djupa sår inom mej.

Vad jobbigt det är att sorg inte är nog.
Att jag måste tänka på att jobba på onsdag igen.
Orka fokusera, ta patienters lidande, anhörigas smärta.
Klara stressen. Möta kollegorna. Som kommer tycka synd om mej eller låtsas att allt är som vanligt.
Eller sjukskriva mej.
Ta kontakt med en doktor och försöka förklara hur jag mår.
Ringa chefen.
Lämna mina kollegor i sticket.
Min man säger att jag måste gå tillbaka till jobbet.
Komma in i rutiner. Tänka på nåt annat. På nån annan.
Men hur ska det gå när jag inte ens orkar duscha. Inte orkar äta.
Jag har åldrats 30 år sedan i torsdags känns det som.
Jag vet inte...

Tårarna bara kommer. Om och om igen.
Less på livet. Less på kampen. Less på att ens försöka.
För Minis skull måste jag orka.
Annars hade jag bara lagt mej ner å legat till det tog slut.
Med Mini kan jag faktiskt skratta ibland.
Vi talade om att söka Märtas själ i en sköldpadda.
En som lever 150 år.
Hur jag skulle sitta där på hemmet, knacka den lätt på skalet och med knagglig röst säga:
"Kommer du ihåg när du var en häst Märta? När du på 1600 talet räddade mej från min elaka man? Kommer du ihåg när du var en hund Märta? Den vackraste Dogue de Bordeaux världen skådat?Å medan sköldpaddan tuggade så där tankfullt på ett salladsblad som sköldpaddor gör skulle jag svara med "Märtas röst" (så som jag alltid gjort):
"Ja det gör jag mamma, jag kommer faktiskt ihåg det faktiskt." Ja hon älskar ordet "faktiskt" Märta.
Å barn å barnbarn skulle ärva å få ta hand om den där jävla sköldpaddan som var Märta trots att deras respektive tyckte det var dö trist för "de hade lovat mormor att ta hand om Märta."
Så där pratar vi jag å Mini.
Å så skrattar vi.
Tills jag plötsligt börjar storgråta igen.

Puss/ Asta

12 kommentarer:

  1. A. Var ledsen. Även sådär knockout ledsen. För du sörjer mer än Märta vännen. Och därför orkar du inte riktigt nu. Jag vet. Och jag kommer alltid att finnas här. <3

    SvaraRadera
  2. Skrattet är en ventil när det är som mest illa som det kan bli. Å det är ett roligt skämt, charmigt och mysigt att tänka sig. Jag både känner tårarna komma och skrattar när jag läser. Jag kan inte ens föreställa mig hur det måste kännas för dig. Jag tycker det bara suger till i magen när du skriver ordet borta. Så definitivt. Du får känna hur det känns angående jobbet, kanske är det bra att komma iväg och får något handfast att hålla i eller så känner du att det inte går och ringer den där doktorn. Det är lördag nu, såret är ännu alldeles gapande stort och du behöver inte ta ställning ännu. Många kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är sant Maria, jag kan fundera än. Kram

      Radera
  3. Tack Ergo, men det ÄR faktiskt bara Märta. Alla mina andra problem... med ekonomi å äktenskap å gud vet allt... blir fjuttigt och obetydligt i jämförelse. Ingenting rent av. Men visst, jag var i dålig form innan. Inte mitt starkaste jag precis.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Sorg går inte att undkomma, oavsett vad sorgen handlar om. I ditt fall var det en "livskamrat", en "käresta", ett "barn", en vän, en tröstare, en "finns alltid där" och en hund. Din fina fina Märta. Så är kärlekens ansikten, många många ansikten. Man måste liksom rida ut stormen och inse att sorgen är evigt närvarande. Jag brukar tänka att om jaginte sörjer hade varelsen heller inte betytt någonting. Alltså måste jag sörja, glad...eller hur jag ska uttrycka det. Hellre sörja än inte känna...är ett annat sätt att se på det. Varje dags sorg är unik. Smärtan minskar med tiden. Sorgen består. Evigt. Och det ska den...på något vis göra.
    Låt den vara där, smek sorgen, kyss den, omhulda den. En dag vaknar du och livet ser annorlunda ut. Bättre. Och minnena är där. Soliga, fina. Sorgen finns. Men smärtan och tyngden är borta. Största kramen och evig värme. Cis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så vackert och så på pricken skrivet Cis.
      Jag bär med mej många kloka tankar och råd som jag fått av dej genom åren.
      Jag vet att du vet vad du talar om. Inte minst när det gäller sorg och att leva, inte bara överleva. Kram

      Radera
  5. Även om det inte hjälper dig så ska du veta att jag tänker på dig ett par gånger om dagen.
    Kram Nina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast jo Nina, det gör det. Det hjälper. Jag tror inte jag förmått överleva om jag inte känt att människor jag tycker om förstod mej. Kram

      Radera
  6. Och jag lider fortfarande med dig.Tänker mycket på dig. Det ska du veta. Jag tror det måste få läka ut. Det måste få göra fruktansvärt ont. Stärk kärlek är ju förenad med stark smärta. Tårarna måste få komma. Kanske varvat med skrattet och de fina minnena. Du har upplevt henne och då kan hon inte försvinna inom dig. Det är bara du som vet när och hur du orkar fokusera på annat och hur du orkar "tänka på annat". Jag tror som sagt det får ta den tid det tar.....
    Varma kramar Carina

    SvaraRadera
  7. Jag har läst, gråtit, lidit med dej och tänkt oerhört mycket på dej!
    Men har inga ord att uttrycka den empati jag känner för dej, tyvärr!
    Det är så hemskt och måste nog få ta sin tid att komma på fötter igen........

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare