tisdag 4 december 2012

Astas adventskalender. 4:e december

Tänkte köra en serie. Från 1:a dec till julafton. En riktig bloggutmaning till mej själv. Adventskalendern kommer att bestå av människor som inspirerar mej. Eller som jag tycker är duktiga. Eller snygga.
Människor jag gillar helt enkelt. Jag kommer att blanda kända och privata godingar.
Välkomna till Astas adventskalender.

4:e december. Jag bjuder er...
 
Ergo Sum,
40 år i år, alltså rimligen född 1972.
Gift. Tvåbarnsmamma. Lärare. Politiker. Syster. Dotter.
Allas vår Ergo här på vår blogg, men för mej så har hon kommit att bli så mycket mer.
En vän. Nej inte en polarinna, inte en kompis, en vän har hon kommit att bli.
I facket av en handfull andra, högst värdefulla, oersättliga vänner.
Min nyaste skatt.
För att nämna en strof ur Astrid Lindgren "När två själar av precis samma skrot o korn möts, då tänds det liksom ett ljus i deras ögon." Så var det. Så är det för mej.

Vi är lika på så många sätt. Olika på en del andra.
Men vi är lika på alla sätt som betyder något.
Hon är en bättre upplaga av Asta... och hon gör mej till en bättre människa.

Denna undersköna kvinna har ju verkligen allt. Allt... och hon vet inte ens om det.
Hon är snygg så man dånar. Snygg så varenda karl i rummet vänder sej om efter henne å hon verkar uppriktigt ovetandes om det.
Hon är klok. Hon är beläst och hon har en väldig massa erfarenheter att ösa ur.
Ändå blir hon aldrig överlägsen, aldrig så där fixerad vid att höras som människor i den sistsen kan bli.
Nej, hon lyssnar lika intresserat på lilla mej.
Våra ord faller in i varandra, meningar länkas ihop, ämnen byts utan att jag riktigt vet hur.
Ja första gången vi sågs blev jag så hänförd att jag glömde att äta.
Glömde äta min pizza! Pizza!

Ergo är magisk. Tid å rum försvinner när man lyssnar på henne. Ser på henne.
Hon är en så god vän och hon säger aldrig "gör si eller gör så" men hon kommer med klockrena analyser och vägledande råd som jag redan gjort mej beroende av.

Jag tycker rasande mycket om dej. Jo men faktiskt. Å jag hoppas att vi bara är i starten på en lång vänskap.

Puss/ Asta

7 kommentarer:

  1. Oj... Verkligen A.. Oj!!!!! Helt mållös sitter jag nu... Tårögd. Tack finaste du för allt vackert du skriver om mig - undrar lite tagen om du ändå inte misstagit dig lite?? *ler*

    Klart vi är vänner!!! "Du och jag Asta - du och jag" <3

    SvaraRadera
  2. Åh, hurra! Fin känsla, det där :-)

    SvaraRadera
  3. Inte tror jag du misstagit dig om Ergo inte...
    Så underbara bilder på vovvarna i förr förra inlägget!!

    SvaraRadera
  4. Å vad fint du beskriver henne! Jag känner ju Ero bara via bloggen, men kan tänka mig att vartenda ord stämmer!
    Ha det gott! Therese

    SvaraRadera
  5. Vackert skrivet, här har jag ju ingen personlig kommentar mer än att konstatera att det är så vackert med sån vänskap!

    SvaraRadera
  6. Så himla fint skrivet. Ja hon Ergo är en vacker person både in o utvändigt. Ni två passar säkert bra ihop! Kram på dig och ge Gottepojken en puss från mig!!

    SvaraRadera
  7. Verkligen jättefint skrivet!

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare