torsdag 1 november 2012

Bröstcacer...

 

Nåt jag funderat över, som jag kanske i och mitt yrke, borde veta är hur i hälsingland medicinsk forskning kan vara så jäkla beroende av alla dessa galor och ideella föreningar som säljer brevmärken, julkort, pints av olika slag. Rosa band, tiggeri av testamenten å allt vad det är.
Inte minst är det ju aktuellt nu, när vi precis går ur bröscancermånaden oktober.
Tanken är väl fin... men vad fasen sysslar läkemedelsbolagen med?
De är ju stensrika. Deras aktier och dess utdelningar enorma. Var och varannan äter läkemedel som sömntabletter, antibepressiva läkemedel, läkemedel mot magkatt och magsår.
Vi äter farmaka i välmåendets tecken. För blodtrycket. Blodfetterna. Diabetes. KOL.
Finns det någon bransch det går stenbra för så måste det ju vara de stora läkemedelskostnaderna.
Kan inte de bekosta sin forskning med en del av deras enorma avkastningar?
Fattar ni det?

Cancer är en stor och skrämmande sjukdomsgrupp som drabbar en stor del av befolkningen. 1/3 av befolkning. Plus lidande och oro för deras nära å kära.
Självklart ska vi belöna, underlätta och hjälpa till om något känns extra angeläget.
Å jag kan väl bära ett band om det glädjer någon.
Min poäng är att de snorrika läkemedelsbolagen borde kavla upp armarna och plocka fram plånböckerna.

Jag har förlorat människor jag älskar i cancer. Det är vidrigt! En ung, älskad, behöv människa.
En kvinna som aldrig rökte, sällan drack alkohol och rörde på sej massor.
En kvinna med småbarn och inget stöd.. En kvinna som inte fick dö. Men som gjorde det ändå.

Att forskningen BEHÖVS är det väl inget snack om. Frågan är bara... är det människor som du å jag som är rädda för/ vill hedra någon som ska pynta upp för det  eller är det gossarna med de tjocka aktieportföljerna?

Puss/ Asta


2 kommentarer:

  1. Samtliga ovanstående är jag rädd för. När vi är 70 kommer varannan människa att drabbas av cancer av något slag. Läkemedelsföretagen bedriver mycket forskning och delar ut research grants till "oberoende" forskare på t.ex. universitet. Men det är klart de kunde göra mer.

    Jag gillar inte rosa bandet-produkter som du kanske vet. Jag tycker man ska sätta in pengar på 90-kontona direkt.

    SvaraRadera
  2. Åh vad rätt du har!
    Jag fattar inte heller detta, varför vi betalar när pengarna finns nån annanstans...
    Bra inlägg!
    Anna

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare