söndag 30 december 2012

Meningen med livet



Min dotter skrev om "meningen med livet" på sin blogg.
Jag blev inspirerad, fast kanske ur en annan synvinkel.
Vad ÄR egentligen meningen med livet? Vad gör vi här? Är vi här av nån särskild anledning?

Mina svar till mej växlar. För givetvis har jag ställt mej frågan många gånger. Det tror jag alla människor gör.
Åtminstone vi som är priviligerade nog att ha tid. Som inte måste arbeta 24/7 med att hålla svälten utanför dörren.

Ibland blir svaret strikt biologiskt.
Därför att vi föds, lever och dör som alla andra biologiska varelser.
Under tiden skall vi föröka oss och ta hand om vår avkomma så livets kretsgång kan fortgå.
När vi dör händer ingenting mer än att vi förmultnar och blir en del av jorden.
Av jord är du kommen, av jord skall du åter varda.

Ibland är svaret mer filosofiskt.
Att vi är satta här för att älska. För att förändra.
Att vi lever för att lära oss om hur det är att vara människa. Ibland tror jag att vi har ett liv på oss, ibland att vi lever till läxan är gjord.
Därefter når vi något slags Nirvana. Ett paradis. Den eviga vilan.

För mej personligen... och i detta (enda?) liv... så är meningen med livet kärlek.
Kärleken till mina barn, till mina barnbarn, till mina hundar.
Vänner, maken, föräldrar.
Att hitta mitt sammanhang och att läka mina sår.
Att på min dödsbädd få känna mej "klar." Nöjd.

2 kommentarer:

  1. *ler* Fina A (saknar dig förresten!) det var ett djupt inlägg - precis som det innan. Meningen med livet.. Hmmmmm... Jag har faktiskt inte en aning. Alls. För jag tror ju som jag gör. Inte sant? Men kan det kanske vara att matcha? *ler* Som jag precis skrev om i mitt inlägg? :)

    Du - jag lovar - bättre!!!

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste din kommentar inne hos mig precis. Skrev ett svar där! Puss på dig

      Radera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare