måndag 10 december 2012

Utrotningshotade pepparkakor



Det pågår en massa pseudodebatter på facebook om rasism.
Eller rättare sagt om omvänd rasism. Om alla våra hotade traditioner.
Traditioner som den politiskt korrekta maffian å muslimerna vill ta ifrån oss.

Nån liten kille i Laxå hade tydligen inte fått lov att klä ut sej till pepparkaksgubbe för sin lärare.
Eller så hade pojken missförstått. Eller föräldrarna. Eller journalisterna. Eller...
Ja hur som helst är det tusentals människor som har känt sej väldigt hotade av det här.
Va?! Ska vi inte ens få lov att vara pepparkakor längre?
Vart fan är det här samhället påväg?
Jo jo, det börjar med en pepparkaka och snart får vi inte fira jul länge.
Fifan och hujedamej. DET måste vi starta grupper på facebook om.


Någonstans hade någon hört att det skulle förbjudas skinka på julbordet.
"Av hänsyn till muslimerna." Jo jo.
Jag känner mej själv fruktansvärt bekymrad här. Någon pepparkaksdräkt äger jag inte, så det problemet känns inte personligt, men julskinka med stark senap på gott knäckebröd tycker jag om.
Å vill gärna ha kvar.
Därför ställde jag frågan på några upprörda trådar på facebook om detta.
Hur många restauranger är det vi pratar om?
Alla som serverar julbord landet runt?
Hälften?
Eller är det bara ett tjugotal?
Jag bad att få veta restaurangernas namn och gärna telefonnummer oxå så jag kunde ringa och bringa lite ordning i det här. Protestera. Tala dem till rätta.
Men då var jag tydligen "dum i huvudet" som krävde källor på något sådant.
De hade ju läst det... någonstans.
Jag respekterade inte andras åsikter.
I samband med den kritiken gentemot mej hävdades deras rätt att få säga negerboll "för det är inte alls rasistiskt."

Vi tar det igen.
Nej jag respekterar inte dumheter. Säger man tillräckligt mycket dumheter så klassar jag personen i fråga som dum. Å dumma människor är nåt av det värsta jag vet.
Dum som i att ha fått en hjärna och ett intellekt men välja att inte använda det.
Dum som i att utgå att ens egna lilla verklighet är hela världens verklighet.
Dum är man om man sväljer allt man läser, inte är det minsta källkritisk, inte funderar över varför vissa diskussioner sprids och i vilket syfte.
Dum är man om man envist hävdar sin rätt att kalla saker vid kränkande namn och använder sin egen jävla måttstock för att avgöra om det är kränkande eller ej.

Förövrigt fick inte min väns son vara utklädd till julgran för ett gäng år sedan.
Läraren tyckte att han "inte skulle sitta där och göra sej lustig" när han sa att han ville det.
DEN gången var dock inte Afttonbladet på plats.

Puss/ Asta

4 kommentarer:

  1. Överlag verkar förbluffande många människor tro på i stort sett vad som helst så länge det står i någon form av media.

    Tänk själv, säger jag.

    SvaraRadera
  2. Du skriver så himla bra i vanlig ordning och det är som de säger inom vården:"Man ska aldrig hänvisa eller lita på någons sunda förnuft..." för då vet man aldrig vart man hamnar. :) Älskar det sista. Ja, varför kunde han inte få vara julgran? Min son ville vara spiderman ett år, men det ratades också. :) Tack och lov så har mina inget lucia tåg i år, utan är bara publik. Känns otroligt skönt.
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  3. Blir bara trött - folk är så oförsiktiga med vad de hör och var de läser saker och ting. Saker blir sanna - utan att det är det. Och jag tycker man får äta vad man vill - bortsett från att kannibalisera.. Och. Du är grym!!!!!

    Många kramar

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare