torsdag 24 januari 2013

Asta, Legitimerad slagpåse

Jag har gått och blivit en sån där som jag aldrig trodde att jag skulle bli...
En bitter sjuksköterska.
Undan för undan har min stolthet och min glädje över yrket monterats ner och ersatts av denna känsla istället... att om jag bara kunde något annat/ om jag bara haft råd att studera till nåt annat... ja då skulle jag ha gjort det.
Min äldsta dotter är sjuksköterska sedan 1 år tillbaka.
Jag peppade henne som fan att välja detta yrket. Sa att det var världens bästa yrke. Idag är jag inte alls säker på att jag tycker det.

Ta mej med en nypa salt, jag är påverkad av min sinnesstämning absolut.
Av att jag inte mår bra. Men känslan över yrket har ändå funnits med mej ett tag och vuxit.
Detta är kanske den typen av inlägg som kan vara dumt att skriva.
Om någon framtida arbetsgivare läser det.
Trist attityd liksom.

Men jag är sann. Först och främst mot mej själv.
Villkoren för en sjuksköterska, åtminstone på en akut medicinavdelning, har avsevärt tuffat till sej på senare år.
Vi snackar inte löner nu, även om det är ett hån.
Nej, vi pratar villkor. Arbetsmiljö. Patientbeläggningar. Rutiner.
Viljan som nästan all vårdpersonal har att göra ett gott jobb men som känns omöjligt numera.

Den sista tiden möts vi allt oftare av missnöje.
Framförallt från anhöriga men även från patienter.
De klagar över allt möjligt. En hel del rimligt, annat inte...
Å de är JÄTTE arga. Ofta helt otroligt påstridiga och oförskämda.
De skäller över allt ifrån att det är smutsigt till maten som serveras till att "pappa" får dela rum med någon som är sjuk. De skäller över att vi isolerar salar, följer hygienrutiner.
Ingen vill ha sin "pappa" instängd på ett rum med en annan patient som kanske har vinterkräksjuka.
Det kan jag självklart förstå.
Vad jag inte kan förstå är att de inte är mottagliga för fakta och argument.
Vården ser inte ut som så att alla kan ha enkelrum.
Eller att var och en kan ta särskild hänsyn till.
Tyvärr.
Vi sjuksköterskor måste fylla upp sängarna, måste ta emot patienter så det inte stockar sej på akuten, patienter måste in oavsett. Därför att de är sjuka.
Man kan tycka vad man vill om vårdsituationen i Sverige idag men det är ingen enskild sjuksköterska eller läkares fel.
Skattepengarna är slut.
Detta är vad ni betalar för.
I staden där mitt lilla sjukhus ligger har Moderaterna suttit vid makten i evigheter.
Människor väljer om dessa politiker om och om igen.
Men kom inte å gnäll då!

Jag är jävligt trött på att gå till jobbet och göra mitt bästa.
Ut efter de förutsättningar jag tilldelas.
Jävligt trött på att få utskällningar för saker som jag inte rår över.
Jävligt trött på att mina argument om att deras klagan må vara befogad men de får vända sej till rätt nivå. JAG kan inte göra något.
Vi sjuksköterskor förväntas vara änglar. Förväntas ha den där ständigt milda rösten.
"Jag förstår..."
Att svälja förolämpningar och skällsord med överseende och hjälpsamhet.
Trött på det!

Puss/ Asta

7 kommentarer:

  1. Jag kan verkligen föreställa mig hur dina arbetsdagar ser ut, trots att jag knappt sätter min fot på sjukhus. Har turen att vara frisk och ha en frisk familj. Men jag förstår att du har ett riktigt slitigt arbete och får höra mycket skit! Du ska ha all cred för det! Jag hade nog aldrig pallat det! Men jag är helt övertygad om att du hade passat bra som socialpedagog! Det får du bli i ditt nästa liv! :-) Stor kram vännen /Mariah

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mariah. Nu tror jag dessvärre inte att socialpedagoger får så mkt mindre skit. Det har väl med utsatta människor att göra och resurser som inte räcker till.
      Men i MIN vardag som privatperson försöker jag tänka så, "vem bär ansvaret"... knappast den där ssk el telefonförsäljaren el vad det nu är.
      Kram

      Radera
  2. Ja det har jag tänkt på. Att det är ni som får ta stryk. Och jag gillar inte att dela rum med nån men det är liksom svårordnat. Det finns ju inte fler platser är vad som finns. Och jag har också varit isolerad i kräksjukerum och inte fått gå ut i korridoren. Thats life. Däremot tål jag i allmänhet inte läkare för 90 procent av de jag träffat har varit idioter. Det står jag för. Men sån där resursbrist är ju ofta orsak till utbrändhet, också blir man ju hudlös när man blitt för trött. Känner igen det där från socionomtider. "Gör ditt jobb med alldeles för få resurser." Det kräver sitt att inte ta åt sig när folk skäller.kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår frustrationen som patienter och anhöriga kan känna... men absolut.
      Vad jag är less på är att de tar sej rätten att behandla mej otrevligt och ibland rent hotfullt för att jag gör mitt jobb.
      Å för att de inte lyssnar på argument. Eller tar sin ilska till rätt nivå.
      Bha!!!
      Kram

      Radera
  3. Många är de gånger jag har tänkt på det när jag varit på sjukhus. Att sjuksköterska skulle jag aldrig orka vara. Sen slår det mig att jag är lärare. Och om vi säger så här - väldigt många har väldigt mycket åsikter. Om ALLT! Som de gärna delar med sig. Och samtidigt slänger in små personliga kommentarer; som att jag är dum i huvudet. Eller annat mysigt. "En djälva fitta" eller annat....

    Vännen, visst är man extra känslig när man är slut som människa - men ni får ta emot orättvist mycket skit. Som inte är ert fel. Och folk fortsätter rösta på dem som monterar ner vår välfärd. Piss helt enkelt!!

    Kramar

    SvaraRadera
  4. Det är bra att du nämner det där med att det faktiskt inte bara är lönen som är för jä*la dålig inom din yrkesgrupp utan att det faktiskt är i princip "allt"! Det är inte så konstigt att det sker sjuksköterskerevolutioner och dylikt.

    När jag hör folk säga att vårdpersonal ska inte klaga "för de har faktiskt valt det där dåligt betalda jobbet" så brukar jag tänka just så att ni sannerligen borde kompenseras för de dåliga atbetsförhållanden som ni också har!

    SvaraRadera
  5. Vad bra att du är uppriktig och saklig. Jag hoppas att du får den ork du behöver. Ett andrum kanske.

    Mitt ex var superotrevlig mot många inom vården så jag ber å hans vägnar om ursäkt. Han kommer troligtvis inte göra det själv.

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare