torsdag 29 november 2012

Därför Millan.

 

Jag har ju förstått det så att du i allmänhet brinner för att utjämna orättvisor, att vi ska ha en jämlik syn på människor/att vi ska vara lika mkt värda....men jag är nyfiken på vad det är som gör att du är extra intresserad...blir mer upprörd vad gäller invandrarfrågor/rasism än andra jämlikhetsfrågor i samhället. Ja bara nyfiken!/Kram Millan

Alltid roligt med frågor. Alltid roligt med reaktioner och interaktion i bloggen. Tack rara Millan.
Nej, varför brinner jag mer för frågor kring rasism och främlingsfientlighet?!
Jag är inte säker på att det ÄR så, även om det kanske har verkat så sista tiden när jag jagat Sverigedemokraterna med blåslampa i var och vartannat inlägg.

Jag brinner för att utjämna klassfrågor, för rättvisa och mot diskriminering.
Klassiska Socialdemokratiska frågor egentligen.
Å vilka har i mångt och mycket kommit att bli Sveriges nya fattiga och utsatta?
Jo, invandrarna.
Hjällbo, Rosengård. Gårdsten, Södertälje, Alby, Hammarkullen...
Alla exempel på förorter och områden i och omkring storstäder där tidigare "socialgrupp tre" med ensamstående mammor och missbrukare levde och som nu i huvudsak befolkas av människor med utländsk härkomst.
Där det går en svensk unge i varje klass. Där arbetslösheten är gigantisk. Där även de som är svenskfödda bryter. Där betygen är låga. Brottsligheten hög. Utanförskapet råder och förtvivlan härskar.
Jag är uppvuxen i ett sånt område. Först som barn i Högsbo senare som nyvuxen i Tynnered.
I Högsbo minns jag inte särskilt många med invandrarbakgrund, i Tynnered fanns en del.
Det som det framför allt fanns gott av på båda ställena var missbruk, fattiga människor, utstötta.
Då som nu.
Det är alltid bland fattigdomen som problemen växer.
Den här regeringen har inte gjort någonting för att minska klassklyftorna.
Det är illa nog att som sossarna misslyckas, men det är än värre att medvetet slå i sär ett samhälle.
Att föra en politik där konsekvensen blir en ökad barnfattigdom, fler socialbidragstagare och större skillnad mellan "vi och dom." Mellan de som har, och de som inte har.

Sen, som jag sagt många gånger på den här bloggen, det finns många egenskaper jag går igång på och som gör mej ilsk men dumhet är något av det värsta.
Där med blir kritiken mot Sverigedemokraterna och dess väljare hårdare än mot andra.
Man kan tycka vad man vill om Moderaterna eller Centerpartiets politik, men de är inte dumma.
De har en annan syn på samhället, människan och samhällets ansvar än vad jag har men de har riktiga argument för sin ideologi och sitt sätt att vilja föra politik.
Sverigedemokraternas åsikter bygger på rena felaktigheter och urbota dumhet.
Att TRO att vissa egenskaper sitter i vår etnicitet. Att TRO att Sverige skulle klara sin välfärd utan människor som kommer hit. Att TRO att vi som ett privilegierat folk kan smita undan vårt ansvar att hjälpa dem som flyr. DET är korkat.
Att TRO att minareter, kroppsspråk, och viljan att stå i kö påverkar ett samhälle men inte att dela upp invånarna i att a, b och c lag är inget annat än dumt! Livsfarligt korkat.

Det finns andra orättvisor i vårt land. Annan diskriminering.
Jag eldar lätt upp mej när det kommer till homosexuellas missgynnade rättigheter eller mäns våld och makt över kvinnor oxå.
Du har andra förutsättningar om du heter Carl eller Erik än om du heter Ronny eller Kevin.
Det finns det faktiskt studier på.
Du har andra förutsättningar om dina föräldrar har en akademisk bakgrund än om du inte har det.
Men svetsarsonen Ronny har fortfarande bättre förutsättningar än Samir som är son till en byggingenjör som numera kör taxi.

Därför Millan.

Puss/ Asta

2 kommentarer:

  1. Du skriver dessa frågor så fantastiskt bra så jag säger bara: Word! :) Kram på dig!

    SvaraRadera
  2. Man tackar minsann för ett helt inlägg!! Jag började skriva en kommentar men det blev fan för långt och det är roligt att diskutera så jag skrev den där kommentaren i min blogg istället!Kram!

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare