måndag 24 december 2012

Astas adventskalender. 24:e december.

Tänkte köra en serie. Från 1:a dec till julafton. En riktig bloggutmaning till mej själv. Adventskalendern kommer att bestå av människor som inspirerar mej. Eller som jag tycker är duktiga. Eller snygga.
Människor jag gillar helt enkelt. Jag kommer att blanda kända och privata godingar.
Välkomna till Astas adventskalender.

Den 24:e december. Presenterar med stolthet...

Jesus.
Född år 0. Eller enl Bibeln någonstans i intervallet 7 år f.kr till 4 år f.kr.
Han var en kringvandrande judisk profet, Guds son, som troligen verkade mellan 3-5 år innan han dömdes till döden och korsfästes.

Var Jesus verkligen Guds son?
Eller var han en rebell? En lögnare? En psykiskt sjuk människa?
Var och en är fri att tro vad han eller hon vill.
Klart är att Jesus bröt mot sociala regler och koder. Att han umgicks med människor utanför de hierarkier som fanns på den tiden. Omgav sej med kvinnor och utstötta.

Själv finner jag en tröst i Jesus.
Jag tror inte alltid, men jag samtalar ofta med honom och jag känner ibland hans närvaro när livet är svårt.
Jag kan känna mej... hur ska jag förklara?
Plötsligt befriad. Som om allt tungt bokstavligen lyfts av mej. Som en insikt att "allt kommer bli bra."
Jag kan aldrig beställa den känslan. Aldrig frammana den. Den kommer... han kommer... när han själv vill.
Jag kände hans närvaro när Lena dog. Jag kände den senast när Märta var sjuk i somras.
Känslan av att bli buren.

I min tro är Jesus kärleken.
Jesus fördömer ingen. Jesus förstår oss alla.
I min tro är Jesus förlåtelsen.
Hoppet.
Acceptansen.
Ett löfte om att aldrig någonsin lämnas ensam.
Att mötas upp på den yttersta dagen.

Jesus får avsluta min kalender för 2012.
God Jul.

Puss/ Asta

2 kommentarer:

  1. Jag håller med dig, Asta! Jesus är allt det du beskriver. Och ännu mer. God Jul och låt oss få tröst i stunder som är svåra, låt oss bära våra kors. Låt oss känna lycka och sorg. livet är sådant. Stor kram till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis kära Cis, precis så är livet. Underbart å svårt, lycka och nyckfullhet.
      Stor kram tillbaka

      Radera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare