måndag 7 januari 2013

Essensen av Asta

 
Bild: Ying och Yang.


Jag minns en lektion i filosofi på komvux.
Det blev intressanta diskussioner. Vi pratade om "Vad kännetecknar en människa?"
Tänk efter...
Vad skulle du säga kännetecknar en människa. Vad skiljer en människa från andra varelser?
Upprätt med två armar och två ben?
Knappast va?
Saknar du både armar och ben är du fortfarande människa.
46 kromosomer?
Inte det heller nä...
Osv.

Vad kännetecknar mej?!
På sista tiden har jag funderat mycket på det. Kanske framför allt i förhållande till vad som förväntas och önskas utav mej.
Min man tex. Han är trött på det liv vi lever.
Trött på att hundarna tar så mycket tid, kostar så mycket.
Han talar ofta om allt vi kunde gjort, allt vi skulle haft råd med...
... om inte hundarna fanns.
Han talar om lägenhet i centralt läge, om buffertar, om resor.
Han räknar på deras matkostnader, försäkringar, sjukkostnader.
"Lätt 3000 kr i månaden, troligen 4000 kr. Tänk det gånger 12. I runda slängar mellan 40 och 50 000 kr/ år!!! Ta det gånger hundens liv. Osv..."
Jag förstår hans resonemang.
Han är ingen "hundmänniska." Han tycker så klart om dem, som individer, men hade han fått välja så hade de bott någon annanstans.
Men jag då?
För mej är det inget val.
Jag uppskattar jättemycket pengar på banken och Greklandsresor.
Men jag kan inte leva utan hund.
Att ha hund kännetecknar Asta.
En Asta utan hund vore inte längre Asta.

Samma sak med barnen.
De är vuxna nu. De är inte hela mitt liv.
Men dom gör mitt liv helt, utan dem... samma sak. Jag vore någon annan.

Älskar du mej?
Ja då får du köpa att barnen kommer först. För alltid.
Att jag vill vara en närvarande mormor och inte bo i något solparadis på spanska västkusten.
Att jag är socialdemokrat, jobbigt jävla Pk.
Å att jag har hund.
Mycket kan jag ändra på. Välja bort. Kompromissa om. Stå över.
Men inte det.
Inte det.

Puss/ Asta

10 kommentarer:

  1. Djur är livet sa Långben. Utan häst är jag en räka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är sant Pipan. Fast hund för min del då :)

      Radera
  2. Kostar du på dom dyrt hundfoder.....? Försöker räkna lite på våra hundar i huvet för jag tyckte det lät mkt.....jag är ju så intränad på att våra hästar kostar en förmögenhet varje månad, så hundarna tänker jag inte ens normalt på. Men det kostar väl mer än vad man tror.

    Det är ju också så beroende på vad som händer och om de är friska eller ej. Han hästFjant hade ju vetr räkningar första året på fyrtio tusen riksdaler...fast vi hade försäkring förstås men ändå...också blev ju båda tikarna ormbitna och inlagda på djursjukan...också har ju Dillen varit lite skraltig han med.

    Challe han brukar inte säga så mkt om djuren bortsett ifrån när Fjant var magsjuk flera ggr på ett år då...

    Ja hur har vi råd egentligen med alla djuren?. Kanske för att vi typ inte gör nåt annat eller nåt. Hm. Verkar märkligt såhär när jag funderar..

    Klart du måste ha hund Asta. Du lever ju för dem. Du skulle inte fungera utan dom. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, dyrt å dyrt. De äter olika sorter av Royal Canin. Å det kostar ju.
      Försäkringarna likaså. Å lite öron här och korv där. Å vispgrädde i maten.
      Men det måste få kosta för mej. Att ha två hundar däremot är inte nödvändigt eg.
      Att vi gjorde så är ju för att ha en överlappningsperiod och över huvudtaget ha möjlighet att skaffa valp. Jag var tvungen att ha Märtas hjälp där med ensamhetstimmar osv.
      Kram

      Radera
  3. Fina A! Jag vet vad essensen av A är. Och du är du! Du kan inte göra avkall på det som får dig att andas. Punkt.

    Jag tänker skriva ett längre mail till dig i kväll på FB. För vissa saker har fastnat hos mig nu när jag läser dina inlägg. Och de vill inte lämna mig innan jag sagt dem till dig. *ler*

    Kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mail ikväll, vad härligt. Jag kände... några minuter innan jag läste detta bara... att jag verkligen skulle behöva prata med dej. Eller lyssna på dej :) Kram

      Radera
  4. Hej Asta,

    Hoppas allt är bra idag! Oavsett vad mannen tycker;)!

    Som jag brukar säga till folk i min omgivning, "älska dig själv först sen kan du på riktigt älska någon annan". Du mår ju bra av din hund, barnen, barnbarnen och sossarna;)! För att du ska vara innerligt lycklig så behöver du det i ditt liv, då ska du ha det. Vissa saker kan man kanske vara utan i livet men var och en har ju olika saker man inte kan vara utan! Lev livet som du vill leva så mycket det går. Mår du bra, mår din man, hund, barn och barnbarn bra. Det lyser om dig när man mår bra och leenden smittar..

    Ha en helt underbar kväll nu!

    Glöm inte bort att le!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Amo (mannen med den snygga häcken, jo det har jag nog sett... :)
      Tack för dina rader. Självklart är det som du säger. Det vet jag, men lik förbaskat är det skönt att höra nån annan säga det med.
      Kram på dej.

      Radera
    2. Hahahahahaha, man får väl tacka då=)!!

      Det var så lite, jag är bara glad att man kan säga några positiva ord och kanske göra en skillnad ibland! Det är alltid skönt att höra från någon annan att det är så som jag tänker.. Sen så är det med viktigt enligt mig att stå för det jag tycker och tänker oavsett om det inte är fördel mig=)! Man ska alltid vara öppen för förändringar och se möjligheter till förbättring! Ibland kan det ta långt tid innan man är redo att ta nästa steg, har du börjat tänka på det så är man ju iaf på rätt väg(förhoppningsvis;)!

      Kramar

      Radera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare