fredag 1 februari 2013

Asta skrev en lista

 

Jag sitter här med nyfärgat blött hår och ska strax gå å sussa (jo, jag VET...)
Tänkte bara att jag skulle slänga ihop en käck liten lista först.
Det var länge sedan.

Vad tror du?
Lätt fråga inte sant? :)
Vilken ingång ska man välja lixom?!
Jag tror på Gud... om än med tvivel... jag tror på människans dubbla förmåga till gott och ont. Jag tror på att efter varje vinter kommer en vår, även på det mentala planet. Det gäller bara att härda ut. Å att klä sej varmt om fötterna.

Vad räds du?
Jag räds mycket. Jag är nog förmodligen den räddaste människa som jag känner.
Å samtidigt är jag modig.
Jag räds livet, döden, ålderdomen. Jag räds ensamhet och fattigdom.
Konflikter och att överges.
Jag räds den växande egoismen i Sverige och vad det skall göra med oss som land och folk att först å främst sko sej själv.
Jag räds Sd's framgångar. Att köra bil till främmande platser och att vara mitt på djupa hav.
Jag räds att ha fel... å att aldrig få återse Märta och jag räds så klart att nåt ska hända de jag älskar. 

Vad vet du?
Jag vet att jag är en privilegierad kvinna, i ett privilegierat land, i en privilegierad tid. Jag vet att jag har styrkan inom mej och att livet inte handlar om "att ha roligt hel tiden." 

Vad hoppas du?
Åhh, jag hoppas mycket. Att de mina ska få må bra, att mitt barnbarn som föds i juni ska få bli en lycklig människa, att Gottfrid ska leva i hundra år och att jag ska finna glädjen till yrket igen eller modet att bryta upp.

Vad längtar du efter?
Att få må bra, att känna mej stark, en varm sommar utan allt för mycket pollen.
En ny regering. Att 2013 blir vad jag hoppas på. Att jag vågar vara mer sann mot mej själv.

Vad grät du för sist?
Det var hos doktorn i måndags när jag beskrev hur jag mådde och talade om Märta. Ledsen har jag varit sedan dess, men jag gråter inte hela tiden längre.

Vad har du för hårfärg till naturen och vad har du för hårfärg nu?
Till naturen har jag från början råttfärgat som de flesta skandinaviska kvinnor och numera grått mestadels. Fast jag färgar det mörkbrunt.

När skrattade du senast?
Idag åt nåt tokigt Gottfrid gjorde. Minns inte riktigt.
Det var rätt länge sen jag skrattade så där innerligt mycket. Månader sen tror jag.
Det är illavarslande för precis lika mycket som jag är en rädd människa så är jag en glad människa. I det närmsta flamsig.

När kysstes du senast?
Oj, oxå länge sen. Kanske på nyår.

Vilken låt har du nynnat på idag?
Blott en dag. Psalmen som alltid ger mej tröst på nåt vis.
Å nån jäkla reklamgingel "allt det gooooda"

Vad gör dej arg... så där i vardagen?
Människor som envisas med att säga Negerboll. Eller som röstar på Sd.
Eller som likgiltigt rycker på axlarna och säger att "de skiter i politik för det är tråkigt."
Förakt mot missbrukare och utslagna. Förakt mot de som bryter normen.
Å på min man. Han blir jag rätt ofta arg på. Ibland välförtjänt.

Vad har du för åsikt som mest skiljer sej från flertalet andra?
Det snackas mycket om sexuella trakasserier numera. Jag tycker självklart att det inte är ok, när det ÄR det, men mycket blir så uppförstorat idag.
Finns det inget som heter komplimanger? Flirt? Bus? Numera.
Och sen det här med bensinpriserna. Att det gott kan höjas. Det brukar folk gå igång på.

Vem är ditt "frikort"?
Känner mej just nu tämligen ointresserad av män, sex och romanser men ska jag ändå klämma i med någon får det bli Anders Bagge. Tycker själv att vi är en himmelsk matchning.

Vad drömmer du om?
Just nu? Att bli stark o glad å modig.
Å kanske en Greklandsresa.

Hur många människor älskar du?
Kanske 15 stycken.

Hur många älskar dej?
Betydligt färre.

Hur många bryr du dej om?
Många fler

Hur många sexparners har du haft?
Som varit nåt å ha? Inte många.

Hur många avskyr du?
Avskyr som i ordets mäktiga betydelse... egentligen ingen.
Föraktar en del. Såna som springer med skvaller, Jimmie Åkesson å hans scha la la la la snubbar. Men känslan av avsky kommer inte lätt till mej.

Vem har du fått höra att du är lik?
Jill Johnsson, Caroline af Ugglas och Mona Sahlin.
Vet inte om jag är så lik nån av dem egentligen och ännu mindre hur de är lika varann.

Har du gjort något oförlåtligt?
Ja

Sååå... sleeping time. Svara gärna. I egen blogg el som kommentar.

Kärlek å go natt/ Asta


10 kommentarer:

  1. Åhhh, vilken bra lista - och på många ställen så andas den sååå mycket du.. Den skall jag också göra!

    Och du - ser fram emot att se på måndag! *ler* Kramar i mängder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillade den, ser fram mot dina svar. Å måndag. Har dock lite svårt att längta till månd för jag ska till tandläkaren då. Fy fasen. Kram

      Radera
  2. Jag tror på människans inre godhet, fast att jag håller på att bli överbevisad
    Jag räds björnar och att världen som vid ser och känner den kommer att gå under.
    Jag vet massa onödigt men ohh så intressant.
    Jag hoppas att livet blir bra och att ju jag blir nöjd och inte ångrar nåt på livets höst.
    Jag längtar efter lycka, smek och lek.
    Jag grät härom dagen när en favvoperson dog i min bok, och för att jag trodde en annan favis i samma bok dog.
    Jag var blond nu fattig eller nåt.
    Jag skrattade senast i dag åt mig själv.
    Jag minns ej när jag senast kysstes.
    Let her go med ?
    Jag blir arg på korkade människor.( som jag anser är korkade)
    Jag är ganska Pk i jämförelse med mitt umgänge så det blir svårt att säga.
    Jag har inget frikort, löjligt tänk tycker jag.
    Jag drömmer om utb och framtiden, hur kommer den att se ut och bli.
    Jag älskar många många, nästan för många.
    5 kanske som älskar mig så där på riktigt.
    Bryr mmig för mycket om för många.
    Avskyr inte särskilt många kan ej komma på nån spec nu. Men det finns säkert.
    Mamma, mamma och mamma.
    Vet inte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina svar gumman.
      Kram

      Radera
  3. Jag vet inte vad jag tror. Känner ibland och hoppas alltid på en kärleksfull, stark kraft.
    Jag räds döden.
    Jag vet att livet är en gåva och att jag hade tur när jag fick mitt.
    Jag hoppas att mina barn får ha det bra.
    Jag längtar efter sushi.
    Senast jag grät var i bilen påväg hem idag pga skitdag på jobbet, inga marginaler kvar efter influensan.
    Jag har min egen hårfärg nu; mörkblont. Ljusa slingor i topparna.
    Jag skrattade senast i eftermiddags på jobbet åt en kollegas nöjdhet över att få en semla.
    Jag kysstes senast för en timme sen med min sambo.
    Idag har jag INTE nynnat på någon sång.
    Så där i vardagen blir jag inte särskilt arg faktiskt. Irriterad på jobbet när det inte fungerar pga organisation, teknik, byråkrati.
    En åsikt som skiljer mig från flertalet är att jag gärna skulle göra alkohol olagligt.
    Mitt frikort skulle möjligtvis vara... Neh, kommer inte på någon. Åh, vad tråkigt, men säg sångaren i Mando Diao (se när han sjunger "Strövtåg i hembygden" på Skavlan på Youtube) då.
    Jag drömmer om att slippa jobba 8-17.
    Jag älskar kanske 20 personer.
    Av dem älskar nog 15 mig tror jag.
    Hur många man bryr sig om går ju inte att räkna knappt.
    Jag avskyr ganska många om man tänker på dem som abstrakta våldsverkare, de som utsätter andra för en massa lidande, men "riktiga" personer... Nog mer förakt och frustration över att folk kan vara så dumma i huvudet ibland.
    Jag har fått höra att jag är lik Marie Sernholt för sisådär 15 kg sen haha! Annars alltid pappa och ena syrran.
    Jag har gjort saker som inte kunnats förlåtas. Avslutat en fin vänskap väldigt ofint i tonåren bland annat.

    Listor är kul!
    Kram Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marie Sernholt... så pass. Det är lite hetare än Mona Sahlin (även om hon är min stora idol.)
      Kan relatera till det mesta du svarat utom sushi. Bläk. Kram

      Radera
    2. Ibland kommer man ihåg de kommentarerna man vill komma ihåg ;-) åh andra sidan; Jill och Mona, vilken grym kombo du förkroppsligar! Kram Elin igen

      Radera
  4. Underbart - och du, du ÄR lik de tre: samma energi som af Ugglas, samma glimt och leende och ögon som Jill och samma patos och retoriska förmåga som Mona!! You go girl!!!!

    Och du - vi kanske hinner att ses lite snabbt nu på söndag istället?? Kraaaaaaaam

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare