måndag 3 december 2012

Astas adventskalender. 3:e december,

Tänkte köra en serie. Från 1:a dec till julafton. En riktig bloggutmaning till mej själv. Adventskalendern kommer att bestå av människor som inspirerar mej. Eller som jag tycker är duktiga. Eller snygga.
Människor jag gillar helt enkelt. Jag kommer att blanda kända och privata godingar.
Välkomna till Astas adventskalender.

3:e december. Jag ger er...
 
Jonas Gardell.
Född- 62. Författare, dramatiker, komiker, artist.
Å riksbög. Förstås. Gift med den nästan lika älskvärda Mark Levengood.
Jag äääälskar Jonas Gardell. Jag tror faktiskt att jag har en livslång kärlek till denna man.
Hans trognaste faghag... om han bara visste vem jag var.

Jonas Gardell är förmodligen en av jordens mest begåvade människor, otroligt på allt han tar sej för och dessutom så fruktansvärt klok.
Jag älskar hans humor och hans sinne för att få publiken att vika sej av skratt ena sekunden för att nästa bli gravallvarliga av allvaret.
Han kan verkligen det där... tala om allt från rent trams till bråddjup smärta.

Han har ett starkt rättspatos och engagemang som jag beundrar.
När morden å tragedin på Utöja hade skett så skrev han så klokt på facebook om vikten av att sörja och vara bestört men oxå av att agera i demokratins och solidaritetens namn.
Om att gå med i ett politiskt parti, demonstrera, gömma en flykting...

Framförallt tycker jag om när Jonas Gardell talar om Gud och Jesus.
Hans och min tro och syn på kristendomen stämmer väldigt väl med varann.
Har ni inte läst hans bok "Om Jesus" så har ni verkligen missat något, se till att ta ikapp det.
Nu! Med en gång.
Han har även skrivit boken "Om Gud" som jag självklart skall ta mej ann så småningom.

Aldrig ska jag sluta älska dej...

Puss/ Asta

7 kommentarer:

  1. Gillar det som jag sett på tv av Jonas. Men inte läst hans böcker, tror jag ska ta tag i det under julhelgen :) Måste säga att jag verkligen tycker om din adventskalender, än så länge i alla fall *s* /Malin i Skene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan varmt rekommendera nästan allt Jonas har gjort el skrivit. Kram

      Radera
  2. *ler* Och återigen håller jag med! De gånger jag sett honom live har jag skrattat mig halvt fördärvad, hans böcker har jag gråtit till.. Fantastisk!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Torka inga tårar utan handskar...Fantastisk skildring.
    Häls. Anneli

    SvaraRadera
  4. åh, allra bästa gardell på en av mina döttrars födelsedag!!!!

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare