söndag 16 december 2012

Igelkottens elegans


I Bloggdalas bokcirkel har vi nu kommit till recension av Ergo Sums val av bok...
"Igelkottens elegans" av Muriel Barbery.
En bok som sålts i 2 miljoner exemplar bara i Frankrike och rättigheter är sålda till 39 övriga länder.

Berättelsen utspelar sej huvudsakligen i en fastighet i ett av Paris mest fashionabla kvarter.
I centrum för historien står Renée Michel som är portvakt i huset.
Hon är en mångfacetterad kvinna, självlärt inom konsten... litteraturen, filosofin, musiken, filmen.
Hon gör allt för att inte synas och för att leva upp till bilden av hur en outbildad och anspråkslös portvakt skall bete sej. Är barsk och fåordig, har på tv'n som bakgrundsljud, döljer noga sitt intellekt.
Varför... ja, det får vi som läsare undan för undan veta under romanens gång.
Hennes enda vänner är den tjocka och välgödda katten Leo och hembiträdet Manuela.

Parallellt med Renées berättelse får vi även lära känna 12 åriga Paloma Josse.
En intelligent unge som bor med sin familj i det fina huset.
Paloma tillbringar dagarna med att vara arg och upprörd på sin familj, filosofera djupa tankar om livet och att planera sitt självmord på sin 13 årsdag.

Renée och Palomas vägar korsas när den japanska affärsmannen Kakuro Ozu flyttar in.

Detta är 346 sidor ren njutning att läsa.
En bok som... för mej... inte skulle ha passat att läsa när som helst då den stundvis vecklar in sej i beskrivningar av miljöer och personporträtt som kräver en hel del uppmärksamhet.
Författaren skriver med långa meningar och hänvisar till ibland svårbegripliga begrepp.
Men nu passade den. Nu passade den alldeles utmärkt och trots att mycket lite händer som för handlingen framåt lyckas författaren via sina romanfigurer att hela tiden hålla mej intresserad och spänd på fortsättningen.
Jag är en sucker för vackra ord. För snirkliga och begåvade formuleringar. Jag älskar när en bok får mej att fundera. När slutet gör mej överraskad och när berättelsen berör mej.

Bara titeln är ju underbar. "Igelkottens elegans."
Varför heter den så?
Jo, unga Paloma funderar över portvakten på följande sätt...
"Madame Michel... hur ska jag säga? Hon utstrålar intelligens. Och ändå anstränger hon sig, ja det syns att hon gör allt hon kan, för att spela portvakt och framstå som korkad..
Men jag har iakttagit henne när hon talade med Jean Arthens, när hon talar med Nepturn bakom Dianes rygg, när hon betraktar damerna som går förbi utan att hälsa.
Madame Michel har igelkottens elegans: utåt är hon full av taggar, en riktig fästning, men min intuition säger mig att hon inombords är lika enkelt raffinerad som igelkotten, detta lilla djur som felaktigt uppfattas som slött och som är obevekligt enstörigt och otroligt elegant."


Boken får högt betyg av mej. Absolut en 4. En riktigt stark 4. Kanske till och med en svag 5:a.
Det är en historia som kommer att leva med mej länge och som jag säkert kommer att läsa om.
Jag tackar Ergo för hennes val och lämnar över till Emelie att välja ny bok.
Samtidigt uppmanar jag fler att hänga på!
Kom igen, detta är ROLIGT att göra tillsammans. Att vidga sitt läsande till sådant man kanske inte själv skulle ha valt, upptäcka nya pärlor, och få analysera tillsammans.

Puss/ Asta

4 kommentarer:

  1. ahhh, vad olika vi är, jag skippade denna bokrecension för jag har försökt läst boken flera gånger men kan banne mej inte, tycker den är döööötrist!!! blir kul att se vad emelie väljer!

    SvaraRadera
  2. *ler* Finaste A - visst var den underbar?? Älskade den också!!! Och nu finns min recension ute också...

    Kramar i massor

    SvaraRadera
  3. Hmm, jag var för rastlös för den här boken, även om även jag uppskattade det vackra - inledningsvis...

    SvaraRadera
  4. Jag är ledsen, men jag måste ta en paus från den här ljuvliga lilla bokcirkel. Jag VILL jätte gärna läsa den här boken, jag har börjat och tycker att den är mycket intressant. Men jag har så mkt annat i huvudet just nu att jag kan inte koncentrera mig. Tankarna bara flyger iväg... det går bara inte. Någon annan får gärna välja bok eller om vi ska ta en paus till januari. Vad tycker ni andra?

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare