söndag 2 december 2012

Astas adventskalender. 2:a december

Tänkte köra en serie. Från 1:a dec till julafton. En riktig bloggutmaning till mej själv. Adventskalendern kommer att bestå av människor som inspirerar mej. Eller som jag tycker är duktiga. Eller snygga.
Människor jag gillar helt enkelt. Jag kommer att blanda kända och privata godingar.
Välkomna till Astas adventskalender.

2:a december. Jag bjuder er...
 
Astrid Lindgren.  Född 1907 i Vimmerby, död 2002. Den största svenska författare vi haft i detta land. Min stora litterära idol.
Som ingen annan har hon påverkat allas vår barndom och bokstavligen blivit en del av våra liv.
Hon har myntat uttryck som används av oss alla, skrivit sångtexter som blivit snudd på nationalsånger.
Vi har alla en egen, privat, relation till Astrid Lindgrens sagor.

Genom hennes berättelser löper livet.
Idylliska somrar, alkoholism, fattighus, sorgen efter föräldrar som dött.
Ensamhet, gemenskap, livet efter detta.
Fantasi och realism.
Starka flickor som Pippi och Ronja.
Modiga barn som Emil och Madicken.
Fantastiska äventyr som i Mio min Mio och Bröderna Lejonhjärta.
Underbara karaktärer som Melker och Kajsa Kavat.

När jag var liten läste jag ofta en mindre känd Astrid Lindgrenbok för min lillebror.
Den hette "Allra käraste syster."
Minns den rätt vagt men den handlade om en ensam flicka som under en rosenbuske hade ett hemligt liv, med sin allra käraste (påhittade) syster.
De gjorde äventyr tillsammans.
Själv har jag läst alla Astrid Lindgrens böcker för barnen då de var små.
Vi har suttit uppkurade i soffan och sett hennes filmer om å om igen.
Jag tror, fullt å fast, att genom att som barn ta del av och älska denna kulturskatt så blir man en god människa. Som barn får man genom sagorna lära sej om de stora frågorna som empati, gemenskap, mod, att ta ställning för det goda, utanförskap, ensamhet och att "nog för att jag är mätt, men en korv är ändå alltid en korv."

Puss/ Asta

5 kommentarer:

  1. Men !! På Riktigt??? "Allra käraste syster" är min barndoms favoritbok alla kategorier! Jag minns att jag lånade den månader i sträck på biblioteket när jag var 5-6 år, och jag grät och grät varje gång jag kom till slutet. Men det finns ingen bok som allra käraste syster och du är den första jag hör som vet vilken det är.

    Nu blev jag alldeles exalterad!

    Kram kram

    Jessica i Malmö

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Det är lite samma här Jessica. Tror inte heller jag hört om nån annan som minns den. Den var fantastisk! Med de där pudlarna... vad hette de? Ruff å? Det kanske bara var Ruff? Å rosenbusken som vissnade.
      Kram på dej... allra käraste (blogg)syster

      Radera
    2. Och hästarna! Guldfot och Silverfot. Nu blir jag lite gråtmild..

      Radera
  2. Åh, Astrid Lindgren!! Min tvååring är döpt efter en bok hon skrev redan på 50-talet, den om dockan som växte i ett trädgårdsland, Mirabell! Hon skrev verkligen med magi....

    SvaraRadera
  3. *ler* Älskar Astrid! Och vet du vad Asata? Jag har samlingsvolymen med hennes sagor; "Sunnanäng", "Spelar min lind, sjunger min näktergal?", "Allra käraste Syster".... Och "Inga rövare finns i skogen" . Mina pojkars favorit nattsaga var "Skymmningslandet" med herr Liljonkvast... Underbara!! Så har jag hennes flickböcker, om Katy och den om Britt-Marie.. Åhhhhh....

    Kramar

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare