tisdag 18 december 2012

Astas adventskalender. 18:e december

Tänkte köra en serie. Från 1:a dec till julafton. En riktig bloggutmaning till mej själv. Adventskalendern kommer att bestå av människor som inspirerar mej. Eller som jag tycker är duktiga. Eller snygga.
Människor jag gillar helt enkelt. Jag kommer att blanda kända och privata godingar.
Välkomna till Astas adventskalender.

Den 18:e december. Presenterar stolt...
 
Roslund & Hellström
Författarparet som består att journalisten Anders Roslund född -61 och kriminalvårdsdebattören  tillika grundare av KRIS Börje Hellström född -57.
De har gett ut sex böcker tillsammans och jag har slukat dem alla.
Gemensamt tema för deras berättelser är alltid, vem är offer och vem är gärningsman, vem bär skuld och vem gör det inte.

De debuterade med boken Odjuret (om en pedofil och en faders hämd). Följt av Box 21 (om trafficing), Edvard Finnigans upprättelse (om dödsstraff), Flickan under gatan( om hemlösa och barn som ingen bryr sej om), Tre sekunder (om polisens arbete med infiltratörer) och Två soldater (om gängvåld och ungdomskriminalitet.)

I böckernas huvudroll finns kriminalkommisarie Ewert Green som brottas med sitt eget personliga samvete.
Böckerna är utgivna på en mängd språk och har erhållit ett flertal priser.
Duon Roslund & Hellström är högst trovärdiga i sin berättelse eftersom de besitter erfarenhet från
polisens arbete, kriminalitet och fängelselivet från både in och utsidan.
Deras böcker avslutas alltid med ett kapitel där bokens tema diskuteras utifrån en icke fiktiv verklighet.

Jag har aldrig blivit besviken på deras tegeltjocka romaner. Jag bär historierna med mej efteråt och tänker ofta på dem. De skriver de enda deckarna som jag går igång på.

Puss/ Asta

1 kommentar:

  1. Håller med till fullo! den enda som jag inte tyckte var en 10poängare var Edvard Finnigans upprättelse!

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare