lördag 1 december 2012

Astas adventkalender. 1:a december

Tänkte köra en serie. Från idag till julafton. En riktig bloggutmaning till mej själv.
Är det nån annan som vill hänga på så gör ni det.
Adventskalendern kommer att bestå av människor som inspirerar mej. Eller som jag tycker är duktiga. Eller snygga.
Människor jag gillar helt enkelt. Jag kommer att blanda kända och privata godingar.
Välkomna till Astas adventskalender.

Lucka nr 1. Jag bjuder er...
Husguden här hemma sedan många år. Mååånga, mååååånga år.
Lars Winnerbäck. Född 1975 i Stockholm men uppvuxen i Linköping.
Musiker. Skrivandes mest på svenska. Ofta jämförd med Ulf Lundell. Vilket är orättvist.
Mot dem båda.
Jag har varit på massor av konserter med honom, både inom och utomhus, och han gör mej aldrig besviken.

Varför gillar jag då Lasse så mycket? Å varför tröttnar jag aldrig?
Därför att han är så förbannat bra helt enkelt.
Därför att han har skrivit, och satt ord på, i princip vilken känsla som helst som jag upplevt.
Vemod, sorg, förälskelse, glädje, ilska, frustration, ångest, ängslan, väntan, längtan...
Han säger det helt enkelt så jävla bra.
Jag LEVER med denna mannen, jag tänker DÖ med den här mannen.
På min begravning skall det spelas "Kom ihåg mej då." Det å att jag får begravas i tillsammans med askan efter Märta är det enda som är viktigt den dagen.

Har du hittat rätt? Kan du höra ditt skratt? Kan du leva vid en brant med ena foten över kanten? ska jag tatuera runt handleden en dag snart. Som en hyllning och en påminnelse om vad som är viktigt i livet.

Puss/ Asta

4 kommentarer:

  1. Kan ju bara hålla mig dig. Lasse är en riktig ordkonstnär, vilka texter han skriver. Man kan liksom aldrig lyssna för mycket på denna underbara man. Kram Malin i Skene

    SvaraRadera
  2. Det jag har hört har varit mycket bra - tack för de två tipsen om låtar.. Jag skall lyssna in mig bättre på honom...

    Kramar

    SvaraRadera
  3. den absolut fantasiskaste husguden!!!

    SvaraRadera
  4. LW liksom UL ... är fantastiska ordkonstnärer - föralldel tonsättare också, men texterna är ofta så smärtsamt vackra ... jag tröttnar heller aldrig ...
    Ha det gott i vinterkvällen!/Mormor

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare