fredag 25 januari 2013

Du medmänniska, tänk dej för...



Det här är bilden av en hemlös mans hand.
Förfrusen efter flera nätter ute i kylan.
Polisen uppmanar nu allmänheten att noga tänka sej för innan de kör ut hemlösa från portuppgångar.

Alltså, det är förfärligt.
Jag går en runda på minst en timma om dagen.
Jag är rejält påpaltad av kläder och ordentliga kängor.
Mössa och fodrade vantar.
Å jag fryser som fan.
Det är så skönt att komma in i värmen igen, men ibland tar det en god stund att sluta frysa.
Det kan krävas en mugg te eller en het dusch.

Det finns människor som inte har något hem.
Människor som inte längre har sociala skyddsnät.
Som sover utomhus.
Människor som ingen vill se, ingen ta ansvar för.
I många fall har de drogproblem.
I andra psykiska sjukdomar.
Ofta dubbeldiagnoser.
Det är människor som inte ryms någonstans i Sverige som det ser ut idag.

Men det är människor!
De har varit små barn precis som vi.
De har haft drömmar och planer med livet precis som vi.
Livet har farit fram med dem hårdare än de klarat av.
Det kunde varit jag.
Det kunde... faktiskt... varit du.
Ingen människa skulle frivilligt välja ensamheten, otryggheten och kölden.

Du lyckliga människa med platt tv och braskamin.
Du lyckligt lottade kvinna el man som sitter där mitt i fredagsmyset med chipset, vinet och tvkannan...
... tänk dej för!
Kör inte ut en behövande människa ut i kylan om hen sökt värme i just din port.

Trevlig fredag!

Puss/ Asta

6 kommentarer:

  1. I mitt tidigare liv, som polis, hade jag många duster med kolleger som helt saknade förståelse och empati. Jag är glad över att det ser annorlunda ut, idag! Jag har många gånger önskat en annan sorts polis. Nu har den sorten kommit, det ger värme i hjärtat:).

    SvaraRadera
  2. Vad fint skrivet! Viktigt ämne att ta upp och viktigt med medkänsla till våra med människor.

    Kram Nina

    SvaraRadera
  3. Ett ämne som ligger mig oerhört varmt om hjärtat och som inte kan tas upp ofta nog! Jag älskar när du belyser såna här elimentära och viktiga saker! Fortsätt med det vännen...kram Mariah

    SvaraRadera
  4. Alltså, vad ÄR det för hemsk typ av människor som kör ut hemlösa i kylan bara för att de sökt sig in i trappuppgången??? Jag läste det här tidigare och jag får rysningar av den hjärtlösa värld som visas upp!

    SvaraRadera
  5. Bilden är väldigt otäck å tydlig och när man verkligen tar in att det är någons bror, pappa, son eller what ever som ser ut sådär och tänk dig hur ont det måste göra - så hoppas man på varm medmänsklighet. Håller med Mariah här ovan, tycker om dina samhälls inlägg. Kram kram!

    SvaraRadera
  6. Vad hemskt. Det gör ont i själen att se detta. Men så viktigt att se och inte blunda!

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare